داکت کشی شبکه یکی از خدمات پسیو شبکه می باشد که برای نصب تجهیزات شبکه، سیستم های حفاظتی امنیتی، دوربین های مداربسته، شبکه های کامپیوتری، هوشمند سازی ساختمان، اتوماسیون اداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کلیه این سیستم های نام برده شده به یک بستر فیزیکی و کابل کشی شبکه اصولی نیازی مبرم دارند.

داکت کشی در واقع یکی از مراحل پسیو شبکه به شمار می رود که بعد از طراحی شبکه اجرا شده و مسیرهایی که در نقشه تعیین شده، به صورت عملی پیاده سازی می شود. یکی از کاربردی ترین و در عین حال مهم ترین روش های بسترسازی به منظور نصب تجهیزات، که نیازی به کشیدن کابل دارند، همین داکت کشی شبکه است. بعد از انتخاب نوع کابل کشی رو کار یا توکار شبکه، از داکت در کابل کشی های روکار استفاده می کنیم.

داکت چیست؟

داکت چیست؟

داکت یک کانال دارای درپوش است که روی دیوار قرار می گیرد و به منظور کابل کشی روکار شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های روکار شبکه، برق، تلفن، دوربین مداربسته و انواع سیم و کابل از داخل داکت عبور داده می شود. جنس داکت هایی که در داکت کشی شبکه مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً از جنس پلاستیک و PVC است. یکی از مزیت های استفاده از داکت حفاظت از کابل ها، زیبایی و جلوگیری از گره خوردن سیم ها به دور یکدیگر است.

یکی از عوامل و فاکتورهای با اهمیت در یکپارچگی و استانداردسازی شبکه، کیفیت کابل کشی است. اگر در ابتدای راه اندازی شبکه از سیم کشی و کابل کشی غیر استاندارد استفاده کرده باشید به مرور زمان شاهد کاهش بازدهی شبکه خواهید بود و قطعاً به دلیل اینکه در رعایت استاندارد کابل کشی و حتی داکت کشی شبکه کوتاهی کرده اید، در آینده ای نه چندان دور شاهد ایجاد هزینه های سنگینی خواهید بود.

انواع داکت کشی شبکه

انواع داکت کشی شبکه

داکت کشی دارای انواع متفاوت و متنوعی است که در زیر به صورت تیتر وار به این نمونه ها اشاره خواهیم کرد:

  • داکت شیاردار 
  • داکت پارتیشندار
  • داکت قرنیزی
  • داکت کف خواب یا زمینی

عوامل و فاکتورهای موثر بر قیمت کابل کشی و داکت کشی شبکه

فاکتورهای موثر بر قیمت داکت کشی شبکه

یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز برای نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری یا به اصطلاح LAN، کابل کشی و داکت کشی شبکه است. فرقی نمی کند که شبکه کامپیوتری به صورت بزرگ و یا کوچک باشد. تنها تفاوت آن در بحث قیمت پسیو شبکه، ابعاد کابل کشی و همچنین داکت کشی است.

اما در هر دو حالت (شبکه های کامپیوتری کوچک و بزرگ)، شما باید کابل کشی شبکه و داکت کشی را انجام دهید. قیمت آن هم در وهله اول به حجم کار و همچنین متراژ کابل کشی بستگی دارد. قیمت داکت کشی شبکه هم انواع متفاوتی دارد که بر اساس اندازه و حجم کابل های عبوری از داکت، متفاوت است.

مواردی که در آن به اجرای داکت کشی نیازمند هستیم

مواردی که در آن به اجرای داکت کشی نیازمند هستیم

موارد زیادی وجود دارد که در آن به داکت کشی شبکه نیاز پیدا می کنیم. اما مهم ترین آنها این مواردی است که در ادامه بیان می کنیم:

  • سیم کشی برق، تلفن و شبکه های کامپیوتری برای ساختمان های اداری و مسکونی
  • زمان هایی که نیاز به افزودن پریز آن هم به واسطه ترانکینگ دارید
  • عایق بندی سیم کشی در ساختمان
  • زیباسازی، پوشاندن و ساماندهی انواع کابل

داکت کشی و کابل کشی شبکه

داکت کشی و کابل کشی شبکه

اولین و مهم ترین مرحله در بحث داکت کشی شبکه و همچنین کابل کشی، برخوردار بودن از یک نقشه دقیق آن هم بر اساس معماری بنا و نیازهای شبکه داخلی است. عواملی مانند بهینه بودن متراژ و نویز، محل قرارگیری کابل شبکه در ارتباط با برق ساختمان، دسترسی ها، محل قرار گیری سرورها، محل قرارگیری دیتاسنتر و غیره در طراحی نقشه کابل کشی و داکت کشی تأثیرگذار است.

مهم ترین مسئله ای که طراحان حرفه ای از آن به خوبی آگاه هستند، جلوگیری از مصرف زیاد کابل و بهینه بودن کابل کشی و داکت هایی است که از آن استفاده می کنید. همچنین مورد دیگری که طراحان حرفه ای در طراحی از آن استفاده می کنند، محل قرارگیری روترها و سوییچ ها است.

نکات مهم در اجرای داکت کشی شبکه

نکات مهم در اجرای داکت کشی شبکه

اگر کابل کشی و داکت کشی به صورت اصولی، استاندارد و صحیح اجرا نشود قطعاً شبکه با اختلال مواجه خواهد شد. همین اختلال به مرور زمان منجر به افت کیفیت و همچنین تحمیل هزینه های مالی آن هم برای عیب یابی و تعمیر مجدد خواهد شد و به طور حتم در آینده برای ارتقاء کسب و کارتان به مشکل برخورد خواهید کرد.

اما نکاتی که باید مد نظر داشته باشید به قرار زیر است:

  • داکت هایی که در داکت کشی شبکه مورد استفاده قرار دهید باید بسیار محکم، استاندارد و طبق اصول به دیوار و یا سقف پیچ گردد. استفاده از هر ابزار غیراستانداردی مانند میخ، چسب و غیره می تواند از کیفیت کاری شما بکاهد.
  • برای اینکه سیم ها در درون داکت به خوبی قرار بگیرند می بایستی زاویه ها و کنج ها به خوبی به یکدیگر متصل باشند و در واقع یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف در بحث داکت کشی شبکه مخفی بودن سیم ها و کابل ها است.
  • موارد دیگری مانند شرایط محیط کاری، رعایت دکور در ساختمان، رعایت استانداردهای داکت کشی، رعایت ایمنی در بحث داکت کشی شبکه و همچنین دخیل بودن سلیقه نصاب و کارفرما از جمله مواردی است که باید مد نظر داشته باشید.

مزایای داکت کشی

مزایای داکت کشی

استفاده از داکت در ساختمان در واقع جزئی از وسیله هایی است که اکثر ساختمان ها، موسسه ها، بانک ها، مجموعه ها و غیره از آن بهره می برند. به کاربردن داکت مزیت های بسیار زیادی به همراه دارد که در زیر به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • جلوگیری از تجمع سیمها و کابلها در ساختمان
  • جلوگیری از آسیب رساندن به کابل ها و سیم ها
  • زیبایی به هنگام اجرای شبکه های کامپیوتری
  • امنیت

داکت شبکه

نحوه صحیح داکت کشی شبکه و نکات مهم آن

یکی از نکاتی که در بحث شبکه های کامپیوتری وجود دارد این است که کیفیت و راندمان کاری این شبکه ها ارتباطی مستقیم به نحوه داکت کشی و کابل کشی شبکه دارد. همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم اگر یک شبکه کامپیوتری از استانداردهای مناسبی به هنگام کابل کشی و داکت کشی برخوردار نباشد، بعد از مدتی شامل هزینه های عیب یابی خواهد شد و قطعاً عمر شبکه و توسعه آن خیلی کمتر از حد معمول خواهد بود.

در برخی از سازمان ها و مجموعه ها که کابل کشی و داکت کشی شبکه به صورت سیستم به سیستم اجرا می شود، نحوه اجرای آن و همچنین کیفیت کابل کشی و داکت کشی از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در این بین کابل ها و داکت هایی که استفاده می شود باید از کیفیت و استانداردهای مطلوبی برخوردار باشد چرا که استفاده از کابل های بی کیفیت به مرور زمان هم روند کار را دچار اختلال خواهد کرد و هم باعث بروز هزینه ها و استهلاک های سازمانی خواهد شد.