ماژول SFP که به عنوان شکل کوچک فاکتور مبدل یا GIBIC کوچک نیز شناخته می‌شود.از این ماژول فیبر نوری برای تبدیل سبگنال‌های دیجیتال به سیگنال‌های نوری بوده است. اصلی‌ترین وظیفه این ماژول‌ها در واقع انتقال اطلاعات است. برای پورت این نوع ماژول می‌توان از سیم‌های مسی یا نوری استفاده کرد. اما قبل از خرید ماژول SFP باید نکات مهمی درباره این دستگاه و ویژگی‌هایی که دارد بدانید، تا بعد از خرید دچار مشکل نشوید.

چند نوع ماژول SFP داریم؟

چند نوع ماژول SFP داریم؟

ماژول SFP بر اساس استانداردهای مختلفی به انواع متعددی تقسیم می‌شود. با توجه به نوع کابل ماژول تک حالته با چند حالته و با توجه به نوع دستگاهی که دارند، یکی از انواع ماژول‌ها را انتخاب کنند. سرعت انتقال ماژول‌های SFP از ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه تا ۴ گیگابیت بر ثانیه است. فاصله ماژول‌ها از دستگاه نیز تقریبا می‌تواند از ۵۰۰ متر تا ۱۰۰ کیلومتر باشند. ماژول‌های CWDM SFP و DWDM SFP  برای کابل WDM نیز استفاده می‌شوند. شناخت انواع مدل‌ها و ویژگی‌هایی که دارند در هنگام خرید ماژول SFP  بسیار به شما کمک می‌کند. از پورت‌های SPF معمولا در سوئیچ اترنت، روترها، فایروال و NIC کارت‌ها استفاده می‌شود. ماژول SFP شبکه یک دستگاه را به کابل‌های ماژول فیبر نوری یا مسی متصل می‌کنند.

عملکرد ماژول‌های SFP چگونه است؟

عملکرد ماژول‌های SFP چگونه است؟

  • ماژول SFP ارتباط سریع بین سوئیچ‌ها و دیگر اجزای شبکه مانند روترها و سایر دستگاه‌ها را تسهیل می‌کند.
  • معمولا ماژول فیبر نوری است یا از کابل‌های مسی در آن استفاده شده است.
  • این ماژول‌ها برای مناطقی که در دسترس نیستند یا به سختی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت استفاده می‌شود.
  • با هر دو مدل تکی و چند حالته کابل‌های فیبر نوری سازگار است.
  • طول موج حداکثر ۱۳۱۰ نانومتر را برای چند حالته و ۱۵۵۰ نانومتر را برای تک حالته پشتیبانی می‌کند.
  • نسخه‌های جدید مدل SFP مانند SFP+ به گونه‌ای ساخته شده‌اند که سرعت بیشتر از ۱۰Gbps برای انتقال دارد.

نحوه انتخاب ماژول SFP

نحوه انتخاب ماژول SFP

  • سازگاری ماژول SFP را برای کابل و پورت سوئیچ بررسی کنید. علائم اختصاری که در بالا یا پایین دستگاه نوشته شده‌اند به شما کمک می‌کند.
  • قبل از خرید ماژول SFP مشخص کنید که به کدام یک از انواع ماژول نیاز دارید. تکی یا چندتایی.
  • مطمئن شوید که مطابق استانداردهای IEEE است.
  • فاصله یا مساحتی که قرار است پوشش دهد را محاسبه کنید. با توجه به اینکه فاصله کم یا فاصله زیاد را انتخاب می‌کنید انتقال داده‌ها انجام می‌شود.
  • چه عواملی در محیط را باید در نظر بگیرید؟ درجه حرارت برنامه و عملکردهای آن را در نظر بگیرید و با توجه به آن ماژول مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • به جز دمای محیط کار، ویژگی‌هایی مانند محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیک را نیز بررسی کنید.

چه عواملی بر روی ماژول SFP تاثیرگذار هستند؟

چه عواملی بر روی ماژول SFP تاثیرگذار هستند؟

پهنای باند

پهنای باند ماژول SFP می‌تواند مشخص کننده سرعت انتقال باشد. زمانی که قرار است اطلاعات از طریق سیم مسی منتقل شود، کامپیوتر اطلاعات و سرعت آن‌ها را بررسی می‌کنند.

ارتباط فیبر نوری

همانطور که گفتیم فیبرهای نوری به دو دسته سینگل و چندتایی تقسیم می‌شدند. مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو حالت وجود دارد اندازه و ظرفیتی است که هسته آن‌ها دارد. هسته فیبر نوری سینگل ۵ میکرومتر است اما در هسته چند حالته ۱۰ میکرومتر است.

نوع اتصالی که فیبر نوری دارد

برای اتصال سیم‌های مسی اترنت معمولا از کانکتورهای RJ45 استفاده می‌شود اما در اتصالات فیبرنوری معمولا از LC یا حتی SC و ST هم استقاده می‌شود.

تفاوت بین SFP و SFP+

تفاوت بین SFP و SFP+

مهم‌ترین تمایزی که بین ماژول SFP و SFP+ وجود دارد، میزان و درجه داده است. بیشتر اوقات SFP می‌تواند در حدود  گیگ را انتقال دهد اما SFP+ می‌تواند  گیگ را انتقال دهد. هر درو این ماژول‌ها در تعداد و سرعت‌های مختلفی در دسترس هستند و از چند پروتکل ارتباطی پشتیبانی می‌کنند.

  • سیم‌های آن از جنس مس، SMF یا MMF
  • اتصالات RJ_45 یا LC
  • اترنت، کانال فیبری، SONTE و …

پورت SFP چیست؟

پورت SFP چیست؟

به درگاهی که از طریق دستگاه ماژول SFP متصل می‌شود، پورت SFP گفته می‌شود. این پورت‌ها تغییرات و ویژگی‌های زیاد و انعطاف پذیری دارند. در بیشتر این پورت‌ها از کابل‌ها فیبر نوری استفاده می‌شود. پورت‌های SFP بهترین گزینه برای اتصال چند سوئیچ و آزاد کردن درگاه‌های اترنت اضافی بر روی دستگاه‌های کلاینت است.

خرید ماژول SFP

خرید ماژول SFP

ماژول SFP یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال اطلاعات بین دستگاه است. کارخانه‌ها و برندهای مختلفی در سال‌های اخیر اقدام به تولید این قطعه کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین برندها می‌توان به ماژول سیسکو اشاره کرد. زمانی که قصد خرید ماژول SFP  را داشتید، حتما اطلاعات کافی درباره برند مورد نظر خود کسب کنید و مشخص کنید برای چه نیازی می‌خواهید آن را خریداری کنید.

ماژول‌های SFP چگونه آپدیت می‌شوند؟

ماژول‌های SFP چگونه آپدیت می‌شوند؟

آپدیت کردن ماژول SFP تاثیر بسیار زیادی در پشتیبانی از نرخ‌های بالاتر و اتصالات بیشتر دارد. تا به امروز چیزی نزدیک به ۴۰۰ گیگابیت در ثانیه بالاترین نرخی است که این نحصولات دارند. ممکن است در آینده نیز فناوری این ماژول‌ها تغییر کنند و در نتیجه نرخ آن‌ها نیز افزایش پیدا کنند.