امروزه کمپانی های بزرگ و حتی شرکت های کوچک برای افزایش سرعت انتقال دیتا و اطلاعات و همچنین صرفه جویی در هزینه از شبکه کردن کامپیوترهای خود استفاده می کنند. این کاربران برای سرور موجود در شبکه هر کدام با آی پی اختصاصی تعریف و شناخته می شود. تعریف این آی پی ها در صورتی که تعداد کاربران کم باشد به صورت دستی انجام می شود ولی اگر تعداد کاربران بالا باشد این کار مشکلی خواهد بود. و بیشترین مشکلات در شبکه کردن نیز در این حیطه رخ می دهد. سرور DHCP این مشکل را مرتفع ساخته و بسیار کاربردی خواهد بود.

مکانیسم عملکرد DHCP

DHCP چیست؟

همانطور که اشاره شد هر کدام از  کاربران در شبکه کردن کامپیوتر ها با ای پی اختصاصی به سرور معرفی می شوند. سرور DHCP عملیات تخصیص این آی پی های اختصاصی را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. همچنین زمانی که یک دستگاه یا کاربر در شبکه جابه جا می شود این سرور به صورت اتوماتیک این جابه جایی را تشخیص داده و با همان ای پی قبلی کابر را به سرور وصل خواهد کرد و نیاز به تعریف و شناسایی دوبار نخواهد بود.

مکانیسم عملکرد DHCP

این سرور بر پایه اپلیکیشن TCP/IP عمل می کند و علاوه بر اختصاص دادن ای پی به صورت خودکار اطلاعات را نیز دیفرگمنت یا پیکربندی کرده و بر روی کلاینت عرضه میکند. همچنین DHCP مدیریت دیفرگمنت  شبکه برای subnet mask ،default Gateway و سرویس DNS  را نیز انجام می دهد.

انواع DHCP

انواع DHCP

این سرور دو نوع می باشد که در این بخش به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

سرور DHCP استاتیک

در این نوع سرور ای پی هایی که به کاربران متصل به سرور اختصاص داده می شوند دائمی و همیشگی می باشد. و با تغییر مکان و یا قطع و وصل شدن تغییر پیدا نمی کند.

سرور DHCP متغیر یا پویا

همانطور که از نام این نوع سرور پیداست که در این مدل آی پی ها  اختصاصی کلاینت نبوده و با روشن شدن یک دستگاه و کاربر یک ای پی به آن اختصاص می یابد و بعد خاموش شدن این آی پی در اختیار دستگاه دیگری قرار خواهد گرفت. معمولا از این نوع DHCP  در دستگاه های بیسیم استفاده می شود.

مزایای استفاده از DHCP

مزایای استفاده از DHCP

استفاده از تمام موارد تکنولوژی همواره با چالش های پیش بینی شده و نشده همراه است. در این بخش به مزایا و معایب استفاده از این سرور اشاره خواهیم کرد:

  • با استفاده از این سرور ای پی ها کاملا به صورت خودکار به کلاینت معرفی می شوند و احتیاج به تنظیم دستی برای تخصیص آی پی نمی باشد. همچنان با تغییر موقعیت و روشن خاموش شدن، آی پی ها نیاز دوباره به معرفی به سرور را نخواهد داشت.
  • سرعت بالا: این سرور علاوه بر مطلب فوق دارای سرعت بالایی هم در تخصیص و معرفی آی پی ها می باشد که در شرکت های بزرگ و با کاربر بالا و متغیر بسیار مهم و حیاتی می باشد.
  • به حداقل رسیدن میزان تداخل آی پی ها: یکی از مهمترین مشکلات استفاده از شبکه تداخل و یا به اصطلاح پریدن آی پی ها می باشد. که باعث مختل شدن کل شبکه می باشد. ولی در استفاده از DHCP این مورد به حداقل خواهد رسید.
  • استفاده از این سیستم برای مکان هایی که همواره تعداد کاربران کم و زیاد می شود و لازم به شناسایی و تخصیص آی پی به صورت مداوم میباشد بسیار کاربردی و مهم است.
  • قابلیت استفاده از یک آی پی به صورت مجدد: چون دیفرگمنت و پیکربندی اطلاعات در این سرور به صورت خودکار انجام می شود لذا از آی پی ها بدون نیاز به معرفی مجدد و به راحتی می توان دوباره در این سیستم استفاده کرد.

معایب استفاده از DHCP

معایب استفاده از DHCP

  • در سرور DHCP از نوع پویا به علت اینکه آی پی ها به صورت اختصاصی و دائمی به کاربران تخصیص داده نمی شود ممکن است در ادامه و روند ایجاد شبکه مشکلاتی را به همراه داشته باشد. و تداخل آی پی اتفاق بیفتد.
  • استفاده از این سرور می تواند درصد حمله DHCP Spoofing به شبکه را افزایش دهد. و مشکلات فراوانی را ایجاد کند و حتی باعث مختل شدن تمام سیستم شود.
  • هزینه نصب و استفاده و نگهداری از این سرور نسبت به سایر موارد بالاتر است. ولی این گزینه با توجه به مزایایی که دارد شاید کمی قابل اغماض باشد.

در سرور DHCP چه دیوایس هایی قابلیت ورود به سرور را دارند؟

در سرور DHCP چه دیوایس هایی قابلیت ورود به سرور را دارند؟

این مورد با توجه به تنظیماتی که شما بر روی سرور خود انجام میدهید قابل تغییر و کم و زیاد شدن است. ولی گستره قابلیت تخصیص آی پی در این سرور بسیار بالا می باشد. از کامپیوترهای شخصی گرفته تا لب تاب و گوشی های همراه و دستگاه های بیسیم همگی قابلیت تخصیص آی پی در این سیستم را دارند.