آرایش رک یکی از مهم ترین آیتم ها برای هر سازمان و ارگانی که به اتاق سرور مجهز است به شمار می رود. در واقع این نوع چیدمان در عملکرد صحیح سرور نقش بسیار بسزایی را ایفا می کند. رک ها برای اینکه بهترین راندمان کاری را به نمایش بگذارند بایستی تجهیزات آن از یک چیدمان مناسب برخوردار باشد و این مورد میسر نمی شود مگر با انتخاب یک طرح صحیح و مناسب.

در مراحل اولیه راه اندازی اتاق سرور یا دیتاسنتر نحوه چیدمان و آرایش رک ها مشخص می گردد. زیرا این موضوع در نحوه پیاده سازی سایر سیستم های اتاق سرور مثل سیستم های ایمنی و امنیتی تاثیر گذار می باشد.

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است:

دلیل مرتب سازی آرایش رک چیست؟

در حقیقت هر سازمان، ارگان و شرکتی که به شبکه های کامپیوتری نیازمند است بایستی قبل از هر کاری، اقدام به خرید تجهیزات شبکه از جمله روتر، سوئیچ، سرور، کابل، USP و غیره نماید. تکنسین شبکه یا به اصطلاح تکنسین IT وظیفه مرتب سازی تجهیزات و کابل هایی که به رک شبکه منتهی می شود را بر عهده دارد. این کار باعث می شود تا از وارد شدن هرگونه آسیب و صدمه احتمالی به تجهیزات خودداری شود. همین مورد نشان دهنده اهمیت بالای آرایش رک در بحث شبکه های کامپیوتری است.

اما سوال دیگری که پیش می آید این است:

قبل از سازمان دهی آرایش رک بایستی به چه عواملی دقت کرد؟

قبل از سازمان دهی آرایش رک بایستی به چه عواملی دقت کرد؟

موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از چیدمان و آرایش دادن رک سرور به آن دقت کنیم. از جمله این موارد به قرار زیر است:

توجه نمودن به مشخصات رک

اولین قدم برای آرایش رک این است که یک قفسه و جایگاه مناسب را برای سرور یا به اصطلاح دیتاسنتر خود انتخاب نمایید. در این بین پهنایی که برای رک ها در نظر گرفته شده، برابر با ۱۹ اینچ (۴۸.۲۶cm) است. ارتفاع قفسه باید به اندازه ۱.۷۵ اینچ (۴.۴۵cm) باشد.

رعایت اصول آرایش رک

موردی که باید مد نظر داشته باشید این است که قبل از سوار کردن تمامی تجهیزات شبکه آن هم در محیط های متراکم، نیاز است مشخص نمایید که کدام یک از اجزاء شبکه باید در سرور قرار بگیرند. همچنین بهتر این است که یک طرح اولیه مربوط به طراحی نقشه شبکه را ترسیم نماییم تا بتوانید بر اساس آن هر کدام از اجزاء را در قفسه سرور قرار دهید. این کار باعث می شود تا بعد از سوار شدن قطعات دیگر با مشکل جابجایی تجهیزات مواجه نشوید.

توجه نمودن به مکان تجهیزات شبکه

مورد بعدی که در آرایش رک باید به آن توجه نمایید توجه نمودن به مکان تجهیزات شبکه است. این مورد موجب می شود تا فضای داخل قفسه سرور به حداقل برسد و امکان سرویس دهی به آن نیز راحت تر صورت بگیرد. برای این کار بهتر این است که قبل از قرار دادن تجهیزات، یک طرح دقیق را ترسیم نمایید و به نوعی برای توسعه دادن آن در آینده از همین الان به فکر باشید. به طور معمول تجهیزات سنگین مانند بسته های باتری خارجی، UPS ها و همچنین سرورهای بزرگ تر در پایین قفسه قرار داده می شود.

توجه به توزیع مناسب کابل در داخل رک سرور

برای آرایش بهتر رک سرور بهتر این است که وظیفه توزیع کابل را همیشه بر عهده پچ پنل قرار دهید. به وسیله این قطعه شما می توانید از سوئیچ های بزرگ تر و پورت های بیشتری استفاده نمایید. پس پیشنهاد ما در اینجا برای آرایش رک، نصب سوئیچ های شبکه در قفسه و استفاده از خود لایه سوئیچ به عنوان پچ پنل است.

خنک سازی رک سرورها

اهمیت خنک سازی رک سرور آن هم در بحث آرایش رک زمانی افزایش پیدا می کند که تراکم تجهیزات قفسه افزایش پیدا کند. هر چه شدت گرما در رک ها افزایش پیدا کند مصرف برق و همچنین نرخ شکست تجهیزات شبکه هم افزایش پیدا می کند.

همچنین کابل هایی که به صورت مدیریت نشده در رک قرار داده شوند، به راحتی می تواند از گردش هوا و همچنین توزیع مناسب هوای خنک جلوگیری نماید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به منظور رعایت اصول آرایش رک از مدیریت کننده های افقی و عمودی کابل برای سازماندهی بهتر کابل های برق و شبکه که سر هم بندی شده اند، به منظور افزایش عملکرد و بازدهی خنک سازی، استفاده نمایید.

نکاتی بسیار مهم در بحث آرایش رک

نکات بسیار مهم در آرایش رک

در ادامه مقاله نکاتی ارزشمند و بسیار مهم را در مورد آرایش دادن رک سرورها بیان می کنیم که تأثیر زیادی در بحث زیباسازی رک ها دارد.

تمامی وسایلی که در رک ها قرار داده می شوند تولید گرما می کنند. پس بهتر است که به دو مورد زیر حتماً دقت کنید: مورد اول اینکه بهترین شرایط تهویه و سرمایش اتاق سرور را فراهم نمایید. مورد دوم اینکه بهترین فضای مناسب را برای گردش هوا به هنگام آرایش رک مورد نظر داشته باشید.

تا جای ممکن سعی کنید فضای بین تجهیزات شبکه موجود در رک را به وسیله بلنک پنل پر نمایید. این کار شما باعث می شود تا به نوعی از اختلاط هوای سرد و گرم در رک جلوگیری نماید

به هنگام آرایش رک سعی نمایید به جای درب های شیشه ای از درب توری برای خنک شدن داخل رک استفاده نمایید به خاطر اینکه درب های توری به راحتی هوا را به داخل رک منتقل و باعث خنک شدن محفظه داخل آن می شوند

همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم باید سعی کنید USP را در پایین رک قرار دهید. به دلیل اینکه هم سنگین است و هم زیاد با آن سر و کار نخواهید داشت

برای اینکه در مدیریت کابل های برق بهتر عمل کنید بایستی پاورها را در پشت رک قرار دهید