تین کلاینت یک دستگاه محاسباتی است که به یک شبکه متصل است. برخلاف یک رایانه شخصی معمولی یا “فت کلاینت”، که دارای حافظه، فضای ذخیره سازی و محاسبات برای اجرای برنامه ها و انجام کارهای محاسباتی به صورت خودکار است، یک تین کلاینت مانند یک رایانه مجازی با استفاده از قدرت محاسباتی موجود در سرورهای شبکه عمل می کند.

آنها معمولا قدرت پردازش، اطلاعات و قطعات کافی برای دسترسی و استفاده از منابع محاسباتی یک سرور را دارند. Thin client نمی تواند به تنهایی برنامه ها را اجرا کند یا داده ها یا اسناد را ذخیره کند. این به عنوان یک رابط برای انتقال کلیدهای شما و اتصال به برنامه ها، اسناد، داده ها و ذخیره سازی در سرورهای شبکه، جایی که کار واقعی انجام می شود، عمل می کند.

اکثر سرویس گیرنده های کوچک مرورگرهای وب و / یا نرم افزار های دسکتاپ ریموت مانند Microsoft Terminal Services یا Citrix XenApp را اجرا می کنند، بنابراین شما می توانید مرورگر یا محیط دسکتاپ آشنایی را که به آن عادت کرده اید، مشاهده کنید.

با تین کلاینت، محیط دسکتاپ را بر روی سرور اجرا می کنید و صفحه های دسکتاپ را از راه دور بر روی کلاینت های کوچک نمایش می دهید. شما باید این کار را در سمت سرور با آنچه زیرساخت دسکتاپ مجازی نامیده می شود، مدیریت کنید. در واقع، نرم افزاری که تصاویر دسکتاپ را نمایش می دهد، آنها را در سرورها ذخیره می کند و از طریق شبکه برای سرویس گیرنده های کوچک ارسال می کند.

Thin client در ابعاد مختلفی ایجاد شده است و شما می توانید از نسخه های مختلفی استفاده کنید. عمده مصرف کنندگان تین کلاینت، بانک ها، سازمان های مختلف و… هستند. باید بدانید که Thin client فاقد هارد دیسک و… اکثر تجهیزات سخت افزاری است. از این جهت، حفظ و نگهداری آن آسان است و هزینه زیادی برای نگهداری آن در پیش ندارید و می توانید به راحتی هزینه ها و Thin client را مدیریت کنید. برای ارتقا سرور، هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط کافی است تا سیستم عامل تین کلاینت را بروزرسانی کنید و از این جهت، لایه های امنیتی بیشتری به این دستگاه، اضافه می شود.

آیا خرید تین کلاینت صرفه اقتصادی دارد؟

آیا خرید تین کلاینت صرفه اقتصادی دارد؟

از آنجا که این دستگاه، فاقد هارد دیسک، درایو CD-ROM، پنکه و سایر قطعات متحرک هستند، ساخت تین کلاینت نسبت به رایانه های شخصی یا نوت بوک های کوچک، برای تولیدکنندگان ارزان تر و ساده تر است و خرید آنها برای شما ارزان تر است.

همانطور که ذکر شد Thin client، هزینه های نگهداری و پشتیبانی را کاهش می دهند. با قطعات متحرک کمتر و نرم افزار بسیار اندکی که روی دستگاه اجرا می شود، مشکلات کمتری با تین کلاینت روبرو می شوند، بنابراین نگهداری و تعمیر آنها آسان تر است. اگر یک تین کلاینت خراب شود، می توانید بدون از دست دادن بهره وری، به راحتی جایگزین کنید زیرا کارمندان هیچ داده ای را در دستگاه تین خود ذخیره نمی کنند.

از آنجا که همه چیز به صورت متمرکز از مرکز داده مدیریت، ذخیره و ایمن می شود، سرویس گیرنده های کوچک مشکلات نصب، به روزرسانی و وصله برنامه ها، پشتیبان گیری از پرونده ها یا اسکن ویروس ها را در رایانه های شخصی از بین می برند. از آنجا که کارمندان فقط آنچه را که برای انجام وظیفه خود نیاز دارند می بینند و به آنها دسترسی دارند، استفاده از تین کلاینت برای افراد غیر فنی آسان تر است.

مدیریت متمرکز همچنین مزایای امنیتی را فراهم می کند. شما هیچ داده یا اطلاعاتی را در مورد تین کلاینت ذخیره نمی کنید، بنابراین در صورت گم شدن یا سرقت رفتن تین کلاینت، نیازی نیست نگران افشای اطلاعات محرمانه باشید. در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی، که رعایت مقررات حریم خصوصی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، Thin client می تواند بدون نگرانی در مورد بارگیری اطلاعات محرمانه، به پرسنل پزشکی دسترسی به سوابق بیمار را بدهند.

تین کلاینت ها نیز در مقایسه با دسکتاپ و نوت بوک های استاندارد، انرژی کمتری مصرف می کنند. از آنجا که خنک تر هستند، می توانند به کاهش نیازهای تهویه هوا نیز کمک کنند.

به هنگام خرید تین کلاینت چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

به هنگام خرید تین کلاینت چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

شرکت ها به طور معمول به تین کلاینت مراجعه می کنند تا به کارمندان اجازه دسترسی به برخی از برنامه ها و عملکردها مانند تماس تلفنی یا تنظیمات به خصوصی از طریق نرم افزار دسکتاپ از راه دور را بدهند. Thin client همچنین برای دفاتر از راه دور مناسب هستند، جایی که درست کردن رایانه های شخصی ممکن است دشوار و وقت گیر باشد. با این حال، با رایج شدن رایانش ابری، استفاده از سرویس گیرنده های کوچک امکان گسترش قابل توجهی را دارد، زیرا آنها می توانند برنامه های تحت وب را به خوبی اجرا کنند و در دنیا نیز، مصرف این دستگاه افزایش یافته است.

با این حال، تین کلاینت برای همه شرایط مناسب نیستند. سرویس گیرنده های تین، باید همیشه به شبکه متصل شوند. عملکرد برای برنامه های فشرده از نظر گرافیکی ممکن است کند باشد، زیرا افراد به جای دستگاه خود به آنها از طریق شبکه دسترسی پیدا می کنند. همچنین ممکن است افراد از کنار گذاشتن برنامه های دسکتاپ و کنترل فضای کار خود جلوگیری کنند.