امروزه اینترنت با سرعت بسیار زیادی وارد زندگی ما شده است‌ و همه ی ما هر روزه به مرور با ده ها ، صدها صفحه اینترنت مشغول می شویم. اما تعداد کمی از ما می دانند که وب سرور چیست و چگونه کار می کند و از آن اطلاعات داریم . بنابراین در این مقاله ما در مورد وب سرور توضیحاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

وب سرور در واقع ستون فقرات اینترنت است که بدون آن شبکه جهانی گسترده ای وجود نخواهد داشت. با استفاده از آن ، محتوای وب را می توان ذخیره کرد و به شیوه ای ایمن در دسترس کاربران قرار داد. وقتی آدرس اینترنتی را در مرورگر وب خود بارگیری می کنید ، مواردی که در یک صفحه مشاهده می کنید همیشه از طریق وب سرور به رایانه ارسال می شوند. برای در دسترس بودن وب سایت در همه زمان ها ، وب سروری که در آن میزبانی شده است باید همیشه به اینترنت متصل باشد.

اگر می خواهید یک وب سایت در اینترنت راه اندازی کنید ، به دیگران ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنید بنابراین باید از وب سرور استفاده کنید. شرکت ها و سازمان های بزرگ اغلب وب سرورهای خاص خود را برای اینترنت و محتوای اینترنتی خود دارند. با این حال ، بیشتر مدیران سایت های اینترنتی از مراکز داده ای استفاده می کنند که توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت میزبانی می شوند.

فرقی نمی کند که یک سرور اختصاصی داشته باشید یا یک سرور خارجی اجاره کنید ، شما همیشه به یک نرم افزار برای مدیریت داده های وب سایت و در دسترس نگه داشتن آن برای کاربران وب نیاز دارید. شما می توانید از بین تعدادی از برنامه های مدیریت سرور وب که برای سیستم عامل های مختلف و مناطق کاربردی طراحی شده اند ، انتخاب کنید.

تعریف و تاریخچه وب سرور

تعریف و تاریخچه وب سرور

منظور ما از وب سرور (سرور http نیز نامیده می شود) هر نوع سروری است که توزیع محتوای وب را در اینترنت امکان پذیر می کند. به عنوان بخشی از یک شبکه رایانه ای ، اسناد را  (به عنوان مثال از یک صفحه وب به یک مرورگر) به آنچه مشتری می نامد انتقال می دهد.

اصطلاح وب سرور به طور کلی می تواند به دو چیز متفاوت اشاره داشته باشد: یا نرم افزار موجود در سرور یا دستگاهی که برنامه بر روی آن اجرا می شود. در مورد دوم ، معمولاً از آن به عنوان میزبان یاد می شود (چنین میزبانی می تواند چندین برنامه وب سرور را میزبانی کند).

هنگام بحث در مورد تاریخ توسعه آن ، معمولاً از تیم برنرز لی فیزیکدان و دانشمند کامپیوتر نام برده می شود. در سال ۱۹۸۹ ، وی پیشنهاد داد مبنای تبادل اطلاعات در CERN (سازمان تحقیقات هسته ای اروپا) بر اساس یک سیستم ابرمتنی ساده تر و سریعتر انجام شود. در سال ۱۹۹۰ ، همراه با رابرت کایلاو ، یک طرح پروژه برای اولین وب سرور به نام “CERN httpd” و همچنین اولین مرورگر وب و سایر عناصر اساسی را ارائه داد که مدتی بعد بر روی پروتکل های HTML ، به عنوان مثال HTTP نتیجه گرفت. امروزه برنرز لی به عنوان بنیانگذار شبکه جهانی وب در نظر گرفته می شود.

میزبانی وب دقیقاً چیست؟

میزبانی وب دقیقاً چیست؟

وب سرور طبق تعریف یکی از مولفه های اصلی میزبانی وب است. تمایز بین این دو مفهوم همیشه آسان نیست ، به ویژه برای افراد تازه کار.

میزبانی وب ذخیره سازی و در دسترس بودن محتوای وب است. داده های یک وب سایت در یک فضای وب مشخص شده واریز می شود. این فضای وب ، اصطلاحاً یک هارد دیسک است که محتوای وب بر روی آن ذخیره می شود. این حافظه به یک وب سرور پیوند داده شده است ، بنابراین محتوای آنلاین در دسترس قرار می گیرد (به عنوان مثال یک وب سایت).

فناوری وب سرور چگونه کار می کند؟

فناوری وب سرور چگونه کار می کند؟

هدف اصلی نرم افزار سرور نمایش داده های محتوای وب است. برای این منظور ، این برنامه با یک سرویس گیرنده وب (معمولاً یک مرورگر وب یا موتور جستجو) ارتباط برقرار می کند.

اگر می خواهید از یک وب سایت بازدید کنید ، باید آدرس اینترنتی مربوطه را در یک مرورگر وارد کنید. به عبارت دیگر ، مرورگر درخواستی را به سرور وب می فرستد و دومی پاسخ آن را به صورت صفحه HTML ارسال می کند. چنین سندی HTML می تواند به صورت استاتیک یا پویا در میزبان ذخیره شود. این به این معنی است که وب سرور قبل از پاسخ باید کدهای برنامه (PHP یا Java) را اجرا کند. مرورگر پاسخ را تفسیر می کند ، که باعث درخواست های جدید به سرور می شود که هدف آنها ادغام ، به عنوان مثال تصاویر یا داده های CSS مرتبط است.

انتقال از طریق پروتکل ارتباطی HTTP (و نوع امن آن HTTPS) انجام می شود که براساس پروتکل شبکه IP و TCP (در موارد نادر نیز UDP) است. یک وب سرور قادر است محتوای یک وب سایت را به طور همزمان به رایانه ها و مرورگرهای مختلف ارائه دهد. تعداد و سرعت پردازش درخواست های کاربر ، از جمله ، به سخت افزار و بار داده های میزبان بستگی دارد. پیچیدگی محتوای وب نیز در این روند نقش دارد: فرایندهای کار با محاسبه زیاد منطقاً به منابع بیشتری نیاز دارند تا فرآیندهای ساده.

انتخاب سرور (میزبان) مناسب (بین سرور مجازی ، اختصاصی یا ابری) از بار بیش از حد سرور شما جلوگیری می کند. با این حال حتی اگر از سروری متناسب با نیازهای منابع خود استفاده می کنید ، احتمال قطع شدن اتصال همچنان هست. در مرکز داده میزبان مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر چنین خاموشی به ندرت تکرار شود ، منجر به قطع کامل شبکه می شود و بنابراین وب سایت از کار می افتد. سیستمی مانند شبکه تحویل محتوا (CDN) امکان رفع این مشکلات فنی را از طریق توزیع بهتر بار و یک سیستم ماکت برای جلوگیری از اتلاف داده فراهم می کند.

سایر عملکرد های وب سرور

سایر عملکرد های وب سرور

اگرچه انتقال محتوای وب وظیفه اصلی نرم افزار وب سرور است ، اما بسیاری از برنامه ها توابع اضافی را نیز ارائه می دهند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • رمزگذاری امنیتی ارتباطات بین سرور و سرویس گیرنده وب از طریق HTTPS
  • شناسایی کاربر احراز هویت HTTP که اجازه دسترسی به مناطق خاص وب را می دهد
  • ذخیره حافظه متوسط ​​اسناد پویا برای پاسخ سریعتر به درخواست ها و جلوگیری از اضافه بار سرور
  • تخصیص کوکی ها ارسال و پردازش کوکی های HTTP

یک میزبان وب می تواند به برنامه های دیگری غیر از نرم افزار وب سرور مرتبط شود. به عنوان مثال ، یک سرویس گیرنده FTP می تواند برای بارگذاری داده ها یا به عنوان یک پایگاه داده سرور برای محتوای پویا استفاده شود. علاوه بر این ، انواع مختلفی از سرور برای اهداف مختلف استفاده وجود دارد ، مانند سرور ایمیل ، سرور بازی یا سرور پروکسی.