آیا تا به حال به کلمه voip برخورده اید؟ و یا اینکه آیا  پیش آمده است که از خودتان بپرسید سرور voip چیست و چه کاری را انجام می‌دهد؟ ما در این مقاله به طور واضح سرور voip، کارایی و ماهیت آن‌را برای شما شرح خواهیم داد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

سرور voip چیست

سرور voip چیست؟

VoIP مخفف جمله‌ی Voice over Internet ProtocoL است که به آن IP تلفنی نیز می گویند.

برای توضیح سرور voip به زبان ساده باید گفت که برخلاف تلفن های قدیمی که بر پایه‌ی سیم کشی کار می کردند، تلفن voip از تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌کند و صدا را روی بستر شبکه انتقال می‌دهد.

با رشد تکنولوژی همیشه شاهد امکانات خارق العاده و اختراعات خاص بشر بوده ایم که voip یکی از آنهاست. انسانها با قرار گرفتن پشت کامپیوتر شخصی خود و یا استفاده از اینترنت و تلفن همراه و نظیر آن کارهای روزمره‌ی خود را با سرعت و جذابیت بیشتری پیش می‌برند. اگر در گذشته به ما می‌گفتند که روزی فرا خواهد رسید که در آن بشر بدون وقفه و انجام عمل سختی قادر خواهد شد تنها با فشردن یک یا دو کلید در تلفن همراه و رایانه‌ی خود فایل هایی نظیر فیلم و صدا را جابه‌جا کند، آن را بسیار دور از ذهن می‌دانستیم و شاید نام معجزه را نیز روی آن می‌گذاشتیم. امروزه اما با کمک تکنولوژی هایی نظیر سرور voip، تمام این اتفاقات زیر سایه‌ی رشد تکنولوژی روز افزون بشر قرار گرفته، و و در نتیجه بسیار باور پذیر شده‌اند.

کارکرد سرور voip چگونه است

دیاگرام کارکرد سرور voip

افراد برای موارد شخصی خود از سرویس های تلفنی که بر پایه‌ی اینترنت هستند استفاده می‌کنند و این یکی از متداول ترین کاربرد های سرور voip است. آنها در هنگام استفاده از این امکان، همچنان که مانند سابق دارای یک خط تلفن هستند، با کمک آداپتوری که در واقع به عنوان  یک واسطه عمل می‌کند، می‌توانند همزمان از یک تلفن معمولی نیز استفاده کنند.

 

نحوه‌ی کار سرور voip

نحوه‌ی کار سرور voip

نحوه کار سرور ویپ اینگونه است که ابتدا صدای دیجیتالی را در بسته‌های اطلاعاتی قرار می‌دهد و سپس به محض اینکه این بسته ی دیجیتالی به مقصد خود می‌رسد، آن را دوباره به صدا تبدیل می کند. برای اینکه بتوانید با استفاده از سرور voip ارتباط برقرار کنید، باید ابتدا صدای آنالوگ به دیجیتال تبدیل بشود و این عمل توسط یک مبدل انجام‌ پذیر خواهد بود‌.

برای درک بهتر، ابتدا توضیح خواهیم داد که منظور از صدای آنالوگ چیست:

وقتی انسان شروع به حرف زدن می‌کند، توسط حنجره‌اش ارتعاشات صوتی تولید می‌شود. این صدا شبیه به چیزی مانند امواج آب پخش می‌شود که توسط گوش قابل شنیدن است و به آن در اصطلاح علمی آنالوگ گفته می‌شود. همانطور که گفته شد در زمان کار با سرور voip صدای آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده که به آن کدک کردن نیز می‌گویند. سپس باید بیت های موجود طبق یک ساختار مناسب فشرده سازی شوند تا آماده‌ی ارسال گردند‌. در مرحله‌ی بعدی این بسته‌های صوتی، با استفاده از پروتکل بلادرنگ در بسته های اطلاعاتی قرار گرفته و با استفاده از پروتکل سیگنالینگ فراخوانی می‌شود.

وقتی بسته های اطلاعاتی در سمت گیرنده مجزا بشوند، همزمان داده‌ها نیز استخراج شده و به آنالوگ تبدیل می‌شوند و برای تلفن و کارت صدا ارسال خواهند شد. بعد از رسیدن فایل های دیجیتال به مقصد، دیجیتال مجددا به آنالوگ تبدیل می‌شود که این فرایند با نام دیک کردن یا کدگشایی معرفی می‌شود. در نتیجه‌ی آن  هرکجا که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از سرورvoip ارتباط برقرار کنید. همچنین  می توانند در هر نقطه‌ای با به همراه داشتن ATAیا IP Phoneخود،  به تمام خدماتی که تلفن منزلتان ارائه می دهد دسترسی پیدا کنید

تلفن‌های سنتی موج آنالوگ را به پالس تبدیل می‌کردند که با نویز‌های فراوان همراه بود. اما در تکنولوژی سرور voip، نه تنها دیگر خبری از این نویز ها نیست، بلکه صدا به شکل طبیعی و استاندارد خودش ذخیره خواهد شد. همانطور که گفته شد، استفاده از سرور ویپ راهی برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به داده های دیجیتال توسط اینترنت است. اگرچه که تا قبل از آن نیز راه‌هایی برای برقراری ارتباط صوتی و تصویری توسط اینترنت وجود داشت، اما برای کاربران هزینه‌ی زیادی را به وجود می‌آورد. این فناوری تقریبا جزء فناوری‌های جدید الورود محسوب می‌شود که در مدت کوتاه با اقبال قابل توجهی از سمت کاربران رو به رو شده است و یکی از دلایل بزرگ آن همین صرفه جویی در هزینه ها می‌باشد.

مزایای سرور voip

مزایای سرور ویپ

سرور ویپ دارای مزایای متعددی است که در ادامه به برخی از مهم ترین‌های آن اشاره می‌کنیم.

  • با استفاده از سرور voip برقراری ارتباط خارج از مرزها و در واقع بدون حد و مرز امکان پذیر شده است. و این برقراری ارتباط  با صرف هزینه‌ای ارزان همراه خواهد بود.
  • با استفاده از سرور ویپ می‌توانیم با استفاده از بسترهای نرم افزاری مانند Softphone از تلفن به رایانه‌ی خود متصل شویم و با افراد دیگر جلسات صوتی و تصویری ایجاد کرده و محدود به هیچ مرز جغرافیایی نباشیم.
  • این تکنولوژی هیچ نیازی به سیم‌کشی ندارد و با استفاده از آن می‌شود به صورت بی‌سیم، کاربران زیادی را به شبکه متصل کرد. همچنین سامانه‌ی voip یک تکنولوژی محبوب برای مراکز نیازمند به برقراری ارتباط تلفنی است. آنها می‌توانند با استفاده از این روش شبکه‌ی ارتباطی خود را به آسانی مدیریت کنند.
  • این امکان را دارد که تمام تماس های صوتی را ذخیره کرده و شما می‌توانید آنها را برای خود سازماندهی کنید.

بدون شک استفاده از کلیه سیستم های ویپ نیازمند پشتیبانی تخصصی است. شرکت روترنت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی VoIP در ایران می باشد. لذا پس از راه اندازی ویپ می تواندی از سایر خدمات این شرکت نیز بهره مند شوید.