وای فای چیست؟ WiFi

Wi-Fi یک فناوری شبکه بی سیم محبوب است. Wi-Fi مخفف “وفاداری بی سیم” است. 

NCR Corporation/AT&T وای-فای را در سال ۱۹۹۱ در هلند اختراع کرد. با استفاده از این فناوری، ما می توانیم اطلاعات بین دو یا چند دستگاه تبادل کنیم. Wi-Fi برای دستگاه های محاسباتی سیار مانند لپ تاپ ها توسعه یافته است، اما اکنون به طور گسترده برای برنامه های کاربردی موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی مانند تلویزیون، پخش کننده دی وی دی و دوربین های دیجیتال استفاده می شود. در برقراری ارتباط با اتصال Wi-Fi باید دو امکان وجود داشته باشد: یک نقطه دسترسی به اتصال مشتری یا یک اتصال مشتری به مشتری. Wi-Fi یکی از انواع فناوری های بی سیم است. معمولاً به آن LAN بی سیم (شبکه محلی) می گویند. فناوری WiFi به شبکه های محلی اجازه می دهد بدون کابل و سیم کشی کار کنند. این یک انتخاب محبوب برای شبکه های خانگی و تجاری است. آداپتور بی سیم رایانه داده ها را به سیگنال رادیویی منتقل می کند و داده ها را به یک آنتن برای کاربران ارسال می کند.

شبکه بی سیم یک شبکه کامپیوتری است که با کابل به آن متصل نیست. شبکه بی‌سیم به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد متصل بمانند، اما بدون اتصال به هر سیمی پرسه بزنند. تلفن هوشمند شما می تواند به Wi-Fi در استارباکس متصل شود. می توانید یک چاپگر را به لپ تاپ خود در اتاق دیگری متصل کنید. شما می توانید یک تجارت کامل را بدون کابل کشی در ساختمان خود راه اندازی کنید.

چه در خانه و چه در محل کارتان، می توانید از فرآیند پرهزینه، زمان بر و اغلب خسته کننده کابل کشی بین مکان های مختلف تجهیزات اجتناب کنید.

انواع مختلفی از استانداردهای Wi-Fi وجود دارد. روتر، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن هوشمند و دستگاه‌های خانه هوشمند شما از استانداردهای بی‌سیم برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. استانداردهای بی سیم نیز هر چند سال یکبار تغییر می کند. به‌روزرسانی‌ها اینترنت سریع‌تر، اتصالات بهتر، اتصالات همزمان بیشتر و غیره را به ارمغان می‌آورند.

شبکه بیسیم Wi-Fi چیست ؟

 

چهار نوع اصلی از شبکه های بی سیم وجود دارد.

شبکه های بی سیم شخصی (WPAN) شبکه های کوتاه بردی هستند که دستگاه ها را در یک منطقه نسبتا کوچک به هم متصل می کنند. یک WPAN عموماً دستگاه‌هایی را که در دسترس افراد قرار دارند به هم متصل می‌کند، اگرچه محدوده می‌تواند تا حدود ۳۰ فوت افزایش یابد. با استفاده از فناوری بلوتوث، یک WPAN می‌تواند دستگاه‌های سازگار را در نزدیکی یک مکان مرکزی به هم متصل کند و یک هدست را به لپ‌تاپ روی میز شما متصل کند.

شبکه‌های محلی بی‌سیم (WLAN) شبکه‌های بی‌سیمی هستند که از امواج رادیویی استفاده می‌کنند، نه از فناوری بلوتوث مانند WPAN. معمولاً حداقل یک کابل وجود دارد که نقطه دسترسی برای دسترسی به اینترنت است، مانند اتصال اینترنت سیمی که به روتر می رود و سپس سیگنال بی سیم را به دستگاه های دیگر پخش می کند. WLAN ها برای اتصال به منابع محلی و اینترنت استفاده می شوند. محدوده را می توان به یک اتاق یا خانه یک نفره محدود کرد یا با استفاده از فناوری های طیف گسترده یا OFDM در کل ساختمان یا محوطه دانشگاه پخش شد.

شبکه های بی سیم گسترده (WWAN) را می توان در مناطق بزرگ مانند شهرها یا کشورها از طریق چندین سیستم ماهواره ای، سایت های آنتن یا سیگنال های تلفن همراه نگهداری کرد. WWAN ها با یک منطقه تحت پوشش گسترده، راهی برای متصل ماندن در زمانی که سایر اشکال دسترسی به شبکه در دسترس نیستند، فراهم می کنند.

شبکه‌های بی‌سیم شهری (WMAN) چندین شبکه بی‌سیم مختلف را در یک منطقه شهری، مانند ساختمان‌های دیگر در یک شهر، به هم متصل می‌کنند.

بین این چهار شبکه تنها دو انتخاب برای استفاده شخصی و مشاغل کوچک وجود دارد – WPAN و WLAN. یک WPAN اتصال بین دستگاه‌ها را در محدوده ۳۰ فوتی فراهم می‌کند که برای یک دفتر خانگی یا یک دفتر بسیار کوچک مناسب است. اما اگر نیاز به پوشش دارید تا کل خانه یا ساختمان تجاری بزرگ خود را گسترش دهید، یک WLAN انتخابی برای شماست، زیرا پوششی را در سراسر منطقه فراهم می کند و می تواند از مجموع هزاران کاربر پشتیبانی کند.

در این مقاله مفصل تر و کامل تر توضیح دادیم  انواع شبکه های کامپیوتری
چهار نوع اصلی از شبکه های بی سیم وجود دارد.

 

انواع فناوری های وای فای WIFI

در حال حاضر، آنها چهار نوع اصلی فناوری WIFI هستند.

 

  • Wi-Fi-802.11a
  • Wi-Fi-802.11b
  • Wi-Fi-802.11g
  • Wi-Fi-802.11n

Wi-Fi-802.11a

۸۰۲.۱۱a یکی از سری فناوری های بی سیم است که فرمت و ساختار سیگنال های رادیویی ارسال شده توسط روترها و آنتن های شبکه WI-FI را مشخص می کند.

 

Wi-Fi-802.11b

۸۰۲.۱۱b یکی از سری فناوری های بی سیم است. ۸۰۲. ۱۱b از پهنای باند ۱۱mbps پشتیبانی می کند. سیگنال در طیف فرکانس تنظیم نشده در حدود ۲.۴ گیگاهرتز. این فرکانس در مقایسه با Wi-Fi-802.11a پایین است به این معنی که در فاصله معقولی کار می کند. این تداخل با تلفن های بی سیم متعلق به میکرو و سایر وسایل است. کم هزینه است و برای محدوده سیگنال با استفاده از لوازم خانگی خوب است.

 

Wi-Fi-802.11g

در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، این فناوری از محصولات جدیدتر تهمت زده حمایت کرد. این بهترین فناوری ۸۰۲.۱۱a و ۸۰۲.۱۱b است. ۸۰۲.۱۱ b از پهنای باند تا ۵۴ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند و از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای برد بیشتر استفاده می کند. این هزینه بیش از ۸۰۲.۱۱b است. دسترسی سریع و حداکثر سرعت دارد.

 

Wi-Fi-802.11n

۸۰۲.۱۱n جدیدترین فناوری WIFI است. این برای بهبود ۸۰۲.۱۱g طراحی شده است. مقدار پهنای باند پشتیبانی شده با استفاده از چندین سیگنال و آنتن بی سیم به جای یک سیگنال. از پهنای باند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و افزایش شدت سیگنال پشتیبانی می کند.

 

محدودیت های وای فای WIFI

 

  • برد محدود است
  • تداخل دستگاه های دیگر مانند مایکروویو، تلفن و غیره
  • مصرف برق بالاست
  • خطرات امنیت داده ها

 

مزایا و معایب WiFi چیست؟

مزایای وای فای WIFI

 

  • لپ تاپ بی سیم را می توان از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد
  • دستگاه های ارتباطی شبکه Wi-Fi بدون سیم می توانند هزینه سیم را کاهش دهند.
  • راه اندازی و پیکربندی Wi-Fi نسبت به فرآیند کابل کشی آسان است
  • کاملا ایمن است و با هیچ شبکه ای تداخل نخواهد داشت
  • همچنین می توانیم از طریق هات اسپات به اینترنت متصل شویم
  • ما می توانیم اینترنت را به صورت بی سیم وصل کنیم

 

معایب وای فای WIFI

 

  • Wi-Fi تشعشعاتی تولید می کند که می تواند به سلامت انسان آسیب برساند
  • هر زمان که از سرور استفاده نمی کنیم باید اتصال Wi-Fi را قطع کنیم
  • محدودیت هایی برای انتقال داده ها وجود دارد، ما نمی توانیم داده ها را برای مسافت های طولانی انتقال دهیم
  • اجرای Wi-Fi در مقایسه با اتصال سیمی بسیار گران است

 

انواع اتصالات وای فای

سیم / روتر

این روزها اکثر خانه ها از روتر بی سیم برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. مزایا شامل راحتی در راه اندازی، تحرک در محدوده نقطه دسترسی Wifi (روتر) و توانایی اتصال چندین دستگاه است.

معایب: پهنای باند محدود و کاهش سرعت، زیرا دستگاه‌های بیشتری به یک شبکه Wifi متصل می‌شوند، و همچنین تداخل بالقوه سایر دستگاه‌های الکترومغناطیسی در خانه.

 

هات اسپات موبایل یا جت پک

امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها می‌توانند به عنوان یک کانون موقت استفاده شوند و اگر گهگاه به آن نیاز داشته باشید، گزینه‌ای عالی است. استفاده از آن آسان است و نیازی به خرید دستگاه های اضافی ندارد، اما می تواند عمر باتری و داده های شما را خیلی سریع کاهش دهد. از سوی دیگر، جت پک به عنوان یک هات اسپات اختصاصی موبایل عمل می کند که سیگنال را از برج های تلفن همراه در منطقه شما درست مانند گوشی هوشمند شما دریافت می کند.

انواع اتصالات وای فای

اینترنت خانگی ۴G LTE

اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید که گزینه های اینترنت شما محدود است، اینترنت خانگی ۴G LTE ارزش توجه دارد. این سرویس اینترنت پرسرعت را ارائه می دهد که از طریق دکل های تلفن همراه و شبکه های تلفن همراه با سرعت متوسط ​​دانلود در حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه ارائه می شود، معمولاً با تأخیر کمتر و داده های بیشتری نسبت به ماهواره دریافت می کنید. مزایا سرعت و قابلیت اطمینان بهتر بسته به حامل شما است. برخی از معایب اینترنت خانگی ۴G LTE می تواند شامل دسترسی محدود و هزینه سرویس و راه اندازی باشد.

 

اینترنت خانگی ۵G

از آنجایی که اینترنت ۵G خانگی (دسترسی بی سیم ثابت) به طور گسترده در دسترس قرار می گیرد، این پتانسیل را دارد که به یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین خدمات اینترنتی موجود تبدیل شود. با استفاده از طیف جدیدی از فرکانس‌های رادیویی قدرتمند بر روی یک شبکه بی‌سیم، ظرفیت بیشتری نسبت به ۴G، سرعت قابل توجهی سریع‌تر (تا ۱ گیگ) و تأخیر کمتری نسبت به آنچه اکثر مردم در خانه دارند، ارائه می‌دهد. از آنجایی که ایستگاه های پایه بی سیم ۵G معمولاً در ۱۰ مایلی خانه ها قرار دارند، قابلیت اطمینان خدمات اغلب قابل توجه است.

 

نحوه راه اندازی شبکه وای فای

نحوه راه اندازی شبکه وای فای

۱- روتر بی سیم بخرید

برای ایجاد شبکه Wi-Fi خود، به یک روتر بی سیم نیاز دارید. این دستگاهی است که سیگنال وای فای را از مودم اینترنت شما در سراسر خانه پخش می کند. برخی از مودم های اینترنتی ممکن است از قبل یک روتر بی سیم داخلی داشته باشند، به این معنی که نیازی به خرید یک روتر جداگانه ندارید.

 

۲- کابل ها را وصل کنید

– هنگامی که یک روتر بی سیم خریداری کردید، باید آن را به مودم اینترنتی موجود خود متصل کنید.

– یک کابل اترنت را از مودم خود به روتر بی سیم وصل کنید.

– کابل برق روتر بی سیم را وصل کنید.

– حداقل ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید و مطمئن شوید که چراغ های روتر شما به درستی کار می کنند.

 

۳- روتر خود را پیکربندی و تنظیم کنید

در مرحله بعد، باید از رایانه خود برای پیکربندی تنظیمات پیش فرض روتر خود استفاده کنید. این شامل تنظیم یک نام و رمز عبور منحصر به فرد برای شبکه بی سیم شما می شود.

با استفاده از مرورگر وب خود، آدرس IP پیش فرض روتر را در نوار آدرس وارد کنید، سپس Enter را فشار دهید. 

صفحه ورود به سیستم روتر ظاهر می شود. باز هم، جزئیات دقیق ورود باید با دستورالعمل‌های روتر شما درج شود.

صفحه تنظیمات روتر شما ظاهر می شود. تنظیم نام شبکه را پیدا کرده و انتخاب کنید، سپس یک نام شبکه منحصر به فرد را وارد کنید.

تنظیمات رمز عبور شبکه را پیدا کرده و انتخاب کنید و یک گزینه رمزگذاری را انتخاب کنید. 

رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید. مطمئن شوید که از یک رمز عبور قوی استفاده می کنید.

برای ذخیره تنظیمات خود دکمه Save را پیدا کرده و انتخاب کنید.

 

۴- اتصال

اکنون آماده هستید تا به شبکه Wi-Fi خود متصل شوید و مطمئن شوید که کار می کند. 

تنظیمات شبکه رایانه خود را پیدا کنید و شبکه های Wi-Fi نزدیک را جستجو کنید.

شبکه خود را انتخاب کنید و رمز عبور خود را وارد کنید.

اگر اتصال موفقیت آمیز بود، مرورگر وب خود را باز کنید و سعی کنید به صفحه وب مانند www.google.com پیمایش کنید. اگر صفحه بارگیری شود، به این معنی است که اتصال Wi-Fi شما به درستی کار می کند.