استفاده و انتخاب بین یک سیستم VOIP یا سانترال بدون در نظر گرفتن فرق VOIP با سانترال امکان‌‌پذیر نخواهد بود. پروتکل‌‌های صوتی از طریق اینترنت و سیستم‌‌های تبادل اطلاعات عمومی به ترتیب VoIP و PBX، هر دو راه برای دستیابی به هدف مشابه یعنی برقراری و دریافت تماس تلفنی هستند.

استفاده و انتخاب بین یک سیستم VOIP یا سانترال بدون در نظر گرفتن فرق VOIP با سانترال امکان‌‌پذیر نخواهد بود. امروزه با توجه به گسترش فضای ارتباطات در هر نوع کسب و کار به ‌‌ویژه در سازمان‌‌ها و شرکت‌‌های بزرگ و چندگانه، مسئله تامین تجهیزات مورد نیاز برای برقراری تماس‌‌های تلفنی و تبادل اطلاعات به یک دغدغه مهم برای صاحبان مشاغل تبدیل شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مبحث تفاوت ویپ با سانترال بپردازیم تا بتوانیم کمک قابل توجهی به کاربران این سیستم‌‌ها نمائیم.

همه چیز درباره فرق VOIP با سانترال

قبل از آنکه فرق VOIP با سانترال را شرح دهیم، باید دقیقا بدانید که سیستم ویپ و سانترال یا همان PBX دقیقا چیست و نحوه عملکرد آن‌‌ها و ویژگی‌‌های آن‌‌ها به چه شکل است. با شناخت کافی از این موضوع، بهتر می توانید تفاوت میان این دو را درک کنید.

VOIP چیست؟

VOIP چیست؟

تلفن VoIP دستگاهی است که به ‌‌جای استفاده از یک جفت سیم مسی با اتصال مستقیم برای ارائه خدمات تلفنی، از اینترنت استفاده می‌‌کند. مرکز تلفن voip پویایی و قابلیت برقراری ارتباط بسیار زیادی به شما می دهند.

انواع تلفن های VoIP

در سیستم‌‌های تلفنی VOIP که اساس کار آن‌‌ ها اتصال به اینترنت است، دو نوع سیستم وجود دارد؛ سیستم تلفن‌‌های سخت با امکانات مخصوص به‌‌ خود و سیستم تلفن‌‌های نرم. اما تلفن سخت و نرم به چه معنی هستند؟

تلفن سخت ویپ

تلفن‌‌های سخت به‌‌ دلیل این‌‌که روی میز شما یا در اتاق کنفرانس قرار می‌‌گیرند، مانند تلفن‌‌های سنتی هستند. از تلفن‌‌های سخت می‌‌توان برای تماس مستقیم، تماس های کنفرانس، دسترسی به پست صوتی، ارتباط از طریق گوشی، هدست، بلوتوث و بلندگو استفاده نمود.

تلفن های نرم ویپ

تلفن‌‌های نرم در واقع نرم‌‌افزارهای تلفن‌‌های مجازی هستند که در برنامه یک دستگاه مانند رایانه، لپ تاپ یا تلفن هوشمند و همچنین گوشی‌‌های سخت قابل استفاده هستند. فناوری VoIP در واقع با تبدیل صوت به سیگنال‌‌های دیجیتال، عملیات انتقال صوت و داده را از طریق اینترنت ممکن می‌‌سازد. به همین ترتیب، برای برقراری تماس تلفنی VoIP به یک دستگاه آنالوگ، سیگنال دیجیتال قبل از دریافت، به آنالوگ تبدیل می ‌‌شود.

ویژگی‌‌های سیستم VOIP

یک سیستم تلفن VoIP دارای ویژگی‌‌ها و امکانات بسیار زیادی است. برای آنکه بتوانید راحت تر فرق ویپ با سانترال را تشخیص دهید و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید، چند ویژگی اصلی را در زیر لیست کرده ایم:

  1. وجود بلندگو که در کیفیت برقراری ارتباط و تماس بسیار موثر است.
  2. وجود کلید‌‌های برگشت که این امکان را می ‌‌دهد با فشار یک دکمه به منوی قبلی بازگشت.
  3. کلید انتقال این امکان را می ‌‌دهد که تماس گیرنده را به تلفن کاربر دیگری متصل کرد.
  4. دکمه پیام ‌‌ها امکان دسترسی سریع به پیام صوتی در انتظار را می‌‌دهد.
  5. دکمه انتظاردر واقع عملکردی مشابه دکمه‌‌های نگه‌‌دارنده در اکثر گوشی‌‌های تلفن دارد.
  6. با استفاده از کلیدهای صدا می-توان صدا را کم و زیاد کرد.

مزایای استفاده از VOIP

استفاده از VOIP در واقع می‌‌تواند بیش‌‌ترین مزایا را به شرکت‌‌هایی ارائه دهد که قصد دارند با داشتن امکانات مناسب و بیش‌‌تر، در هزینه‌‌های بسیار زیاد خدمات تلفنی صرفه‌‌ جویی کنند. برخی از مهم‌‌ترین مزایای استفاده از VOIP که قطعا در تفاوت VOIP با سانترال اهمیت دارند عبارتند از:

  • هزینه کمتر
  • امکان اتصال به چندین دفتر
  • پرداخت مالیات پایین‌تر
  • استفاده از پهنای باند سرویس اینترنت
  • عدم نیاز به کابل کشی بسیار
  • عدم توجه به مرزهای جغرافیایی
  • امکان ایجاد ارتباطات یکپارچه
  • خدمات VoIP مدیریت شده
  • امکان برقرای ویدئو کنفرانس

سانترال یا PBX

سانترال یا PBX چیست؟

سانترال یا PBX که مخفف Private Branch Exchange است، درواقع یک شبکه تلفن خصوصی است که در داخل یک شرکت یا سازمان مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. کاربران سیستم تلفن PBX می‌‌توانند با استفاده از کانال‌‌های ارتباطی مختلف مانند Voice over IP، ISDN یا آنالوگ داخلی در داخل شرکت خود و خارج از آن ارتباط برقرار کنند.

PBX همچنین این امکان را به کاربران خود می‌‌دهد که بتوانند تلفن‌‌های بیشتری نسبت به خطوط تلفن فیزیکی داشته باشند. همچنین PBX امکان تماس رایگان بین کاربران را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، دارای ویژگی‌‌هایی مانند انتقال تماس و پست صوتی نیز می‌‌باشد.

عملکرد سانترال، مسئله ای مهم در تفاوت VOIP با سانترال

در این سیستم با تخصیص یک کد و یک تلفن به هر کاربر، امکان برقراری تماس به وی داده می‌‌شود. کاربر می‌‌تواند برای انتقال تماس، کد شخص مربوطه را گرفته و تماس را برای وی ارسال کند. تماس‌‌های ورودی و داخلی را می‌‌توان به ‌‌راحتی در هر مکان، از جمله دفتر اصلی و دفتر شعبه به کارمندان انتقال داد.

ویژگی‌‌های استفاده از سیستم PBX

استفاده از سیستم تلفن PBX نیز دارای ویژگی‌‌ها و امکانات مخصوص به ‌‌خود است که بیان آن ها سبب تشخیص راحت تر و دقیق تر فرق VOIP با سانترال می شود. برخی از ویژگی های این سیستم عبارتند از:

  • امکان شرکت خودکار در یک سیستم – این ویژگی در واقع یک منو از پیش تنظیم نشده است که می‌‌تواند برای هدایت تماس گیرندگان به بخش‌‌های مختلف یا کارمندان یک شرکت استفاده شود.
  • تنظیم قوانین ساعت کاری – این ویژگی این امکان را می‌‌دهد که روزها و زمان‌‌هایی را که تماس گیرندگان می‌‌توانند از طریق تلفن به کارکنان متصل شوند، تنظیم کند.
  • امکان مسدود کردن شماره تماس – این قابلیت می‌‌تواند این امکان را فراهم کند تا در صورتی ‌‌که کاربر نمی ‌‌خواهد شماره تماس خاصی با وی ارتباط برقرار کند، آن ‌‌را مسدود نماید.
  • امکان نمایش شماره تماس گیرنده، از دیگر امکانات موجود در این سیستم است.

مزایای استفاده از سیستم PBX

با مقایسه مزایای سانترال و ویپ، می توانید متوجه شوید که کدام یک نتیجه انتخاب شما در فرق VOIP با سانترال خواهند بود. در زیر می توانید لیست برخی از مزایای سانترال را مشاهده کنید:

  1. مقرون به صرفه
  2. امکان سازگاری سیستم با پیشرفت و توسعه مشاغل
  3. امکان مدیریت کارآمد تماس‌‌های تلفنی
  4. امکان تبدیل نمابرهای دریافت شده به پیام‌‌های ایمیل
  5. غربالگری تماس
  6. ضبط تماس و ارسال تماس در قالب ایمیل توسط سیستم پست صوتی

بررسی دقیق تر فرق VOIP با سانترال

پروتکل‌‌های صوتی از طریق اینترنت و سیستم‌‌های تبادل اطلاعات عمومی به ترتیب VoIP و PBX، هر دو راه برای دستیابی به هدف مشابه یعنی برقراری و دریافت تماس تلفنی هستند. سیستم‌‌های سنتی PBX سال ‌‌ها است که وجود دارند و در درجه اول، اولین‌‌ سیستم برقراری تماس در انواع مشاغل هستند.

ویپ یا سانترال

VoIP که درواقع یک تکنولوژی نسبتا جدید است، از اینترنت برای برقراری تماس استفاده می‌‌ کند. هنگامی که کاربران قصد دارند یکی از این دو سیستم را برای کسب و کار خود انتخاب نمایند، باید با مزایا و معایب هر دو گزینه که در بخش قبل به آن‌‌ ها اشاره کردیم آشنا شوند و با مطالعه این بخش که به بررسی دقیق تر فرق VOIP با سانترال می‌‌پردازد نیز توجه کنند.

پروتکل اتصال سیستم

تفاوت اصلی بین PBX و VoIP نحوه ارتباط کاربران است. سیستم PBX اساسا یک شبکه تلفنی کوچک است که از خطوط تلفنی استاندارد برای تماس‌‌های ورودی و خروجی استفاده می‌‌ کند.

این خطوط به یک سیستم سوئیچینگ داخلی متصل می ‌‌شوند که تماس‌‌ها را به خطوط تلفن فردی، در سراسر شرکت هدایت می‌‌ کند. استفاده از یک سیستم VoIP بسیار پیچیده‌‌تر است و از آن‌‌ جا که داده‌‌های صوتی آنالوگ را از طریق اینترنت منتقل می‌‌ کند، برای برقراری تماس نیاز به اتصال به اینترنت، رایانه یا تلفن IP دارد. همان‌‌طور که گفته شد این موضوع در بحث فرق VOIP با سانترال اصلی‌‌ترین مسئله است.

گزینه ‌‌های تجهیزات بالقوه

مطلب بعدی که در بحث تفاوت VOIP با سانترال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، تجهیزاتی است که می‌‌توان برای استفاده از آن‌‌ها استفاده کرد. سیستم‌‌های سنتی PBX از تجهیزات استاندارد تلفن آنالوگ استفاده می کنند، اما سیستم های VoIP دارای چندین گزینه و تجهیزات هستند. بسیاری از سرویس‌‌های VoIP همچنین شامل یک سرویس گیرنده تلفن نرم‌‌افزاری نیز هستند؛ این برنامه در واقع امکانی است که تماس مستقیم از یک رایانه یا دستگاه تلفن همراه را برقرار و دریافت می کند.

پیکربندی کاربر پسند

بخش مهم دیگری که در هنگام صحبت از ویژگی‌‌های این دو سیستم، فرق VOIP با سانترال مطرح می شود، پیکربندی کاربر پسند است. سیستم های VoIP گزینه ‌‌های پیکربندی بیش‌‌تری نسبت به سیستم های PBX ارائه می دهند. از آنجا که سیستم های VoIP مستقیما از طریق رایانه اداره می‌‌شوند، برنامه نویسی در آن‌‌ها بسیار آسان است.

چرا ویپ بهتر از سانترال است؟

یک سیستم VoIP می‌‌تواند به‌‌گونه‌‌ای تنظیم شود که تماس‌‌ها را بر اساس شرایط خاص مانند ساعت، روز و شماره ورودی به چند شماره یا یک شماره انتقال دهد. سیستم‌‌های VoIP همچنین برای انتقال متن و نامه صوتی نیز مناسب هستند.

یک سیستم PBX می‌‌تواند برای مسیریابی ها به پسوندهای خاص یا برای ارسال همه به یک شماره خاص پیکربندی شود؛ اما فاقد انعطاف پذیری یک تنظیم VoIP است. علاوه بر این، تغییرات در آن باید توسط یک مدیر با اطلاعات و دانش کافی صورت پذیرد و این امکان توسط خود دستگاه میسر نیست.

عوامل مؤثر بر عملکرد

عوامل مؤثر بر عملکرد، یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار بر تفاوتVOIP با سانترال است. از آنجا که تماس‌‌های VoIP از اینترنت استفاده می‌‌کنند، کاربر به میزان پهنای باند اختصاص داده شده توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت خود محدود می ‌‌شود.

علاوه بر این، به دلیل این‌‌که اتصالات کابل معمولا توسط چندین کاربر مشترک است، حجم بالای اتصالات هم‌‌ زمان می‌‌تواند بر کیفیت تماس VoIP تأثیر منفی بگذارد.

از طرف دیگر، یک سیستم PBX توسط یک شرکت یا نهاد واحد استفاده می‌‌شود؛ بنابراین نیازی به نگرانی در مورد عوامل خارجی نیست. عملکرد یک PBX تقریبا به شرایط داخلی مانند تعداد کاربران و تعداد خطوط بستگی دارد.

جمع بندی 

امروزه با رشد سریع شرکت‌‌ها و به‌‌دنبال آن استخدام و افزایش نیروی کار، مسئله برقراری اتباطات نیز اهمیت و افزایش پیدا کرده و تامین و انتخاب تجهیزات مناسب برای این کار نیز به یک چالش مهم تبدیل شده است. ما در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی دو سیستم برقراری تماس رایج یعنی، سیستم VOIP و سانترال، به شرح فرق VOIP با سانترال بپردازیم. نکته بسیار مهم در اینجا این است که صاحبان مشاغل و کاربران باید با توجه به نیازهای خود و موارد موجود سیستم مناسب خود را انتخاب نمایند.