مرکز تلفن ویپ یا همان مرکز تلفن VoIP یکی از بروزترین و پیشرفته ترین فناوری های جهان محسوب می شود که از طریق آن صدا روی بستر شبکه به صورت دیتاهای دیجیتالی انتقال می یابد. همانطور که می دانید در انواع شرکت های بزرگ و کوچک یکی از مهم ترین اجزاء بکار گرفته شده مرکز تلفن آن ها می باشد. به دلیل برخورد زیاد با مشتریان نیاز است تا تمامی مکالمات انجام شده ضبط و مدیریت شوند.

مرکز تلفن VoIP مانند سایر مرکز تلفن تحت شبکه، به اندازه ای حرفه ای و قوی است که می تواند با بهترین بررسی و نظارت ها سبب جلب رضایت مشتریان و پیشرفت شرکت ها شود. VoIP که به معنای منتقل شدن صدا در بستر اینترنت است مخفف شده ی عبارت Voice Over Internet Protocol می باشد. این سیستم سبب می شود تا افراد و شرکت ها قادر به برقراری تماس تلفنی توسط شبکه داخلی شوند.

مرکز تلفن ویپ چگونه کار می کند؟

مرکز تلفن VoIPچگونه کار می کند؟

ابتدا باید بدانید که هدف اصلی و مهم مرکز تلفن VoIP انتقال عینی سیگنال دیجیتال به سمت دیگر شبکه می باشد تا از این طریق دستگاه تلفن فردی که پشت خط است قادر به بازسازی سیگنال صدا باشد. بنابراین در سیستم ویپ صدا به حالت دیجیتالی درآمده و سیگنال صدا پس از آنکه نمونه برداری شد به حالت اعدادی ذخیره می شود. برای انتقال سیگنال دیجیتال به سمت دیگر شبکه، آن را بسته بندی می کنند. برخی از نمونه های سیگنال صدا در حین بسته بندی باید به گونه ای قرار گیرند که در کنار یکدیگر بوده و بعد از اینکه سایر اطلاعات به آن ها افزوده شدند به حالت یک بسته IP در می آیند.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

در فناوری ویپ حدود ۳۵ الی ۵۰ بسته ی صوتی در هر یک ثانیه تولید می شود که باید به سرعت بر روی بستر اینترنت انتقال یابند. در صورتی که هر پاکت در عرض یک هفتم ثانیه انتقال یابد کیفیت صدای منتقل شده بسیار عالی خواهد بود. البته شرط این موضوع به مقصد رسیدن بیش از ۹۹ درصد بسته های صوتی می باشد. این بسته های صوتی شباهت زیادی به بسته هایی دارند که در مواردی همچون دانلود فایل ها وایجاد می شوند، با این تفاوت که بسته های IP از نظر اندازه کمی کوچک تر هستند.

مرکز تلفن ویپ

روش های راه اندازی مرکز تلفن ویپ

به طور کلی راه اندازی مرکز تلفن ویپ خیلی سخت نبوده و برای این کار می توان یکی از دو روش زیر را انتخاب نمود. شرکت روترنت با سالها تجربه در زمینه پیاده سازی مرکز تلفن ویپ آماده ارائه خدمات پشتیبانی VoIP به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

راه اندازی ویپ بر روی سانترال یکپارچه یا مرکز تلفن

راه اندازی ویپ به کمک سانترال یکپارچه و یا مرکز تلفن ها یکی از راحت ترین روش ها بوده و در کنار آسانی می توان گفت که از جمله پایدار ترین روش ها نیز می باشد. چنین مراکزی اکثرا برای تنظیمات و مدیریت دارای محیطی به نام محیط گرافیکی هستند. همچنین برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ می توان از مراکز تلفن ابری نیز کمک گرفت

راه اندازی ویپ بر روی سرور

راه اندازی ویپ بر روی سرور

راه اندازی ویپ بر روی سرور یکی از روش های دیگری است که می توان از طریق آن اقدام به راه اندازی کرد. برای این کار پیش از هر چیزی بر روی سرور کارت هایی همچون آنالوگ، GSM نصب می شوند که بعد از آن باید نرم افزار استریسک را بر روی سرور نصب نمود. برای آشنایی با سرور ویپ به این مقاله مراجعه کنید.

دریافت پیام توسط صندوق صوتی

دریافت پیام توسط صندوق صوتی

یکی از امکانات مرکز تلفن ویپ که بسیار پرکاربرد نیز می باشد امکان دریافت پیام توسط صندوق صوتی می باشد. در صورتی که کاربر به دلایل مختلفی همچون مشغله ی زیاد کاری ونتواند پاسخگوی تلفن خود باشد، فرد پشت خط می تواند به کمک صندوق صوتی پیام خود را به گوش کاربر برساند. بسیاری از کمپانی ها به این آپشن موجود لقب صدای مشتری را داده اند.

تجهیزات مرکز تلفن ویپ

قابلیت های مرکز تلفن ویپ

به وجود آوردن شماره داخلی به میزان دلخواه

از طریق سیستم تلفنی ویپ می توان به تعداد دلخواه و بدون محدودیت شماره ی داخلی تعریف کنید. این در حالی است که در مراکز تلفنی سنتی محدودیت هایی در این باره وجود داشته و نمی توان بیش از چند داخلی را تعریف کرد.

امکان گزارش گیری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد مرکز تلفن VoIP به اندازه ای در نظارت و بررسی قوی و ماهر می باشد که از طریق آن می توان جزئیات کامل تماس را بررسی نمود. این جزئیات شامل مدت زمان مکالمه، میزان تماس های منتقل شده، داخلی، شماره تماس گیرنده، مدت زمان انتظار تا پاسخگویی و…. می باشد.

ضبط مکالمات انجام شده

متاسفانه بسیاری از اوقات مشاهده می شود که یکی از طرفین قرارداد در برخی از شرکت ها حرفی اشتباه زده و  ادعا دارد که حق با وی است! از آنجایی که تمامی مکالمات از طریق مراکز تلفنی ویپ ضبط می شود می توان اشتباهی و یا درستی ادعای وی را ثابت کرد.

مقایسه مرکز تلفن ویپ با سیستم های تلفنی سنتی

مقایسه مرکز تلفن ویپ با سیستم های تلفنی سنتی

مرکز تلفن ویپ در مقایسه با سیستم های سنتی همچون دیجیتال و آنالوگ بسیار پیشرفته تر بوده و مزایای زیادی را دارا می باشد. برای مثال باید گفت که سیستم ویپ در مقایسه با سانترال های آنالوگ بسیار کوچک تر بوده و از قیمت بسیار پایینی نیز برخوردار می باشد. و یا از آنجایی که انتقال صوت به طور دیتا انجام می شود سیستم ویپ با کامپیوتر سازگاری بالاتری دارد. در نهایت اگر بخواهیم به نتیجه ای کلی دست یابیم باید گفت که مرکز تلفن ویپ برای شرکت های نه چندان بزرگ و با میزان کار متوسط بسیار مناسب می باشد.