شاید شما تا کنون فقط نام هیت سینک (heatsink) را شنیده باشید. اما آیا با خود فکر کرده اید Heatsink چیست؟ منبع تغذیه ی Heatsink چیست؟ در یک سیستم کامپیوتر وظیفه ی Heatsink چیست؟ ما سعی کرده ایم شما را با عملکرد و کارایی این قطعه آشنا کنیم. به طور کلی در یک سیستم کامپیوتر، برخی قطعات با گرما درگیر می شوند. اینجاست که هیت سینک وظیفه دارد با خنک کردن این قطعات از پدید آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کند.

سی پی یو (cpu) بیشترین گرما را در رایانه با خود همراه دارد. پس از آن کارت گرافیک و منبع تغذیه باید با یک هیت سینک همواره خنک نگه داشته شوند. وجود مشکل در عملکرد یک هیت سینک مطمئنا تمام سیستم را با اشکال روبرو خواهد کرد. این درست است که امروزه با پیشرفت بسیار در تکنولوژی کامپیوترهای ابرقدرت در حال ساخت و ارائه می باشند اما گرما و حرارت بالا حرکت این سیستم ها را با مشکل مواجه می کند. به طوری که اگر cpu در سیستم شما با خرابی هیت سینک مواجه شود، سیستم شما توان راه اندازی را نخواهد داشت.

وظیفه و کاربرد هیت سینک  Heatsink

وظیفه و کاربرد هیت سینک  Heatsink

حال باید با خود بگوییم کاربرد Heatsink چیست؟ در یک سیستم کامپیوتر نقش Heatsink چیست؟ هیت سینک وظیفه دارد که گرما را از قطعاتی که ایجاد گرما در آن ها مشاهده می شود دور نگه دارد. هیت سینک این کار را با ایجاد جریان باد (در هیت سینک های از نوع فعال) و جذب گرما و از قطعات مورد نظر ( در هیت سینک های غیرفعال ) انجام می دهند.

انواع هیت سینک (heatsink)

انواع هیت سینک (heatsink)

هیت سینک ها را از لحاظ نوع عملکرد و جنس آنها به دو دسته تقسیم می کنند . ابتدا هیت سینک های غیر فعال که ما اکنون برای شما بیان می کنیم که منظور از این نوع Heatsink چیست؟ اگر شما به یک سیستم کامپیوتر خود نگاه کنید یک قسمت آلومینیومی یا مسی را مانند یک شبکه با وجود فضای خالی بین پره های آن مشاهده می کنید.

این نوع هیت سینک را هیت سینک غیرفعال می گویند. این نوع هیت سینک گرما را به خود جذب کرده و آن را به محیط اطراف خود پراکنده می کند. استفاده از این نوع هیت سینک برای بلند مدت گزینه ی مناسب تری است. این قطعه هیچ گونه وسیله ی مکانیکی ندارد و کار خود را به آرامی انجام می دهد . اما مدل بعدی از هیت سینک ها ، هیت سینک فعال نام دارد . اما منظور از این نوع Heatsink چیست؟ درون سیستم کامپیوتر شما از جمله در منبع تغذیه (پاور)، سی پی یو و گرافیک شما می توانید یک فن را ملاحظه کنید.

انواع هیت سینک heatsink به لحاظ جنس

انواع هیت سینک heatsink به لحاظ جنس

این فن ها همان هیت سینک های فعال هستند که برق مورد نیاز خود را برای راه اندازی از منبع تغذیه گرفته و با تولید جریان هوا اجزای سیستم را خنک نگه می دارند. دقت داشته باشید این نوع از هیت سینک ها معمولا در کوتاه مدت دچار مشکل می شوند و فن موجود از کار خواهد افتاد که می تواند صدماتی به cpu و کارت گرافیک و همچنین منبع تغذیه شما وارد کند.

جنس هیت سینک های غیر فعال

جنس هیت سینک های غیر فعال

هیت سینک های غیر فعال از دو جنس آلومینیومی و مسی ساخته شده اند . شما اغلب در سیستم های خود هیت سینک آلومینیومی را مشاهده می کنید . اما باید بدانید تفاوت این دو نوع Heatsink چیست. هیت سینک از جنس مس می تواند گرما را به شکل بهتری هدایت کند. این نوع هیت سینک دارای ضریب هدایتی بسیار بالایی است و به شکل بهتری گرما را انتقال می دهد.

اما در مقابل هیت سینک از از جنس آلومینیوم گرما را به نسبت مسی کمتر هدایت می کند اما دارای مزایایی نسبت به مدل مسی می باشد. این مزایا عبارتند از: ارزان تر بودن، بسیار سبک، ترک نخوردن، مقاومت بالا در مقابل خورگی، عدم جذب رطوبت و همچنین غیر قابل فاسد شدن. البته این نکته را نیز یادآور شویم که نقطه ی ذوب آلومینیوم حدود ۶۵۰ درجه است که این نشان دهنده این است که دمای هیت سینک آلومینیومی به راحتی بالا نمی رود.

نصب انواع هیت سینک

نصب انواع هیت سینک

چنان چه شما قصد تعویض هیت سینک سیستم خود را دارید ابتدا سیستم را خاموش کرده و تمام کابل های متصل به آن را جدا کنید . توصیه ما این است برای نصب هیت سینک غیر فعال و فعال به یک متخصص در این امر مراجعه کنید . دقت داشته باشید که هیت سینک را متناسب با سیستم خود تهیه و نصب نمایید . اگر هنگام بستن هیت سینک ، سطح تماس بالایی با منبع گرما داشته باشید به طور قطع سیستم را راحت تر خنک خواهد کرد . هیت سینک غیر فعال طی یک فرآیند و با استفاده از یک رسانای حرارتی ، گرما را به سمت پره های خود که در تماس با سطح هستند انتقال می دهد . این سیستم تقریبا مانند رادیاتور یک اتومبیل عمل می کند .