اگر می خواهید سیستم تلفن تجاری خود را به روز کنید یا تازه شروع به کار کرده اید و به دنبال راه حل های ارتباطی مدرن هستید، احتمالاً در اقیانوس هایی از کلمات اختصاری به نظر می رسید که هیچ یک از این موارد برای شما منطقی نیست.

اما حتی اگر صنعت ارتباطات پیچیده و غنی از اصطلاحات مختلف باشد، انتخاب شما واقعاً به دو گزینه خلاصه می شود: سیستم های تلفنی Primary Rate (PRI)، یا تلفن سنتی و سیستم های تلفنی Voice over-IP (VoIP)، سیپ ترانک یا تلفن ابری.

بسیاری از شرکت ها از تلفن های PRI به SIP روی می آورند زیرا ارتباطات ابری ارزان تر هستند و ویژگی های بیشتری نسبت به تلفن های سنتی ارائه می دهند. با این حال، شرکت های دیگر ترجیح می دهند سیستم های تلفن قدیمی خود را حفظ کنند، در حالی که درصد کمی از مشاغل از راه حل های ارتباطی ترکیبی استفاده می کنند که تلفن های قدیمی و IP را در یک سیستم واحد متحد می کند.

بنابراین، تفاوت بین SIP و PRI چیست؟ و از همه مهمتر، آیا ترانکینگ SIP نسبت به ترانکینگ PRI برای نیازهای شما بهتر است؟ بخوانید تا متوجه شوید.

SIP ترانکینگ چیست؟

SIP ترانکینگ چیست؟

سیپ یک پروتکل شبکه تلفن است که از انتقال تماس های صوتی و انواع دیگر ارتباطات چندرسانه ای به عنوان داده پشتیبانی می کند. حتی اگر SIP یک فناوری تلفنی است، می توانید از آن برای برگزاری یا پیوستن به کنفرانس های ویدیویی، ارسال پیام کوتاه، انتقال پرونده و غیره استفاده کنید.

در دنیای تلفن، ترانکینگ به معنای یک خط اختصاصی است. تجهیزات ترانکینگ SIP معمولاً توسط ارائه دهنده خدمات شما میزبانی و نگهداری می شود. SIP به طور کامل نیاز به زیرساخت تلفن سنتی را برطرف می کند، بنابراین دیگر نیازی به مدار یا ارتقا گران قیمت ندارید.

تنه های SIP کاملاً مجازی هستند، بنابراین می توانید آنها را بدون سرمایه گذاری سخت افزاری اضافی به کار گیرید. شما می توانید بدون نیاز به سرمایه گذاری در مراکز از SIP برای صدا استفاده کنید زیرا بسیاری از ارائه دهندگان خدمات PBX را ارائه می دهند.

PRI ترانکینگ چیست؟

PRI یک فناوری تلفنی است که از دهه ۱۹۸۰ به طور گسترده ای برای انتقال ارتباطات صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری یک استاندارد رابط کاربری است که در شبکه دیجیتال خدمات مجتمع (ISDN) برای انتقال چندین خط صوتی به صرافی شعبه خصوصی شرکت (PBX) از طریق یک خط فیزیکی به نام مدار استفاده می شود.

بسیاری PRI را یک سیستم تلفنی قدیمی می دانند زیرا از سخت افزار فیزیکی استفاده می کند و برای استقرار، عیب یابی و به روزرسانی نیاز به سرویس از یک شرکت تلفنی دارد.

و این بدان دلیل است که PRI سرویسی است که از طریق دفاتر مرکزی telco به محل شما در خطوط صندوق عقب T1 منتقل می شود. بیشتر شرکت ها مدارهای ISDN PRI خود را به عنوان خط های کسری T1 دارند. یک خط T1 از طریق ۲۴ کانال دیجیتال از صدا و داده پشتیبانی می کند.

جوانب مثبت و منفی SIP و PRI

حتی اگر آنها هر دو فن آوری ارتباطات خوبی هستند، هر دو SIP و PRI مزایا و معایب خود را دارند.

مزایا SIP

  • ارزان تر
  • مدیریت آسان
  • مقیاس پذیری آسان
  • پشتیبانی ساده
  • نوین

معایب SIP

  • نیاز به اتصال به اینترنت دارد
  • به محافظت از فایروال نیاز دارد
  • خدمات متنوع

مزایا PRI

  • نیازی به اینترنت نیست
  • تماس های با کیفیت بالا
  • امن است

معایب PRI

  • پیاده سازی و نگهداری گران.
  • کند کردن مقیاس
  • تماس های از راه دور ممکن است هزینه اضافی داشته باشد.
  • ظرفیت محدود

SIP در مقابل PRI، کدام را باید انتخاب کنید؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام انتخاب بین ترانکینگ SIP و ترانکینگ PRI در نظر داشته باشید:

هزینه

SIP معمولاً بسیار ارزان تر از PRI است. SIP به راحتی قابل اجرا و نگهداری است. اما احتمالاً حتی مهم تر اینکه مقیاس بندی و بهبود SIP ارزان است. اگر ممکن است در آینده کسب و کار خود را مقیاس بندی کنید، ویژگی های بیشتری به طرح ارتباطی موجود خود اضافه کنید یا تماس های از راه دور را انجام دهید، SIP سیستم مناسبی برای شماست.

با این حال، اگر تجارت شما کوچک است و احتمالاً در آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت و از ویژگی های پیشرفته تلفن استفاده نمی کنید، ممکن است یک سیستم PRI این کار را انجام دهد.

امنیت

سیستم های PRI ایمن تر در نظر گرفته می شوند، حتی اگر کابل کشی مس به آسانی سیستم های آنلاین در معرض خطرهای امنیتی زیادی باشد، مانند تداخل یا رهگیری. اگر سازمان شما با داده های بسیار حساسی که از طریق تلفن منتقل می شوند سر و کار دارد، PRI ممکن است سیستم مناسبی برای شما باشد.

با این حال، شایان ذکر است که یک سیستم SIP که با فایروال و رمزگذاری داده محافظت می شود، ممکن است به همان اندازه ایمن باشد، حتی ایمن تر از سیستم PRI که از سیم های مسی استفاده می کند.

قابلیت اطمینان

حتی اگر استفاده از کابل های مسی PRI قابل اعتماد قلمداد شود، اما به دلیل تداخل هوا، خرابکاری یا زیرساخت های قدیمی، می توان آنها را دچار تخریب کرد. و وقتی خطوط تلفن شما پایین می آید، ممکن است روزها یا حتی هفته ها طول بکشد تا دوباره راه اندازی شوند.