تکنولوژی روز به روز در حال ارتقا است و هرروز خدمات و محصولات جدیدی جهت راحتی و سرعت بخشیدن به امور روزمره عرضه می کند. این پیشرفت تمام زمینه ها را تحت الشعاع قرار می دهد. از عرصه آموزش و ورزش و هنر و حتی آشپزی گرفته تا صنعت و مخابرات. گفتیم مخابرات! تکنولوژی عمیقا عرصه مخابرات را دگرگون کرده است. به گونه ای که شاید بتوان گفت امروزه بشر در دوران طلایی ارتباطات سیر می کند. از پس از اختراع تلفن، همه چیز از پا به دنیا نهادن گوشی های همراه شروع شد. چه کسی فکرش را می کرد پاره آجر های درشت و بدترکیبی که تنها به درد تلفن کردن می خوردند (که البته همان هم با هزار خواهش و التماس) امروز تبدیل به کامپیوتر های کوچک جیبی ای بشوند که تقریبا کاری نیست که از پس آن ها بر نیاید.

اما پیشروی تکنولوژی در مخابرات به همینجا ختم نمی شود. این پیشروی چیزی فراتر از دوربین دار شدن تلفن های همراه و یا ظهور شبکه های اجتماعی می باشد. امروزه روز، فناوری هایی از قبیل سیستم وُیپ، پی بی ایکس، سیپ ترانک و… سیستم های مخابراتی را کاملا دگرگون کرده اند. اما شاید از خیلی قبل تر از جایی که باید شروع می کردم، شروع کرده ام. البته که شما هم که در حال مطالعه هستید نیازی به این دست از اطلاعات ندارید و احتمالاً از من هم بیشتر می دانید. پس اجازه دهید برویم سراغ اصل مطلب.

سیستم اِلاستیکس یکی از رایج ترین و پرطرفدار ترین سیستم های مخابراتی ست که احتمالاً خودتان هم با آن آشنایی دارید. الاستیکس که طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می کند، حال زیر بنای سیستم مخابراتی بسیاری از کسب و کار ها می باشد. ممکن است سیستم ویپ، سیپ ترانک و شاید حتی تمامی سرویس های مورد استفاده یک شرکت مبتنی بر الاستیکس باشد. حال فرض کنید پسورد روت سیستم الاستیک خود را فراموش کرده باشید. حتی نمی توان تصور کرد که چه کابوسی می تواند باشد. یا به هر دلیلی لازم شود که پسورد روت سیستم الاستیک خود را ریسِت کنید. در چنین وضعیتی چه باید کرد؟

هیچ جای نگرانی نیست. ما آموزش ساده ای برایتان فراهم کرده ایم که به آسانی مشکل شما را حل خواهد کرد و به شما نشان خواهد داد که چگونه می توانید پسورد روت الاستیکس خود را ریست کنید:

به طور مختصر باید بگویم کاری که باید انجام دهیم، این است که سیستم عامل را در حالت یک کاربره اجرا کرده، و سپس دستور “ریسِت پسورد” را وارد کنیم.

۱-سیستم را باز کرده و هر کلیدی را پس از مشاهده پیام “”Press any key to enter the menu فشار دهید. این کار شما را به منوی GRUD می برد.

ریست پسورد root الاستیکس

۲- قبل از بوت کردن، کلید “e” را فشار دهید تا بتوانید دستورات بوت را تغییر دهید.

ریست پسورد root الاستیکس

۳- با استفاده از پیکان های بالا و پایین، گزینه ای که در آن عبارت vmlinuz وجود دارد را انتخاب کنید و کلید “e” را فشار دهید تا بتوانید دستور را ویرایش کنید.

۴. در آخر خط کلید اسپیس را فشار دهید و تایپ کنید “single”.

ریست پسورد root الاستیکس

۵-کلید “enter” را فشار دهید. این کار شما را به منوی GRUD بر می گرداند.

ریست پسورد root الاستیکس

۶- اگر vmlinuz انتخاب نشده بود، با استفاده از کلید های پیکان دار بالا و پایین انتخابش کنید. حال کلید “b” را فشار دهید تا سیستم بوت شود. و منتظر بمانید.

۷- برای اجرای دستور ریست کردن پسورد، عبارت “passwd” را تایپ کرده و کلید “enter” را فشار دهید. حال پسورد جدید را در command prompt وارد نمایید.

ریست پسورد root الاستیکس

۸ – عبارت “reboot” را تایپ کنید و اجازه دهید سیستم ری استارت بشود.