قطعا، کارمندان هر سازمان، اعم از شرکت‌‌های بزرگ یا کوچک، باید با ورود خود و در ابتدای هر روز کاری، به سیستم رایانه متصل شده و به شبکه workgroup سیستم خود وارد شوند.

ورود به سیستم‌‌های شبکه شده، امکان دسترسی به پرونده‌‌ها، پوشه ها، چاپگرها، برنامه های مهم مرتبط با کار و همچنین اینترنت را به‌‌ صورت مشترک به آن‌‌ها می دهد. سازمان ها قبل از دستیابی به این منابع باید هویت هر کاربر را در شبکه workgroup موجود تأیید کنند. اما چگونه؟ ما در این مقاله به بررسی مفهوم شبکه‌‌های ورک گروپ، نحوه ایجاد آن‌‌ها و شرح مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

راه اندازی یک workgroup

شبکه workgroup چیست؟

شبکه های ورک گروپ در واقع یک گروه بندی منطقی از کامپیوترهای شبکه شده می ‌‌باشند که در یک شبکه محلی قرار داشته و مسئولیت های مشترکی با یکدیگر دارند و قادر به اشتراک گذاری منابع کاری، فولدرها، اینترنت، سخت‌‌افزار‌‌هایی مانند پرینتر، اسکنر و دیگر موارد با یکدیگر هستند. شما به راحتی می توانید بدون اتصال به یک سرور جداگانه، یک ورک گروپ را تنها با اتصال دو یا چند رایانه شخصی ایجاد کنید.

به دنبال خدمات شبکه هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

به شبکه workgroup، اصطلاحا شبکه‌‌های peer-to-peer گفته می شود به این دلیل که در این شبکه‌‌ها، تمام سیستم‌‌های موجود در یک ورک گروپ اهمیت بسیار بالایی دارند.

به طور کلی، هر رایانه ای در شبکه از نظر فیزیکی به روتر یا سوئیچ متصل شده است. هر رایانه ای که عضو یک شبکه ورک گروپ است می تواند به پرونده ها یا چاپگرها یا منابع مشترک در شبکه دسترسی پیدا کند و همچنین منابع خود را با گروه به اشتراک بگذارد.

در حالی که یک شبکه ورک گروپ، گروهی از رایانه ها است که به یک شبکه وصل می شوند، شما می توانید یک کامپیوتر را به شبکه خود متصل کنید بدون آنکه بخواهید آن را به عضویت یک ورک گروپ خاص دربیاورید. شما حتی می توانید چندین شبکه ورک گروپ را در یک شبکه داشته باشید.

در واقع زمانی‌‌که رایانه شخصی شما به یک شبکه همتا متصل می شود، سیستم شما بخشی از یک شبکه workgroup می گردد. به بیان ساده‌‌تر، شبکه های ورک گروپ در واقع گروهی از رایانه ها و سیستم‌‌های سخت‌‌افزاری هستند که از شبکه اترنت استفاده می کنند.

در اینجا یک هاب وجود دارد که می تواند صرفا به‌‌عنوان سوئیچ یا روتر باشد. در شبکه‌‌های ورک گروپ، سیستم‌‌ها الزاما به اینترنت متصل نیستند و اتصال آن‌‌ها تنها می‌‌تواند با یکدیگر باشد.

نکاتی در مورد شبکه‌‌های ورک گروپ

تقسیم شبکه

هیچ دلیلی برای تقسیم یک شبکه کوچک در ورک‌‌های کوچکتر وجود ندارد. در حقیقت، بهتر است که همه سیستم‌‌های موجود در شبکه شما از همان شبکه ورک گروپ استفاده کنند؛ چرا که دسترسی به سیستم‌‌ها را به ویژه در ویندوز آسان تر می کند.

ورک گروپ های جداگانه

داشتن ورک گروپ‌‌های جداگانه هیچ فایده ای ندارد و همچنین هیچ امنیتی برای آن‌‌ها ارائه نشده است. شبکه workgroup چندگانه درواقع گزینه مناسبی برای طبقه بندی سیستم‌‌ها در شبکه‌‌های بزرگتر هستند.

نام شبکه

نام شبکه های ورک گروپ یک فرآیند نرم افزاری است، به این معنی که تنظیم نام شبکه های ورک گروپ هیچ تأثیری در سخت افزار شبکه ندارد.

آدرس IP

نام شبکه های ورک گروپ هیچ تاثیری روی آدرس IP شبکه ندارند.

تنظیم شبکه

روشی که شما برای تأیید اعتبار و تأیید صحت کاربران استفاده می کنید، به نوع تنظیم شبکه رایانه ای که در محیط کار شما قرار دارد، بستگی دارد.

عملکرد workgroup

عملکرد شبکه‌‌های ورک گروپ

به‌‌طور کلی می‌‌توان گفت که دو نوع عملکرد عمده در شبکه‌‌های ورک گروپ وجود دارد، که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌‌ها خواهیم پرداخت.

عملکرد شبکه‌‌های ورک گروپ در دفاتر کوچک

شبکه های ورک گروپ در شرکت‌‌های کوچک، دفاتر کوچک یا دفاتر خانگی که کمتر از ۱۰ تا ۱۵ کارمند در آن‌‌ها مشغول به‌‌ کار هستند، استفاده می‌‌شوند. در این محیط، شبکه workgroup می تواند کل شبکه باشد؛ به این معنی که تمام سیستم‌‌ها در آن به هم متصل هستند. این رایج ترین راه اندازی برای شبکه های اداری خانگی یا کوچک است.

به‌‌عنوان مثال، یک دفتر کوچک سه نفره را در نظر بگیرید. هر رایانه ای در این شبکه پایگاه داده، نام کاربری و کلمه عبور مخصوص به خود را در اختیار دارد.

در واقع عملکرد یک شبکه ورک گروپ به ‌‌صورت عملکرد هر فرد برای خود است. به این معنا که هر سیستم در یک شبکه ورک گروپ به طور همزمان هم یک سرور و هم یک مشتری است.

به دنبال طراحی و راه اندازی اتاق سرور هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

هنگامی که یک سیستم به دنبال دستیابی به منبعی در سیستمی دیگر است، در واقع به عنوان مشتری عمل می کند و رایانه ای که باید دسترسی به منابع خود را صادر کند، در طول فرآیند تأیید اعتبار و مجوز، به عنوان سرور عمل می کند.

به عنوان مثال، اگر یک شخص می خواهد از رایانه شخص دوم استفاده کند، باید نام کاربری و رمزعبور وی در رایانه او ایجاد شود. و برعکس اگر شخص دوم می خواهد از رایانه شخص اول استفاده کند، باید نام کاربری و رمزعبور وی در رایانه او ایجاد شود. اگر هم هر دو می خواهند از رایانه شخص سوم استفاده کنند، باید نام کاربری و رمزعبورهای خود را در رایانه او ایجاد نمایند.

نحوه استفاده از ورک گروپ

نحوه راه اندازی شبکه ورک گروپ اشتراک گذاری فایل

در این بخش خواهیم دید که نحوه راه‌‌اندازی یک شبکه ورک گروپ چگونه است و همچنین به نحوه اشتراک گذاری یک فایل روی شبکه ورک گروپ خواهیم پرداخت.

نحوه راه اندازی شبکه ورک گروپ

پس از انجام تنظیمات اولیه شبکه workgroup می توانید مراحل زیر را برای اتصال همه دستگاه ها به شبکه ورک گروپ واحد دنبال کنید:

  1. به قسمت کنترل پنل رفته و از آن‌‌جا روی گزینه همه موارد کنترل پنل سیستم بروید. در این بخش شما می توانید اطلاعات اولیه درباره رایانه خود را مشاهده کرده و همچنین می‌‌توانید ببینید که کامپیوتر در حال حاضر بخشی از شبکه MY WORKGROUP است.
  2. برای رسیدن به ویژگیهای System روی پنجره، مانند نام تنظیمات، دامنه و تنظیمات شبکه های ورک گروپ، روی گزینه Change Settings کلیک کنید.
  3. برای تغییر نام رایانه روی گزینه Change کلیک کنید.
  4. در پنجره باز شده نام رایانه / تغییر دامنه، می توانید. به شبکه های ورک گروپ مورد نظر خود بپیوندید. البته در این قسمت باید اطمینان حاصل نمایید که تمام دستگاه های مورد نظر شما در یک شبکه ورک گروپ خاص ملحق شده باشند. بدین ترتیب، شبکه ورک گروپ، نامگذاری می شود.

نحوه اشتراک‌‌گذاری فایل‌‌ها روی شبکه ورک گروپ

پس از ایجاد یک شبکه ورک گروپ برای دفتر خود، اجازه دهید در مورد نحوه به اشتراک گذاری پرونده ها و فایل‌‌ها بین کاربران مختلف بپردازیم. فرض کنیم می خواهید پوشه ” فایل‌‌های من” یا ” My File “را در شبکه به اشتراک بگذارید. برای به اشتراک گذاشتن این پوشه، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی My File کلیک راست کنید.
  2. روی Properties کلیک کنید.
  3. روی تب Sharing کلیک کنید.
  4. روی اشتراک گذاری کلیک کنید.
  5. سپس باید، افرادی را که می خواهید پوشه را با آن‌‌ها به اشتراک بگذارید انتخاب کرده و سطح دسترسی را انتخاب نمائید. در این قسمت ذکر این نکته الزامی است که در هنگام دسترسی به سایر کاربران، باید نام کاربری و رمزعبور آن‌‌ها را در رایانه شخصی خود ایجاد کرده باشید. در واقع این تنها راهی است که می توان دسترسی آن کاربران را تأیید کرد.

عملکرد شبکه‌‌های ورک گروپ در محیط Active Directory

دفاتر و شرکت‌‌های بزرگتر که معمولا بیش از ۱۵ کاربر یا کارمند منحصر به فرد دارند، به‌‌عنوان محیط Active Directory در نظر گرفته می‌‌شوند.

عملکرد شبکه‌‌های ورک گروپ

استفاده از شبکه ورک گروپ در سازمان های بزرگ و نیاز به Active Directory با چالش‌‌های بسیاری همراه می‌‌باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

شبکه workgroup در واقع به دو دلیل اصلی برای محیط های کاری بزرگ مناسب نیستند:

مقیاس پذیری نامناسب

در شبکه‌‌های کوچک، کنترل یک شبکه ورک گروپ بسیار ساده است. با این حال، سناریویی را تصور کنید که در آن بیش از ۱۵ رایانه و سیستم وجود داشته باشد. در این‌‌صورت مراجعه به هر سیستم، ایجاد نام های کاربری و کلمه های عبور بسیار زمان‌‌بر و خسته کننده خواهد بود. اکنون شرکتی را با بیش از ۵۰۰۰ رایانه و سیستم تصور کنید. در این حالت به جرات می‌‌توان گفت که مدیریت حساب‌‌های کاربری از طریق شبکه های ورک گروپ تقریبا کاری غیرممکن خواهد بود.

عدم همگام سازی گذرواژه ها به طور خودکار

در واقع به این معنی است که اگر کاربری رمز عبور خود را در رایانه شخصی خود تغییر داده باشد، این تغییر در رایانه های دیگری که به شبکه دسترسی دارند، اعمال نخواهد شد. هنگامی که از شما خواسته شود نام کاربری و رمز عبور خود را در زمان تلاش و ارائه درخواست برای دسترسی به سیستم‌‌های دیگر وارد کنید، جهت دسترسی به آن‌‌ها لازم است نام کاربری و رمزعبور قدیمی را وارد نمائید.

مزایای شبکه‌‌های ورک گروپ

این شبکه‌‌ها که معمولا برای محیط‌‌های کوچک مانند شرکت یا دفاتر کوچک و مدارس طراحی می شوند، دارای مزایای زیر می‌‌باشند:

  • نصب و پیکربندی آسان
  • ارائه عملکرد مطلوب
  • اشتراک گذاری تمام محتوا و منابع با سیستم‌‌های موجود در شبکه
  • تنظیم نام شبکه های ورک گروپ مستقل از هرگونه وابستگی سخت افزاری

معایب شبکه های ورک گروپ

  • اقدامات امنیتی ارائه شده در شبکه‌‌ workgroup به اندازه اقدامات امنیتی موجود در یک دامنه، قوی نیستند.
  • استفاده از شبکه‌‌های ورک گروپ برای اشتراک گذاری داده های حساس، انتقال شبکه ها و شبکه های تجاری پیشنهاد نمی شود.
  • هیچ مدیریت متمرکز منابعی بر خلاف شبکه دامنه، در آن وجود ندارد.

به دنبال خدمات امنیت شبکه هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی مفهوم شبکه workgroup که در واقع ساده‌‌ترین نوع شبکه کردن سیستم‌‌های کامپیوتری موجود در یک محیط کاری می باشد، بپردازیم. بنابراین شما می‌‌توانید با درک کامل مطالب فوق و کسب اطلاعات در مورد نحوه راه‌‌اندازی شبکه ورک گروپ، مقایسه مزایا و معایب این نوع شبکه و همچنین بررسی محیط کاری، به شبکه بندی سیستم‌‌های خود بپردازید.