علت به وجود آمدن شبکه های کامپیوتری را می توان نیاز جامعه به ارتباطات بدون قطعی در تمام نقاط جهان به صورت مداوم و مستمر دانست. طبق پژوهش ها و بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی، شبکه های کامپیوتری و تجهیزات کامپیوتری یکی از برجسته ترین نقش ها در جهت گسترش علم و تکنولوژی را دارد. علاوه بر موارد ذکر شده شبکه های کامپیوتری در پیشبرد اهداف شرکت های بزرگ در سراسر قاره ها نقش مهمی دارند. در این مقاله سعی داریم شما را با اصطلاحات شبکه، که برای ورود به دنیای شبکه های کامپیوتری ضروری است، آشنا سازیم. یاد گرفتن شبکه های کامپیوتری رابطه مستقیمی با اصطلاحات شبکه های کامپیوتری دارد چون اصطلاحات شبکه در زمینه توسعه و نگهداری شبکه های کامپیوتری بسیار کاربرد دارند.

اصطلاحات شبکه و موارد اهمیت آن

اصطلاحات شبکه و موارد اهمیت آن

شبکه کامپیوتری

اولین اصطلاح کامپیوتری و مهم ترین آن شبکه کامپیوتری است، وقتی می گوییم اطلاعات در سراسر جهان انتقال می یابد در واقع شبکه های کامپیوتری اطلاعات را در میان سیستم های کامپیوتری با وسایل شبکه انتقال می دهد.

نود (Node)

در اصطلاحات شبکه در واقع به هر سیستم که یک پایگاه برای اطلاعات یا محاسبه اطلاعات می باشد نود یا گره گفته می شود که می تواند شامل مودم، پرینتر و کامپیوتر و … شود.

لینک (Link)

به اتصال دو گره یا نود که دو پایگاه می باشند لینک می گویند. در واقع یک لینک متضمن ارتباط بین دو پایگاه است.

توپولوژی شبکه (Topology)

به نحوه اتصال فیزیکی چند کامپیوتر در یک شبکه کامپیوتری توپولوژی شبکه گفته می شود.

شبکه شهری

به شبکه ای که نقاط مختلف یک شهر که از چند شبکه بزرگ و کوچک تشکیل شده است را به هم متصل می نماید. شبکه شهری می گویند. در اصطلاحات شبکه به این نوع شبکه، MAN می گویند که مخفف (Metropolitan Area Network) است.

اینترانت

به شبکه های سراسری موجود در سازمان ها و ارگان های خاص که با دنیای بیرون ارتباطی ندارند و مجموعه ای از سیستم ها را به هم برای اهدافی خاص متصل می کند اینترانت می گویند. البته امروزه شبکه های اینترانت در بعضی نقاط به اینترنت نیز متصل می باشند.

پروتکل (Protocol)

یکی دیگر از اصطلاحات شبکه که بسیار کاربرد دارد. پروتکل می باشد. در واقع به قرار دادهایی که بین کامپیوترها و یا در یک شبکه موجود می باشد پروتکل گفته می شود. این قراردادها معمولا مربوط به تبادل و نگهداری اطلاعات می باشد.

ستوان فقرات یک شبکه (Backbone)

به یکی از انواع بسترهای شبکه که بر روی آن اتصالات شبکه برای نود ها برقرار می گردد ستون فقرات یا Backbone می گویند. این اجزاء وظیفه انتقال و تبادل اطلاعات در شبکه را بر عهده دارد.

سگمنت (Segment)

به بخش هایی که با سوییچ (Switch)، روتر (Router) و پل (Bridge) از بقیه بخش های یک شبکه کامپیوتری جدا شده است یک سگمنت (Segment) می گویند.

فایروال (Firewall)

این قابلیت به دو صورت نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد. فایروال یا (دیوار آتش) از جمله اصطلاحات شبکه می باشد که در رابطه با امنیت کاربرد دارد و برترین وظیفه آن جلوگیری از هک سیستم توسط انواع هکرها و بد افزارها می باشد.

پروتکل DNS

همانطور که گفته شد پروتکل در واقع همان قرار داد بین سیستم های کامپیوتری در رابطه با اطلاعات می باشد. از این رو به پروتکلی که نام دامین ها را به آدرس های IP قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل می کند پروتکل DNS می گویند.

کارت شبکه یا (NIC)

شبکه از سیستم های کامپیوتری به صورت مجزا قرار دارد. برای اینکه سیستم های کامپیوتری بتوانند از طریق شبکه های کامپیوتری با هم ارتباط برقرار کنند باید یک اجزاء برای وصل شدن به شبکه داشته باشند. نام این قطعه، کارت شبکه (NIC) که مخفف Network Interface Card است.

وب سرور (Web Server)

به سروری که وظیفه ارائه صفحات وب به کاربران با استفاده از شبکه جهانی اینترنت را دارد وب سرور می گویند. در واقع در تعریفی ساده، وظیفه تامین اطلاعات برای کاربران در یک شبکه به عهده سرور شبکه می باشد.

اشتراک گذاری (Share)

در واقع در سیستم های کامپیوتری به تقسیم اطلاعات و سخت افزار کامپیوتر برای کاربران دیگر اشتراک گذاری یا (Share) می گویند.

هاب (Hub)

هاب ها به نوعی عملکردشان مانند یک چند راهی برقی می باشد در این قطعه، اطلاعات از یک پورت وارد دستگاه می شود و این اطلاعات وارد شده بر روی چند پورت خروجی قابل دسترسی خواهد بود.

Broadcast

به ارسال اطلاعات در یک شبکه توسط یک نود در سراسر شبکه را عمل Broadcast می گویند. در واقع اطلاعات در شبکه های کامپیوتری به صورت بسته های دیتا منتقل می گردد.

اکسترانت (Extranet)

به لایه هایی که باعث می شود شبکه های اینترانت داخلی و اینترنت جهانی به هم متصل شوند و به صورت یکپارچه در بیایند اکسترانت (Extranet) می گویند. این شبکه ها از نظر امنیت به دلیل احتمال نفوذ ویروس ها و بدافزار ها از طریق این لایه بسیار اهمیت دارند.

ISP

در واقع ISP مخفف کلمه Internet Services Provider ، شرکت تامین کننده اینترنت مورد استفاده شما می باشد.

شبکه محلی (LAN)

یکی از اصطلاحات شبکه که بسیار کاربرد دارد و به پوشش شبکه های کامپیوتری در ناحیه ای کوچک اشاره دارد. این شبکه مختص کامپیوتر هایی است که فاصله ی نزدیکی نسبت به هم قرار دارند. LAN در واقع مخفف کلمه Local Area Network می باشد در این شبکه ها تعداد کاربران محدود است و برای کاربران این شبکه سرعت اینترنت بسیار اهمیت دارد.

اینترنت (Internet)

شبکه ی گسترده ای در سراس جهان برقرار می باشد که به شبکه اینترنت جهانی یا همان World Wide Web است که از شبکه های کوچکتری برای اهداف ارتباطی آغاز به فعالیت نمود و امروزه در زوایای مختلف زندگی انسان ها نفوذ نموده است به نوعی که در عصر حاضر زندگی بدون اینترنت قابل تصور نیست.