مخابرات تجاری مملو از اصطلاحات بخصوص خود می باشد؛ مخصوصا وقتی پای ویپ هم وسط باشد. برای کمک به شما تا با این اصطلاحات کنار بیایید، ما یک لیست از این اصطلاحات کلیدی به همراه تعاریف آنها برایتان فراهم کرده ایم. برای ارجاع سریع بد نیست این مقاله را برای خود بوکمارک کنید.

 

ADSL ( خط دیجیتال نامتقارن مشترک)

یک تکنولوژی ارتباطات دیجیتالی که اجازه ی انتقال سریع تر داده ها به نسبت یک خط تلفن مودم معمولی را به ما می دهد. به آن می گویند نامتقارن، چرا که در آن پهنای باند دانلود بسیار بیشتر از دانلود است.

پهنای باند

مقدار داده های قابل انقال در یک بازه ی زمانی مشخص و واحد. این عنصر با بیت بر ثانیه (BPS) و مگابایت بر ثانیه (MBPS) اندازه گیری می شود.

اتصال پهنای باند

نوعی اتصال که می تواند چندین نوع داده را هم زمان انتقال بدهد.

اینترنت کابلی

یک نوع دسترسی اینترنت پهنای باندی که متکی بر کابل شبکه ی تلویزیون است. هرچند که سرعت این اتصال از DSL بیشتر است اما این  پهنای باند با همسایگان تان به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین ممکن است حجم ترافیک بالایی را تجربه کنید.

فضای ابری

سرور های شبکه ی از راه دور که برای ذخیره، مدیریت و پردازش داده ها از آن استفاده می شود. بسیاری از سرویس ها از فضای ابری به عنوان جایگزین تجهیزات و سرور های سرویس هایی با تاسیسات نصب شده در دفتر استفاده می شوند.

کُدک ها

دستگاهی برای رمزگشایی جریانی از داده ها و یا انتقال آنها برای کنفرانس ویدیویی یا کاربرد های استریم.

خط رو خط

در برخی موارد، به دلیل مشکلات فنی کوچک، سیگنال های صوتی آنسوی خط ها موجب تداخل میان تماس ها می شود.

داده

اطلاعاتی که برای مقاصد کامپیوتری  به شکل سیگنال درآمده.

DIA (دسترسی اینترنت اختصاصی)

یک اتصال اینترنت اختصاصی با قابلیت های شخصی سازی بالا و قابل اتکا بودن بیشتر به نسبت اتصال های معمولی.

جریان پایین

پجریان انتقال داده ها به کاربر نهایی.

تماس های از دست رفته

تماس هایی که به دلیل اتصال و یا مشکلات اینترنتی از دست می روند. مشکلات عدیده ای از جمله تراکم ترافیک بالای اینترنت،  تنظیمات و یا مشکلات زیرساختی می توانند دلیل این قطعی ها باشند.

DSL (خط مشترک دیجیتال)

نوعی از اتصال اینترنت که از خطوط تلفن برای انتقال داده های دیجیتال استفاده می کند. این رایج ترین نوع اتصال در میان خانه ها، سازمان های کوچک، و اماکنی که اینترنت اولویت اولشان نیست می باشد.

اتصال اترنت

فناوری استاندارد برای ساختن یک شبکه ی محلی. این اتصال می تواند داده ها را با سرعتی از ۱ Mbps تا ۱۰۰۰ Mbps انتقال دهد

درگاه

نرم افزار یا سخت افزاری که دو برنامه، کامپیوتر یا سیستم را به هم پیوند می دهد.

ویپ هاست شده / PBX هاست شده

یک سرویس صدا بر آی پی مبتنی بر فضای ابری. تلفن ها و روتر ها توسط یک شرکت شخص ثالث ارائه و مدیریت می شوند. و هزینه ی آن معمولا بصورت ماهانه و بسته به تعداد کاربران محاسبه می شود.

آی پی (پروتکل اینترنت)

شماره ای بخصوص که با هر کامپیوتر مستقل در فضای وب ارتباط برقرار می کند، چیزی مثل یک آدرس یا یک شماره تلفن.

مخابرات آی پی

اصطلاحی جامع و گسترده که به ارتباطات مبتنی بر اینترنت اشاره دارد که قبلا به طور سنتی با خطوط تلفن و یا شبکه های اختصاصی مُدَوَّر عرضه می شدند.

MPLS (تعویض لیبل چند پروتکله)

راهی برای تعیین مسیر داده ها به ایستگاه های شبکه، از طریق راه هایی کوتاه تر تا از طولانی و پیچیده شدن فرآیند جستجوی جدول مسیریابی جلوگیری شود.

ISDN (سرویس ادغام شده ی شبکه ی دیجیتال)

مخابره ی هم زمان صدا، تصویر، اطلاعات و دیگر سرویس های شبکه روی PSTN

جیتِر (ناهماهنگی صدای دریافتی)

حاصل رسیدن بسته های صوتی با اختلاف زمانی اندک به مقصدشان. این اتفاق بیشتر ناشی از ترافیک بالای شبکه، تاخیر در شبکه و یا خط رو خط شدن است.

LAN (شبکه ی محیط محلی)

دو یا چند کامپیوتر که به وسیله ی کابل اترنت به یکدیگر متصل شده اند.

MAC (انتقال، اضافه کردن، یا تغییر دادن)

سرویسی که از مشتری در برابر تغییرات در ساختار، ابعاد یا مکان شبکه محافظت می کند. با MAC مشتریان قادر به مدیریت یا پشتیبانی از هرگونه انتقال یا تنظیمات تاسیسات داخل دفتری هستند.

Mbps (مگابیت بر ثانیه)

یک واحد استاندارد پهنای باند اتصال اینترنت. از این واحد برای نشان دادن سرعت اتصال نیز استفاده می شود.

سوئیچ شبکه

دستگاهی که قطعات یا دستگاه ها را درون شبکه پیوند می دهد، تا داده ها به مقاصد مورد نظر برسند.

PBX (تبادل انشعاب خصوصی)

یک شبکه ی تلفن خصوصی که بیشتر در شرکت های بزرگ از آن استفاده می شود. هدف این شبکه کاهش هزینه و دردسر های اتصال تماس یک خط عمومی به هر کاربر است.

POTS (سیستم تلفن قدیمی ساده)

سرویس تلفن ثابت استاندارد یا PBX.

PSTN (شبکه ی تلفن سوئیچ شده ی عمومی)

شبکه ی تلفن های ثابت، برج های ماکرویو، کابل های زیرآبی و ماهواره ها که تمام کاربران تلفن در دنیا را متصل می سازد. این شبکه ی وسیع توسط مراکز سوئیچ کنترل شده و آنها مقصد تماس ارسالی را تعیین می کنند.

QoS (کیفیت سرویس)

در ارتباطات مخابراتی، کیفیت سرویس به توانایی ارائه دهنده در تضمین سطوحی از عملکرد سرویس با شاخص هایی شامل کیفیت تماس، بیت رِیت، در دسترس بودن شبکه، شمار تماس های قطع شده و… می باشد.