اکسس پوینت در واقع سخت افزاری است که کامپیوتر، گوشی موبایل ، لپ تاپ و تبلت و … می توانند به صورت بی سیم به آن وصل شده و از خدمات شبکه محلی یا Lan که مهمترین آن اینترنت است استفاده کنند. در گذشته تشکیل یک شبکه  عمدتاً به وسیله کابل و با کمک سوئیچ و روتر انجام می گرفت اما امروزه استفاده از اکسس پوینت این کار را بسیار آسان تر کرده است. اکسس پوینت به تنهایی قادر به انجام کاری نیست اما در یک شبکه به کمک روتر و یا سرور می تواند خدمات گسترده ای را ارائه دهد.

از بیشترین مکان‌هایی که استفاده از این قطعه سخت افزاری رایج است می‌توان به هتل ها، سازمان ها، مراکز دولتی، شرکت‌ها و همچنین مکان های عمومی اشاره کرد. کنترل و نظارت کاربرانی که به این دستگاه وصل می‌شوند بر اساس آی پی و مک آدرس آن ها انجام می شود. از نظر تعداد اتصال همزمان کاربران انواع مختلفی از این سخت افزار در بازار وجود دارد که کمترین آن  ۱۰ کلاینت و بیشترین آن می تواند تا ۱۵۰۰ کلاینت متصل به آن باشد.

اکسس پوینت را در شبکه های بیسیم با نام WAP یا AP می‌شناسند. در واقع می‌توان گفت که چگونگی عملکرد این سخت افزار دقیقاً شبیه سوئیچ در شبکه کابلی است البته به جز این که این سخت افزار در شبکه‌های بی‌سیم کاربرد دارد. همچنین شبکه هایی که با کمک این قطعه سخت افزاری طراحی و پیاده سازی می شوند می توانند به شبکه های سیمی متصل شده و در نهایت یک شبکه بزرگتر یا شبکه اترنت را به وجود آورند.

کاربردهای اکسس پوینت

کاربردهای اکسس پوینت

اگر بخواهیم به موارد استفاده اکسس پوینت ها  اشاره کنیم باید خدمت شما عرض کنیم که این سخت افزار با کمک روتر و سوئیچ، برای ایجاد شبکه های بیسیم و یا شبکه های بیسیم در محدوده ای وسیع ؛و بدون نیاز به کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان وسیله ای برای افزایش برد شبکه های وایرلس استفاده نمود.

از دیگر کاربردهای این سخت افزار می توان به استفاده از آن در اتصالات مربوط به دوربین مداربسته اشاره کرد. همچنین با کمک آن می‌توان تصاویر دوربین‌های مداربسته را به فواصل دور انتقال داد. استفاده از AP در دکل های مخابراتی و دکل های مربوط به اپراتورهای تلفن همراه مانند رایتل، ایرانسل، همراه اول و … رواج دارد. استفاده از این سخت افزار در ایجاد شبکه‌های کوچک LAN یا شبکه‌های، هات اسپات و شبکه‌های عمومی اینترنت بسیار رایج است. شبکه های محلی یا Lacal Area Network  که به وسیله این قطعه سخت افزاری ایجاد می‌شوند را Wireless Lan یا WLan می‌نامند.

اکسس پوینت داخلی

انواع اکسس پوینت

شاید برای شما سوال باشد که بدانید چند نوع  اکسس پوینت داریم؟

در جواب باید بگویم که دو نوع اکسس پوینت داخلی (Indoor) و بیرونی یا (Outdoor) در مدل ها و برند های مختلف برای ایجاد شبکه های محلی و شهری بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند.

اکسس پوینت خارجی

نوع داخلی را می توان در ساختمان های مسکونی ، مجتمع ها ، سازمان ها و … مورد استفاده قرار داد. در واقع از آن ها می توان برای مصارف داخلی و ایجاد شبکه های بی سیم داخل ساختمان، با تعداد کامپیوتر و دستگاه دیجیتال محدود استفاده نمود.

نوع بیرونی این نوع از سخت افزارها برای ایجاد شبکه های بیسیم بزرگ و در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرد. این سخت افزار می تواند شرایط سخت محیطی را تحمل کند همانند دکل های اپراتورهای تلفن های همراه.

معایب و مزایای استفاده از اکسس پوینت

معایب و مزایای استفاده از اکسس پوینت

استفاده از اکسس پوینت ها در ایجاد شبکه های بی سیم و یا اتصال شبکه‌های LAN کابلی به دیگر شبکه ها بسیار رایج است. در گذشته شبکه هایی که به صورت کابل ایجاد می‌شد مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد.  با کمک این ابزار قادر خواهیم بود به راحتی شبکه های داخل یک ساختمان یا مجتمع را ایجاد کرده و در نقاط مختلف کامپیوترها و دستگاه های دیجیتال را به یکدیگر متصل نماییم . دیگر نیاز نیست که این کامپیوترها در یک مکان ثابت قرار داشته باشند. با گوشی موبایل تبلت لپ تاپ و کامپیوتر به راحتی می توان به شبکه های ایجاد شده با کمک این سخت افزار وصل شوید.

از دیگر مزایای استفاده از این سخت افزار این است که نصب و اجرای آن بسیار ساده بوده و هزینه اجرای شبکه با این سخت افزار به مراتب پایین تر از نوع کابلی است. همچنین برای اجرای شبکه با این سخت افزار زمان کمتری مصرف می شود و از مشکلات مربوط به کابل کشی و هزینه های گزاف کابل های شبکه در امان خواهید ماند.

در خصوص معایب استفاده از این قطعه سخت افزاری و در کل اجرای شبکه های بیسیم باید بگوییم که در کل  شبکه های بیسیم از نظر امنیتی نسبت به روش‌های کابلی در رده پایین تری قرار دارند. اما خوشبختانه این مشکل به کمک روش های مختلفی که برای افزایش امنیت شبکه های وایرلس به وجود آمده کاملا ً برطرف شده است.

تفاوت روتر و اکسس‌ پوینت

تفاوت روتر و اکسس‌ پوینت

در این بخش از متن قصد داریم به بررسی تفاوت های بین روتر و اکسس پوینت بپردازیم. با کمک روتر می توان به راه اندازی یک شبکه محلی یا LAN اقدام نمود. در یک شبکه محلی روتر را می توان به مانند یک سوئیچ یا هاب در نظر گرفت که دستگاه های دیگر به آن متصل شده و از طریق آن می توانند به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند. همچنین در یک شبکه متصل به اینترنت روترها می توانند به اینترنت وصل شده و به اشتراک اینترنت در بین دستگاه های متصل به خود بپردازند. همچنین نحوه دسترسی سایر دستگاه ها به اینترنت و استفاده از قابلیت های شبکه توسط روتر تنظیم می شود. اما باید بگوییم که AP به تنهایی قادر نیست که یک شبکه محلی یا LAN به وجود آورد  بلکه می تواند به عنوان واسط عمل کرده و دستگاه های دیگر را به روتر اتصال دهد.

تفاوت دیگر این دو سخت افزار در این است که یک AP نمی تواند کار روتر را انجام دهد اما بر عکس این قضیه درست است. به عبارتی اگر بخواهیم دستگاه های بیشتری را به روتر وصل کنیم می توانیم از یک AP که به روتر متصل است استفاده کرده و دستگاه های دیگر را به AP به صورت بیسیم وصل نماییم و از طریق این قطعه بتوانیم تعداد بیشتری کامپیوتر، موبایل و لپ تاپ را در یک شبکه پوشش دهیم؟