آماده سازی زیر ساخت ویپ برای کسب وکارهایی که می خواهند از این سیستم پیشرفته استفاده کنند امری اجتناب ناپذیر است. اگرچه تا به امروز سیستم های تلفنی قدیمی توانسته اند به خوبی نیازهای تجاری را برطرف کنند اما جامعه و بازار امروز دیگر نمی تواند به سیستم های قدیمی بسنده کند و به دنبال راه حل های جدید و پیشرفته برای ارتباطات و همچنین کاهش هزینه های جاری شرکت ها و سازمان ها است.

با راه اندازی زیر ساخت ویپ شما قادر خواهید بود که تلفن ها و سیستم ارتباطات قدیمی خود را به روز کرده و با ادغام آن با تلفن های همراه، شبکه های اجتماعی سازمانی، کنفرانس های ویدیویی و وب وبتوانید سرعت ارتباطات را گسترش داده و در هزینه ها صرفه جویی کرده و بهره وری شرکت و یا سازمان خود افزایش دهید. اما شاید برای شما این سوال پیش می آید که برای راه اندازی سیستم voip نیاز به چه زیرساخت هایی خواهد بود که در این مطلب قصد داریم زیر ساخت ویپ مورد نیاز برای راه اندازی خدمات ویپ را خدمت شما معرفی کنیم .

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

تنها مزیت ویپ ارزان تر کردن هزینه تماس ها نیست بلکه مزایای زیادی دارد. ویپ می تواند صوت را به داده های دیجیتال تبدیل کند. این قابلیت باعث می شود که شما بتوانید به راحتی این داده ها را ذخیره کرده و به دستکاری، جستجو در آن، کپی و همچنین ترکیب آن با سایر داده ها بپردازید. برای انجام این کارها نیاز است که شما زیرساخت مورد نیاز را برای راه اندازی voip  فراهم کنید. اساساً می توان به ویپ به عنوان یک شبکه جهانی وب برای صدا فکر کرد. با کمک ip شما قادر هستید از طریق اینترنت و شبکه با سایر داده ها و همچنین سیستم هایی که مبتنی بر اینترنت هستند به راحتی هرچه تمام تر ارتباط برقرار نمایید.

تجهیزات مورد نیاز برای زیر ساخت ویپ

تجهیزات مورد نیاز برای زیر ساخت ویپ

در این قسمت قصد داریم به این نکته بپردازیم که برای راه اندازی سیستم تلفن ویپ برای راه اندازی به چه زیر ساخت ویپ نیاز است .

نکته مهمی که باید بدانید این است که سیستم های تلفن voip می توانند به صورت سخت افزاری و یا نرم افزاری پیاده سازی شوند. اگر بخواهید سیستم تلفن ویپ را به صورت نرم افزاری راه اندازی کنید مهمترین زیر ساخت voip مورد نیاز شما برای این کار تهیه یک سرور است. اما اگر قصد دارید که به صورت سخت افزاری این کار را انجام دهید زیر ساخت ویپ شما نیاز به تجهیزات سخت افزاری مختلف دارد.

برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی زیر ساخت ویپ شامل موارد زیر است:

  • اتصال باند پهن
  • کابل شبکه
  • Keystone
  • Switch
  • Patch Panel
  • Rack
  • Patch Cord و …

اتصال باند پهن

برای راه اندازی تلفن ویپ نیاز به اتصال باند پهن دارید. زیرا تمام ارتباطات شما بر بستر اینترنت انتقال داده خواهند شد. از ارتباطات باند پهن خانگی هم می توان به صورت همزمان چندین تماس ویپ را انجام دهید. اما اگر بخواهید برنامه های دیگر را همزمان با برقراری این تماس ها به اجرا درآورید شما نیاز به پهنای باند بیشتری خواهید داشت.

روتر به عنوان یک زیر ساخت voip

روتر به عنوان یک زیر ساخت voip

اگر شما از مخابرات خط سیپ ترانک گرفته باشید که همان خطوط ۴ رقمی یا ۵ رقمی هستند، شما برای راه اندازی زیر ساخت ویپ نیاز به روتر خواهید داشت. روتر به شما کمک می کند تا بتوانید در سناریوهای گوناگون برند های مختلفی را تهیه کنید. برخی از روترها مانند روتر های سیسکو به شما این امکان را می دهند که از ماژول گیت وی FXO و FXS استفاده کنید. با کمک روتر های سیسکو که این قابلیت را دارند شما قادر هستید که خطوط آنالوگ و قدیمی خود را به سیستم تلفن ویپ اتصال دهید و دیگر نیاز ندارید که گیت وی مجزا خریداری نمایید. بنابراین از بین روترهای موجود در بازار روتر سیسکو به دلیل این که دارای چنین قابلیت خوبی است صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

سرور مدیریت تماسها به عنوان زیر ساخت ویپ

از دیگر زیر ساخت ویپ مورد نیاز سرور مدیریت تماس است. زیرا شما برای این که بتوانید به صورت دقیق و حساب شده به مدیریت تماس های تحت شبکه خود بپردازید نیاز به سرور مدیریت تماس ها دارید. اگر سازمان شما دارای سرور در شبکه داخلی خود است، امکان استفاده از آن سرور به عنوان سرور مدیریت تماس ها وجود دارد. اگر این امکان فراهم نیست شما باید یک سرور مجزا خریداری کنید.

برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از یک کامپیوتر به عنوان سرور استفاده کرد. برای مثال اگر سازمان شما می خواهد خدمات تلفن ویپ را بین ۶ تا ۱۰ کاربر انجام دهد می توانید از کامپیوترهایی با ظرفیت پایین استفاده کنید. برای مثال یک سیستم با مشخصات رم ۲ ، هارد ۳۰۰ و سی پی یو ۲ هسته ای کفایت می کند. همین سیستم کافی است و نیاز به مانیتور و یا کارت گرافیک نیست. اما اگر در آینده تعداد خطوط شهری و کاربران شما افزایش یابد شما باید به فکر تهیه یک سیستم کامپیوتری قوی تر باشید.

تلفن تحت شبکه یا هدست

تلفن تحت شبکه یا هدست

از دیگر زیر ساخت ویپ تلفن های تحت شبکه یا هدست است . تلفن های تحت شبکه را با نام ip phone یا sip phone می شناسند. اگر هم قصد دارید که از کامپیوتر استفاده کنید در این صورت نیاز نیست که تلفن تحت شبکه خریداری نمایید بلکه تنها کافی است که یک هدست تهیه کرده و نرم افزار soft phone  را روی سیستم خود نصب نمایید. اگر هم سازمان شما دارای سیستم سانترال است می توانید تلفن ها قدیمی سازمان را به این سیستم وصل کرده و با اتصال این سیستم به ویپ می توانید از همان تلفن های قدیمی به عنوان تلفن های تحت شبکه استفاده نمایید

گیت وی

گیت وی

برای این که تلفن های قدیمی خود را به سرور ویپ وصل کنید نیاز است که یک گیت وی تهیه کنید.  این دستگاه کارش این است که می تواند داده های آنالوگ تلفن های قدیمی را برای استفاده در سیستم تلفن ویپ به دیجیتال تبدیل کرده و آن را به سمت سروری که وظیفه مدیریت تماس ها را به عهده دارد انتقال دهد. در واقع سیستم تلفن سانترال که در عنوان بالا توضیح دادیم را می توانید از طریق گیت وی به ویپ اتصال دهید. بنابراین گیت وی یکی از مهم ترین تجهیزات در زیر ساخت ویپ برای تبدیل خطوط آنالوگ و تلفن های قدیمی به تلفن تحت شبکه و voip است.