پیش از آنکه در رابطه با زیرساخت ویپصحبت کنیم ، شاید بهتر باشد بیشتر با این تکنولوژی آشنا شویم . در این جا به بررسی اجمالی این  سیستم خواهیم پرداخت و پس از آن با زیر ساخت های آن مفصلا آشنا می شویم . پس به عنوان سوال اول می پرسیمویپ چیست ؟

تعریف voip

تعریف ویپ

VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است که روش قرار دادن و دریافت تماس های تلفنی از طریق اینترنت را توصیف می کند. بیشتر مردم ویپ را جایگزین شبکه تلفن محلی می دانند. اگر نام آدرس IP را شنیده اید ، آن آدرس پروتکل اینترنت شماست. آدرس IP نحوه ارتباط رایانه ها و دستگاه ها با یکدیگر در اینترنت است.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

 

 VoIP در واقع چیز جدیدی نیست. تلفن از اواخر دهه ۹۰ برای برقراری تماس تلفنی به خطوط دیجیتال اعتماد کرده است. ویپ روشی مقرون به صرفه برای مدیریت تعداد نامحدود تماس است .اگر اتصال اینترنتی ندارید ، می توانید بدون نیاز به خدمات تلفن محلی با هر کسی تماس  بگیرید. اپلیکیشن های مخصوص VoIP روی هر رایانه ای کار می کنند زیرا این سیستم بر اساس استانداردهای چندین ساله ساخته شده است. ارائه دهندگان خدمات VoIP بیشتر از برقراری تماس عمل می کنند. آنها مسیریابی تماس های خروجی و ورودی را از طریق شبکه های تلفنی موجود انجام می دهند. اما تلفن های ثابت و تلفن های همراه به شبکه تلفن همگانی (PSTN) بستگی دارند.

بسیاری از مشاغل به سخت افزارهای تخصصی خدمات تلفن اعتماد می کنند. این برنامه محلی، تلفن داخلی را به شبکه تلفن عمومی متصل می کند. اما نصب و نگهداری سانترال ها معمولاً بسیار پرهزینه است.

حال که با خود مفهوم voip آشنا شدیم ، زمان آن رسیده است تا نگاهی دقیق به زیر ساخت  voip داشته باشیم . این زیرساخت ها شامل مواردی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت .

استفاده از کابل های شبکه مناسب برای زیرساخت ویپ 

شما برای اتصال سیستم تلفن ویپ خود نیاز به مقدار زیادی کابل شبکه خواهید داشت . از این رو کابل شبکه نقش بسیار مهمی در زیر ساخت ویپ بازی میکند . پیشنهاد می شود برای این منظور در صورت امکان از کابل های CTA6 استفاده کنید . این کابل ها قادر خواهند بود در مسافت های کمتر از ۱۰۰ متر اطلاعات را با سرعتی در حدود ۱۰ گیگا بایت در ثانیه منتقل کنند . از این رو می توان از آنها به عنوان بهترین گزینه موجود در زیر ساخت ویپ یاد کرد.

مدیریت ترافیک اختصاصی

مدیریت ترافیک اختصاصی

همانطور که گفته شد برای استفاده از ویپ ، شما نیاز به شبکه اینترنتی دارید. اما ممکن است در بسیاری از موارد ، ترافیک سنگین در بخشی از شبکه، باقی اجزا را نیز با مشکل مواجه کند. از این رو شما نیاز دارید تا مدیریت ترافیک VLAN اختصاصی را در دستور کار زیر ساخت voip خود قرار دهید. این زیر ساخت تاثیر اجزا مختلف شبکه روی یکدیگر را خنثی میکند.

امنیت

 همانطور که می دانید در دنیای امروز امنیت و حفظ اطلاعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چه بسا شرکت های بسیار بزرگی که تنها به دلیل وجود نقصان های امنیتی از رقابت باز مانده اند ! در حوزه امنیت، شماره تماس ها و سابقه مکالمات شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در نتیجه بر شما واجب است تا در زیر ساخت voip خود بها ویژه ای به حوزه امنیت دهید. یکی از ساده ترین روش ها برای برقراری امنیت در زیرساخت voip  استفاده از VPN های پر قدرت و مطمئن است. با این روش می توانید از بسیاری از اطلاعات ارزشمند خود حفاظت و نگهداری کنید .

روتر router و اولویت بندی در ترافیک شبکه

به هنگام استفاده از ویپ، اولویت بندی به عنوان یک زیر ساخت voip  بسیار مهم شناخته می شود. همانطور که واضح است شما به هنگام استفاده از ویپ نیاز دارید تا به ترافیک صدا و تصویر در شبکه خود اولویت دهید. این کار با استفاده از روتر امکان پذیر است. شما می توانید به راحتی به ضریبی از ترافیک شبکه و کاربران خود دست پیدا کنید. سپس با استفاده از همین ضرایب اقدام به تجهیز یا تقویت روتر مورد استفاده خود کنید .

Firewall و پیکربندی صحیح آن

Firewall و پیکربندی صحیح آن

به طور کلی هرکسی نمی تواند در باره این موضوع صحبت کند. پیکربندی فایروال امری است که باید توسط یک فرد خبره و متخصص صورت گیرد. لذا توصیه می شود در زیر ساخت voip خود اگر قصد استفاده از firewall را دارید حتما پیش از اقدام، از یک فرد متخصص راهنمایی بگیرید. اما به صورت کلی توصیه می شود در این مورد دیتای داخلی را از ترافیک خود شبکه متمایز کنید.

تجهیزات

همانطور که واضح است شما برای اقدام به هرکاری می بایست تجهیزات و ابزار لازم برای آن را فراهم کنید. ویپ نیز از این قاعده جدا نیست! پیش از اقدام به نصب و راه اندازی ویپ لازم است تا از یک سری تجهیزات به عنوان زیر ساخت ویپ خود استفاده کنید. به صورت کلی می توان این تجهیزات را به شکل زیر معرفی کرد.

تلفن های تحت شبکه یا IP phone

این تلفن ها قادر خواهند بود تا به صورت دیجیتال به شبکه وصل شده و پلی ارتباطی میان کاربران باشند.

بستر شبکه

این امر امری بسیار بدیهی است که شما برای راه اندازی سیستمی معطوف به شبکه ، نیاز به داشتن سرور مناسبی برای عملیاتی ساختن آن خواهید داشت .

IPPBX

این سرور در واقع هسته مرکزی سیستم ویپ شما را تشکیل خواهد داد و کلیه عملیات های لازم برای زیر ساخت ویپ روی آن انجام خواهد گرفت.