VOIP یا همان Voice Over IP که به نام تلفن تحت شبکه نیز شناخته می شود یک دستگاه پیشرفته است. برای برقراری ارتباط  و انتقال هم‌ زمان صدا و مکالمات تلفنی روی بستر شبکه و یا اینترنت خدمات ارائه می دهد. همچنین راه اندازی ویپ در میکروتیک صرفه اقتصادی نیز به همراه دارد. برقراری ارتباط در بین افراد در روش های مختلفی انجام می شود و این موضوع در سطح جهانی بسیار حائز اهمیت است.

محدودیت جغرافیایی در ارتباطات تلفنی با voip مطرح نمی باشد. ویپ تمام روش های ارتباط را در هر نقطه از کشور یا حتی خارج از کشور برای شما مهیا می سازد. عملکرد این فناوری به این گونه است که صداهای منتقل شده را که به صورت سیگنال های آنالوگ می باشند، به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کند. سپس آن ها را از طریق پروتکل TCP/IP در بستر شبکه یا اینترنت رد و بدل و منتقل می کند.

VOIP Gateway Phones, ATA , Soft Phones ,IP از جمله ابزار هایی هستند که می توان از آن ها برای برقراری ارتباط از طریق فناوری VOIP استفاده کرد. نحوه عملکرد و کاربرد هر یک از دستگاه های نام برده شده متفاوت می باشد همچنین روش های گوناگون ارتباط را میسر می سازد. علاوه بر مورد های گفته شده راه اندازی ویپ در میکروتیک بسیار آسان و سریع می باشد. همچنین جا به جایی راحت این سیستم باعث شده تا بسیاری از افراد آن را جایگزین سیستم آنالوگ در محل کار یا منزل خود کنند.

ویپ امکانات دیگری از قبیل ایجاد مرکز تماس، کیفیت صدا و سرعت اینترنت بالا، ارسال و دریافت فکس و … را برای محل کار شما فراهم می کند. این سیستم از امنیت بالایی برخوردار است و دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد زیرا اطلاعات شما محفوظ می باشد. برای داشتن اطلاع کافی از این عنوان با روترنت همراه باشید.

در وبلاگ روترنت آموزش کاملی از بخش های مختلف میکروتیک مثل مدیریت پهنای باند در میکروتیک، آموزش اتصال میکروتیک به اینترنت و راه اندازی اکانتینگ در میکروتیک قرار داده شده است. این آموزش ها پیشنیازی برای این مقاله هستند، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما آن ها را بررسی کنید.

مراحل راه اندازی ویپ با میکروتیک

در قدم اول از راه اندازی ویپ در میکروتیک نیازبه میکروتیک Gateway که به طور یک دستگاه سخت افزاری و os در بازار و موجود است.

و در قدم دوم برای اینکه سخت افزار بتواند از فناوری ویپ (VOIP)​ پشتیبانی کند، باید آن را مجهز به کارت های مخصوصی در جهت تبدیل سیگنالینگ، انکدینگ و دیکدینگ کرد. در این صورت عملیات تبدیل صدا به سیگنال، فشرده سازی و عملیات عکس آن را به صورت مداوم انجام خواهد داد. همانطور که گفتیم در مسیر راه اندازی ویپ در میکروتیک از دستگاه میکروتیک Gateway یا ورودی استفاده شود. زیرا که میکروتیک در کل ماژولار نمی باشد و قابلیت افزودن کارت های اضافی در آن وجود ندارد.

Gateway میکروتیک ها مانند یک پل در ارتباط دادن شبکه های مخالف و غیر یکسان نقش دارند. اما در اتصال شبکه های قدیمی IP ها بسیار کاربردی هستند.

هسته اصلی معماری voip از IPPBX تشکیل شده است. IPPBX ایده خود را از سانترال های تلفن سنتی گرفته اند. در سانترال تلفن که به PBX نیز شناخته می شود، از یک طرف خطوط تلفن شهری وارد شده و از طرف دیگر خطوط داخلی از طریق تلفن سانترال به PBX متصل می شوند. در واقع  PBX نقش واسط و مدیریت تماس ها را بین داخل و خارج سازمان ایفا می کند.

می توان بجای استفاده از یک PBX سخت افزاری و غیر هوشمند برای مدیریت تماس ها از IPPBX استفاده شود. میتوان در IPPBX تعداد نامحدود داخلی شبکه تعریف کرد، همچنین هزینه کابل کشی شبکه در این حالت بسیار کاهش می یابد و بین شعب و دفاتر یک سازمان با استفاده از بستر یک شبکه و اینترنت  امکان ارتباط تلفنی به شکل های صوتی و تصویری به راحتی فراهم می شود.

جمع بندی

ویپ مزایای بی شماری دارد. سیستم های ویپ با داشتن امکان منشی تلفنی خودکار در از دست ندادن تماس های تلفنی بسیار اثر بخش واقع شده است. همچنین امکان برقراری کنفرانس های صوتی تصویری به صورت آنلاین و دورکاری با راه اندازی ویپ در میکروتیک بسیار کار امد است. بحث مهمی که در دنیای ارتباطات و راه اندازی VoIP در میکروتیک وجود دارد این است که می توان با استفاده ازآن دورکاری کارکنان را ممکن ساخت‌.  به این صورت در زمان بحران یا مسافرت کاری و شرایط فورس ماژور باعث می شود که افراد از کارهایشان عقب نمانند. پس با این توضیحات داشتن ویپ در محیط های کاری به شکلی ضروری و بسیار کارامد می باشد.

از دیگر خدمات مهمی که شرکت ها و سازمان ها با استفاده از میکروتیک فعال می کنند بحث محدود کردن حجم دانلود در میکروتیک می باشد. آموزش کامل کنترل دسترسی کاربران یک شبکه به اینترنت در وبلاگ موجود است، در صورتی که زیرساخت مناسب را دارید با استفاده از این مقاله می توانید دسترسی به اینترنت را مدیریت کنید.