مدیریت پهنای باند در میکروتیک یکی از وظایف ادمین شبکه یا شرکت پشتیبانی شبکه می باشد. میکروتیک با استفاده از قابلیت QUEUE مدیریت پهنای باند را به خوبی انجام می دهد. در این دستگاه انواع الگوریتم های RED،PCQ ،PFIFO ،BFIFO و … وجود دارد. همچنین قابلیت BURST به راحتی می توان برای شبکه و یا حتی یک تک آدرس کنترل پهنای باند را به درستی مدیریت کرد.

مهمترین هدفی که اغلب سازمان ها و افراد از خرید و راه اندازی میکروتیک دنبال می کنند این است که کنترل، نظارت و صرفه جویی قابل ملاحضه ای در ترافیک شبکه خود داشته باشند. از طرف دیگر با استفاده از میکروتیک می توان پهنای باند را به صورت کاملا عادلانه بین کاربران تقسیم کرد. با توجه به این که محدود کردن حجم دانلود در میکروتیک و کنترل وب سایت هایی که یوزرهای یک شرکت از آن بازدید می کنند، امر مهمی است و روز به روز بر مشتریان پیاده سازی این خدمات افزوده می گردد.

با توجه به این موضوع که روتر بردهای میکروتیک دارای قابلیت زیاد و قیمت مناسب هستند، خرید این برد به بیشتر سازمان ها از طرف ما پیشنهاد می شود.

مدیریت پهنای باند در میکروتیک را می توان با دو حالت Simple Queue و Tree Queue تعریف کرد.

حالت Tree Queue در کنترل پهنای باند پیشرفته تر از حالت Simple Queue است. Tree Queue این امکان را دارد تا با مدیریت درختی پهنای باند نسبت به Sharing و تقسیم آن به صورت حرفه ای یک Shaping خوب را ارائه دهد.

اگر هنوز اتصال میکروتیک به اینترنت را انجام نداده اید حتما از آموزش تصویری این کار در وبلاگ روترنت استفاده کنید.

نحوه کنترل پهنای باند میکروتیک

سناریو های متفاوتی در مورد کنترل پهنای باند در میکروتیک وجود دارد. به طور کلی به صورت های زیر می توانیم سرعت اینترنت یا همان پهنای باند در میکروتیک را مدیریت کنیم.

  • تعیین سرعت مجاز به ازای هر کاربر
  • تعیین سرعت مجاز به ازای کل شبکه
  • تعیین سرعت مجاز به صورت داینامیک

مدیریت پهنای باند در میکروتیک به ازای هر کاربر

در این شکل از مدیریت پهنای باند اینترنت ابتدا باید IP های تمام سیستم ها را در قسمت DHCP-Server در میکروتیک Make Static کنیم تا این اطمینان حاصل شود که IP کلاینت ها تغییر نکند. این محدودیت سرعت به ازای هر IP انجام می گیرد و با تغییر IP ها این محدودیت برداشته می شود. راه اندازی این سیستم بسیار ساده می باشد اما ایراداتی دارد که به آن شاره می کنیم:

  • اگر کاربر به هر طریقی IP سیستم خود را تغییر دهد این محدودیت کاملا برداشته می شود.
  • اگر تعداد کاربران زیاد شود کنترل و مدیریت پهنای باند سخت می شود.

پهنای باند در میکروتیک

مدیریت پهنای باند در میکروتیک به ازای کل شبکه

مدیریت پهنای باند در میکروتیک به ازای کل شبکه به این شکل است که محدودیت سرعت به صورت یکسان بر کل شبکه اعمال می شود. برای این کار:

  • از طریق منوی Queue وارد تب Simple Queue می شویم.
  • در مرحله بعد کافیست در فیلد Name نام Queue مورد نظر خود را وارد کنیم.
  • در فیلد Target رنج IP شبکه را وارد می کنید.
  • سپس در بخش Target download و Target upload حداکثر سرعت و یا پهنای باند مورد نظرمان را وارد می کنیم.

به همین سادگی محدودیت سرعت به کل شبکه اعمال می شود.

در کنار سادگی اجرای این روش از مدیریت پهنای باند میکروتیک باید معایب آن را نیز در نظر گرفت:

  • این روش تنها برای وقتی می باشد که رنج IP سرور ها در شبکه با رنج IP کلاینت ها متفاوت باشد. به این شکل محدودیت سرعت فقط به کلاینت ها اعمال می شود.
  • در این حالت پهنای باند به صورت عادلانه تقسیم نمی شود. اگر یکی از کاربر ها توسط نرم افزار های دانلود شروع به دانلود کند سرعت سایر کاربران کاهش می یابد.

کنترل پهنای باند به صورت داینامیک در میکروتیک

مواردی که تا الان برای مدیریت پهنای باند در میکروتیک گفته شد، این کار را به صورت داینامیک و هوشمند انجام نمی دهد. در این صورت کاربران در حالت عادی با سرعت برابری به اینترنت دسترسی دارند. اما اگر کاربری اقدام به دانلود فایلی نمود و یا به صورت کلی پهنای باند از حدی تجاوز نمود، می توان آن را به سادگی مدیریت و کنترل کرد.

برای مدیریت پهنای باند داینامیک در میکروتیک نیاز به فیکس کردن IP سیستم ها نداریم. بنابراین با اضافه شدن کاربر جدید نیازی به انجام کاری به صورت مجدد نیست. در عین حال روتر شما دائما میزان استفاده از پهنای باند اینترنت را مدیریت و چک می کند و در صورت نیاز محدودیت اعمال می کند.

در نظر داشته باشید این روش از مدیریت پهنای باند در میکروتیک منافاتی با استفاده از Mangle برای ایجاد شرایط مشابه ندارد. پس شما می توانید به هر شکلی که انتظار دارید محدودیت سرعت اعمال کنید. این حالت از یکی از بهترین حالت های مدیریت پهنای باند در میکروتیک می باشد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم مدیریت پهنای باند در میکروتیک، یک راه ساده و  بسیار مهم برای جلوگیری از کندی سرعت، نظارت و همچنین صرفه جویی در هزینه ها می‌باشد. اگر در سازمان ها یک کاربر به سرعت بالایی نیاز نداشته باشد ولی کاربر دیگری برای انجام آمورش نیازمند پهنای باند و سرعت بیشتری باشد مدیریت پهنای باند با میکروتیک در اینجا نقش مهمی را ایفا می‌کند. از این رو روتر میکروتیک که یکی از مهم‌ترین محصولات تجهیزات اکتیو شبکه به شمار می‌آید. با استفاده از روش های گفته شده از اشغال پهنای باند اینترنت خود جلوگیری کنید.

مدیران شبکه می توانند بسته به نیاز خود و سازمان مورد نظر از هر کدام از روش های مدیریت پهنای باند در میکروتیک و ترکیب آن ها با امکانات دیگر استفاده کنند.

تیم فنی و مهندسی شرکت روترنت،کلیه خدمات میکروتیک و راه اندازی ویپ در میکروتیک را برای شرکت ها و سازمان ها با کیفیت مطلوب و پشتیبانی منظم انجام می دهد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی با تیم ما در تماس باشید.