سوئیچ شبکه POE در واقع سخت افزاری است که با استفاده از آن می توان همزمان برق و دیتا را از طریق کابل شبکه انتقال داد. در واقع  Power over Ethernet  یا (POE) فناوری است که به شما اجازه می دهد بتوانید از طریق کابل های اترنت برق را نیز به تجهیزات مورد نظر مانند دوربین های امنیتی انتقال دهید. به عنوان مثال، یک دوربین امنیتی دیجیتال به طور معمول هنگام نصب نیاز به دو اتصال دارد:

  • یک اتصال شبکه، برای اینکه بتوانید با تجهیزات ضبط و نمایش فیلم وصل شوید
  • یک اتصال برق، برای تامین برق مورد نیاز دوربین

با این وجود  اگر از سوئیچ شبکه POE استفاده کنید، فقط باید اتصال شبکه برقرار شود، زیرا انرژی الکتریکی دوربین نیز از طریق کابل شبکه دریافت می شود.

این قابلیت در تجهیزات شبکه بسیار مهم و کاربردی است و این که بتوان دیتا و برق را به طور همزمان و از یک کابل انتقال داد می تواند باعث شود که از این تکنولوژی بتوان استفاده های زیادی کرد. امروزه که پروژه های اینترنت اشیا و شهرها و ساختمان های هوشمند در حال راه اندازی است. سوئیچ شبکه POE می تواند پتانسیل رشد بسیار بالایی داشته باشد.

چگونه باید از سوئیچ شبکه POE استفاده کنیم؟

چگونه باید از سوئیچ شبکه POE استفاده کنیم؟

سوئیچ شبکه POE یا سوئیچ انتقال برق از طریق اترنت؛ یک سوئیچ شبکه است که از فناوری Power over Ethernet استفاده می کند. هنگامی که به چندین دستگاه شبکه متصل هستید، سوئیچ PoE می تواند همزمان از انتقال برق و داده های شبکه  از طریق یک کابل اترنت پشتیبانی کند. این کار باعث می شود که روند کابل کشی شبکه بسیار ساده تر شده و و هزینه راه اندازی شبکه را کاهش دهد. سوئیچ شبکه POE را می توان به انواع مختلفی از جمله سوئیچ PoE پورت ۸/۱۲/۲۴/۴۸  دسته بندی کرد.

برای این که از سوئیچ POE استفاده کنید نیاز نیست که کار خاصی انجام دهید. اگر تجهیزات و سخت افزارهایی که می خواهید در شبکه از آن ها استفاده نمایید با ویژگی POE سازگاری داشته باشند به راحتی می توانید از این نوع سوئیچ در راه اندازی و گسترش شبکه خود استفاده نمایید. برای مثال اگر می خواهید از دوربین IP  استفاده کنید که از قابلیت  POE برخوردار است کافی است که دوربین را به سوئیچ شبکه POE با یک کابل وصل کنید با این کار دوربین مدار بسته شما آماده استفاده خواهد بود.

اما اگر فقط دوربین شبکه شما از قابلیت POE بهره می برد کافی است که از یک آداپتور POE برای این کار استفاده کنید. این آداپتورها که دارای دو ورودی برق و RJ-45 هستند به راحتی قابل استفاده می باشند . کافی است که سوئیچ را به ورودی داده و آداپتور برق را به ورودی برق متصل کرده و کابل شبکه خود را به پورت RJ-45 وصل نمایید و سر دیگر کابل را به دوربین IP وصل کنید تا دوربین روشن شده و آماده استفاده شود.

چرا باید از سوئیچ شبکه POE استفاده کنیم؟

چرا باید از سوئیچ شبکه POE استفاده کنیم؟

  • استفاده کردن از سوئیچ شبکه POE می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. استفاده از قابلیت Power over Ethernet  به شما امکان می دهد که تجهیزاتی که در فاصله دور و یا خارج از ساختمان و منزل مسکونی شما قرار دارند بدون اتصال به برق AC فعال کنید. بنابراین دیگر شما نیاز به زیرساخت های برقی اضافی مانند داشتن پریز برق و … در جاهایی که امکان انجام این کار نیست نخواهید داشت. این کار همچنین هزینه کمتری را متوجه شما می کند و تنها از یک کابل شبکه یا اترنت برای استفاده از آن تجهیزات استفاده خواهید نمود. بنابراین می توان گفت که استفاده از سیستم هایی که از قابلیت POE پشتیبانی می کنند مقرون به صرفه تر و راحت تر است.
  • استفاده از سوئیچ شبکه POE باعث می شود که بتوانید از انعطاف پذیری بالایی در نصب تجهیزات شبکه برخوردار باشید و در هر جایی که می خواهید تجهیزاتی مانند اکسس پوینت ها و یا دوربین های تحت شبکه را نصب کنید. بدون این که این کار برای شما پیچیدگی ها و مشکلاتی در پی داشته باشد.
  • از دیگر ویژگی ها و مزایای استفاده از تکنولوژی POE این است که از ایمنی بالایی برخوردار بوده و در صورت افت ولتاژ، نوسان برق و یا حتی نصب اشتباه از تجهیزات شما محافظت خواهد کرد و کوچک ترین عیب و ایرادی در آن ها به وجود نخواهد آمد.
  • از مزایای بی نظیر استفاده از این تکنولوژی این است که می توان به راحتی شبکه ای را که می خواهید راه اندازی کنید در کمترین زمان ممکن و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام دهید و همچین گسترش شبکه در آینده به سادگی قابلیت اجرا خواهد داشت.

سوئیچ شبکه POE چه کاربردهایی دارد؟

سوئیچ شبکه POE چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهایی که سوئیچ شبکه POE دارد را در ادامه خدمت شما شرح می دهیم.

دوربین های IP

همان طور که در متن بالا توضیح دادیم از مهم ترین و اصلی ترین کاربردهای سوئیچ شبکه POE در دوربین های مداربسته است . استفاده از این تکنولوژی باعث می شود که از کابل اضافه برق خبری نباشد و بتوان با کمک کابل های شبکه ای مانند cat5 ،cat5e و یا cat6 به راحتی دوربین ip مورد نظر خود را فعال کرد.

تلفن های VoIP

یکی دیگر از موارد استفاده و کاربرد سوئیچ شبکه POE استفاده از آن در تلفن های VoIP است . که کافی است آن را فقط به یک پریز دیواری اتصال دهیم و از این نوع تلفن ها استفاده نماییم. همچنین می توان آن ها را از راه دور خاموش کرده و هزینه های استفاده را کاهش می دهد. همچنین می تواند سبب افزایش ارتقا ارتباطات تجاری شود.

تکنولوژی بیسیم

با کمک این فناوری می توان شبکه های بیسیم را به راحتی گسترش داد. در شبکه های بیسیم به وجود آمدن این فناوری سبب انقلابی گسترده شده است. به راحتی می توان انواع کنترل کننده ها و اکسس پوینت ها را در شبکه های بیسیم در هرجایی که می خواهیم نصب کنیم بدون این که نگران تامین برق مورد نیاز آن ها باشیم. استفاده از سوئیچ شبکه POE سبب شده است که بتوان شبکه های سازمانی را در سطح وسیع و در کمترین زمان ممکن و با هزینه ای مقرون به صرفه ایجاد نمود.