برای نصب و راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته در مکان مورد نظر خود ، به تعدادی تجهیزات و وسایل نیاز داریم که در موارد زیر  پرداخته شده است.

دوربین مدار بسته

نیاز به خدمات دوربین مداربسته دارید ؟ روترنت در خدمت شماست.

دوربین مدار بسته

در بین وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته، انتخاب دوربین متناسب با محیط مورد نظر، یکی از مهم ترین تصمیمات می باشد. کاربرد دوربین مدار بسته در دریافت و ثبت تصاویر از محیط مورد نظر می باشد. نکته بسیار مهم در این بخش این است که دوربین مدار بسته در انواع گوناگونی تولید می شود پس ضرورت دارد که مطابق با نیاز خود نسبت به خرید دوربین مدار بسته اقدام کنید. در هنگام خرید دوربین مدار بسته به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • کیفیت مورد نظر خود از تصاویر ضبط شده
  • میزان ناحیهی تحت پوشش دوربین مدار بسته از محیط مورد نظر
  • تعداد مورد نیاز دوربین ها
  • انتخاب نوع دوربین از نظر شکل ظاهری با توجه به فضای موجود جهت نصب در محیط
  • انواع دوربین مدار بسته با توجه به شکل ظاهری

انواع دوربین مدار بسته با توجه به نوع کار کرد

انواع دوربین مدار بسته با توجه به نوع کار کرد

دوربین مدار بسته تحت شبکه

این نوع از دوربین مدار بسته، تحت شبکه IP  تصاویر دریافتی خود را به صورت بیسیم در دستگاهی به نام NVR  پردازش می شود.

دوربین مدار بسته آنالوگ

این نوع دوربین مدار بسته تصاویر دریافتی خود از محیط را در دستگاهی به نام DVR  مورد پردازش قرار می دهد.

دستگاه های DVR  یا NVR

دستگاه های DVR  یا NVR

همانطور که در بخش قبل گفته شد ، این دستگاه ها وظیفه ی پردازش تصاویر و ویدیو ها را بر عهده دارند. با توجه به نوع کارکرد دوربین مدار بسته ، که از نوع آنالوگ باشد یا این که تحت شبکه کار کند ، نسبت به خرید یکی از این دو دستگاه اقدام نمایید.

هارد دیسک

هارد دیسک

در یک سیستم دوربین مدار بسته برای ثبت و ذخیره سازی تصاویر و ویدیوهای دریافتی از دوربین ، به یک حافظه یا همان هارد دیسک نیاز دارد. توجه داشته باشید که نوع کارکرد دوربین مدار بسته ، یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب مقدار ظرفیت هارد دیسک می باشد. شاید بپرسید چرا ؟ پاسخ این پرسش کاملا مشخص است .
از آنجایی که سیستم دوربین مدار بسته تحت شبکه ، تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بالا را پردازش می کند ، لذا برای ذخیره سازی این تصاویر به هارد دیسک با ظرفیت بالا نیاز دارید.

در سیستم دوربین مدار بسته آنالوگ نیز به هارد دیسک نیاز دارید اما هارد دیسک مورد استفاده در این سیستم، از ظرفیت پایین تری نسبت به سیستم تحت شبکه، برخوردار است. البته تنظیماتی در برخی از سیستم های دوربین مدار بسته وجود دارد که به عنوان مثال برای سیستم می توان تعریف نمود که برای ۳۰ روز تصاویر و ویدیوها را ذخیره نماید و پس از گذشت این مدت ، ویدیوها به طور خودکار از روی هارد دیسک پاک شوند. امروزه بیشتر از هارد اکسترنال برای ذخیره سازی ویدیوها استفاده میشود.

کابل مخصوص دوربین مدار بسته

کابل مخصوص دوربین مدار بسته

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته ، کابل مخصوص جهت انتقال ویدئوها از دوربین به دستگاه های DVR  و یا NVR  می باشد. بدین منظور میتوان از کابل کواکسیال یا همان سیم آنتن تلویزیون استفاده کرد. برای انتقال برق مورد نیاز دوربین ها نیز میتوان از سیم هایی استفاده نمود که سطح مقطع آن حداکثر ۰.۷۵ میلیمتر مربع می باشد.

آداپتور

آداپتور مخصوص دوربین مدار بسته

با توجه به این که دوربین مدار بسته برای راه اندازی به برق ۱۲ ولت نیاز دارد ، از آداپتور جهت تبدیل برق ۲۲۰ ولت شهری به ۱۲ ولت، مورد استفاده قرار می گیرد.
بیان این نکته ضرورت دارد که آداپتور و کلیه تجهیزاتی که در سیستم دوربین مدار بسته را مستقیما به پریز برق متصل نکنید . چرا که ممکن است حتی با نوسان برق جزیی، سیستم مدار بسته شما دچار خلل در عملکرد شده یا به طور جدی آسیب ببیند. برای جلوگیری از این آسیب احتمال می توان از محافظ های برقی استفاده نمود.

فیش ها و اتصالات مورد نیاز دوربین مدار بسته

فیش ها و اتصالات مورد نیاز دوربین مدار بسته

در سیستم مدار بسته اتصال کابل کواکسیال به دستگاه DVR  و یا NVR، که این اتصال از نوع ورودی محسوب می شود، معمولا به فیش های BNC  نیاز است . شاید کوچکترین جز از وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته، فیش های BNC  باشند. برای انتقال ویدیوها از دستگاه های DVR  و یا NVR  به نمایشگر، از اتصالات بخصوصی استفاده می شود که یک سر آن به نمایشگر وصل شده و سر دیگر آن به یکی از این دو دستگاه متصل می شود. سری که به یکی از این دو دستگاه متصل می شود، با توجه به خروجی موجود روی این دو دستگاه، می تواند USB  و HDMI  باشد.

نمایشگر

نمایشگر مورد نیاز دوربین مدار بسته

یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته ، نمایشگر یا همان مانیتور ، یکی از اجزای اصلی این سیستم به حساب می آید. چرا که برای دیدن ویدیوهای زنده دریافتی از دوربین ها و یا ویدیوهای ذخیره شده در هارد دیسک، به نمایشگر نیاز است. انتخاب اندازه اینچ نمایشگر، با توجه به تعداد دوربین های موجود در محیط می تواند متغیر باشد. البته گفتنی است که این موضوع کاملا سلیقه ای می باشد.

میکروفن مورد نیاز دوربین مدار بسته

میکروفن مورد نیاز دوربین مدار بسته

میکروفن برای ضبط صدای موجود در محیط مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا برای امنیت محل کار ، محل زندگی وبیشتر به ضبط ویدیوها نیاز داریم یعنی فرقی زیادی وجود ندارد که ویدیو ضبط شده با صدا باشد و یا بی صدا . پس میکروفن نمیتواند جز اصلی وسایل مورد نیاز نصب دوربین مدار بسته باشد.

دستگاه سوئیچ

دستگاه سوئیچ

اگر سیستم مدار بسته تحت شبکه راه اندازی شود، به دستگاه سوئیچ و نیز کابل شبکه از نوع  cat5 و یا cat6 نیاز خواهید داشت.

داکت

تا اینجای مقاله، حتما متوجه این موضوع شده اید که برای راه اندازی سیستم مدار بسته، به کابل کشی نیاز دارید. برای نظم دادن به این کابل ها و نیز زیبایی محیط، می توان از داکت استفاده نمود.