اگر شما هم صاحب یک کسب و کار هستید حتما برای اینکه با درون سازمان خود ارتباط بگیرید و منابع خود را به صورت ارتباط یکپارچه برقرار کنید نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی دارید. افرادی که می خواهند شروع به نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی کنند باید افرادی متخصص در این کار باشند. چرا که نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی یک امر تخصصی است. اگر افراد بدون این که مهارت کافی را داشته باشند اقدام به نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی کنند می تواند منجر به این شود که در سیستم خطا به وجود بیاید و این امر باعث می شود به مرور زمان در شبکه اختلال به وجود بیاید و باید به این توجه کنیم که این امر هزینه های زیادی را برای شما خواهد داشت.

ما با توجه به این چهار چوب ها و سیاست های یک سازمان چگونه است شروع به طراحی زیر ساخت های یک سازمان می کنیم. به همین دلیل بیشتر شرکت ها و موسسه ها اقدام به  نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی کرده و این امر را به شرکت های متخصص واگذار می کنند.

برای این که یک شبکه کارآمد بسازیم در قدم اول باید کسب و کار مورد نظر و تمامی انتظارات آن از شبکه را مورد نیازسنجی قرار بدهیم. بعد از آن باید تمامی طراحی های که برای سازمان موثر است را برآورد هزینه کرده و بهترین و بهینه ترین راه حل برای اجرا کردن انتخاب شود. بعد از این که تجهیزات تهیه شد، شروع به نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی می کنیم. بعد از آن شروع به ارائه آموزش های لازم می کنیم و در صورت درخواست کارفرما پشتیبانی شبکه را انجام می دهیم.

با ما همراه باشید. تا شما را با نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی بیشتر آشنا کنیم.

شبکه چیست؟

شبکه چیست؟

در جواب این که شبکه چیست می توان گفت به گروهی از اشیاء و یا افراد گفته می شود. که می تواننند اطلاعات را به شکلی معنادار اشتراک بگذارند. توضیحی که داده شد به طور کلی بود اما در بحث مفاهیم اطلاعات، ما به شبکه هایی که کامپیوتری هستند و یا همان شبکه دیتا ما به طور اختصار شبکه می گوییم. این جمله به این معنی است که کامپیوتر ها، ابزار و اشیایی می باشند که می توانند اطلاعات را به شکلی قابل فهم با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در هنگامی که بخواهیم نگاهی بهتر و مفهومی تر به شبکه ها بیندازیم می توان گفت شبکه هایی که به آن ها دیتا گفته می شود، شامل نودهایی (گره) هستند که شما با کامپیوتر ها و دستگاه های دیجیتال می توانید با کمک گرفتن از لینک ها و ارتباطات فیزیکی که شامل بی سیم و سیمی می باشد، اطلاعات را بین نود ها رد و بدل کنید. به گفته ای ساده و بهتر، یک کامپیوتر که به شبکه وصل است، شامل گروهی از سیستم های کامپیوتری و دیگر تجهیزات سخت افزاری کامپیوتر هست که با یکدیگر از طریق کانال ها ارتباط برقرار می کنند و به یکدیگر متصل می شوند این اتصال باعث می شود تا ارتباطات و اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی را در بین عده ای زیادی از کاربران ایجاد گردد.

راه اندازی شبکه درون سازمانی

راه اندازی شبکه درون سازمانی

پسیو و اکتیو دو قسمت مهم در نصب و راه اندازی شبکه می باشد.

قسمت پسیو

شامل مبحث کابل کشی و نود ها می باشد.

هنگامی که می خواهیم قسمت پسیو شبکه سازمانی را طراحی کنیم باید بر طب اصول و استاندارد طراحی پیش برویم. برای طراحی نقشه کل سازمان ابتدا باید نقشه را طراحی کرده و جای نود ها را جایگزین کنیم. همچنین باید به طراحی نقشه دکوراسیون و محلی که پرسنل استقرار دارند توجه نمایید. و به این مورد نیز دقت داشته باشیم که تمامی موارد مورد نیاز شبکه مانند برق، تلفن ورا در نقشه جایگذاری کنیم.

قسمت اکتیو

شامل سوئیچ ها و سرور ها می باشد که می توان گفت به آن نرم افزار هم گفته می شود.

دسته بندی شبکه خود به دو قسمت پسیو و اکتیو دسته بندی می شود که خود اکتیو باز شامل:

نرم افزار

شامل نرم افزار های مورد نیاز نصب و تنظیم می شود.

سخت افزار

سوئیچ ها، سرور ها، روتر، و فایروال می شود.

برای نصب و راه اندازی شبکه درون سازمانی باید ابتدا تمامی سرویس ها و امکاناتی که مورد نیاز است لیست شود و پس از بررسی لیست لوازم تهیه شود. بعد از این که تجهیزات و سیستم عامل و نرم افزار ها تهیه شد و در محل مناسبی نصب گردید. شروع به نصب سیستم عامل می کنیم و تنظیمات را انجام می دهیم.

تمامی این موارد باید به درستی و خوبی بر طبق اصول استاندارد پیش رود تا شبکه بتواند عمل کرد خوبی داشته باشد. شاید بر این فکر باشید که قسمت های پسیو و اکتیو به هم ربطی ندارند، اما باید بدانید این دو کاملا به هم مرتبط می باشند و کوتاهی از هر کدام می تواند دیگری را تحت تاثیر قرار بدهد. به عنوان مثال اگر شما سرور خوبی و پر قدرتی داشته باشید ولی کابل کشی شما به خوبی عمل نکند، شما پاسخ گویی خوبی را دریافت نمی کنید. حتی اگر شما از کابل های خوبی استفاده کرده باشید اما سرور شما دچار کندی باشد باز هم کاربرد مناسبی را دریافت نمی کنید. بنابراین باید هم قسمت پسیو و هم قسمت اکتیو به خوبی و درستی کار کند.