زمانی که شما  در بستر اینترنت یا شبکه در حال ارسال تصاویر، ویدیو، صدا یا هر چیز دیگری می باشید. در این هنگام شما در حال فرستادن یک بسته  هستید. حتی زمانی که در حال ارسال و دریافت ایمیل هستید، بسته هایی وجود دارند که حاوی اطلاعات هستند. در ادامه به بررسی این بسته هایی که در حال ارسال و دریافت اطلاعات هستند، می پردازیم و متوجه می شویم که jitter چیست و اینکه تفاوت jitter و delay در شبکه چیست.

بسته هایی که در شبکه در حال انتقال هستند، حاوی سه قسمت می باشند: هدر(header)، بدنه اصلی، فوتر(footer) هدر هر بسته، شامل آدرس مبدا، آدرس مقصد، شماره بسته، طول بسته، و غیره می باشد. بدنه اصلی هر بسته شامل اطلاعات داخلی بسته و یا محتوای داخلی آن بسته می باشد.

مدت زمانی که طول میکشد، تا بسته ارسال شود، تاخیر گفته می شود. اما گاهی اوقات این بسته ها به صورت پشت سر هم، به مقصد نمی رسد. بعضی از بسته ها با تاخیر ۲۰ میلی ثانیه و بعضی دیگر از بسته ها با تاخیر ۶۰ میلی ثانیه به مقصد می رسند. در این مواقع jitter رخ می دهد. برای مثال در ارتباطات  voip (صدا و صوت به دیتا تبدیل شده و به عنوان بسته های حاوی اطلاعات انتقال می یابد) بسیار حیاتی و نیازمند اولویت بندی بسته ها می باشد، در این ارتباطات جیتر خیلی ضروری می شود.

تا جایی که ممکن است، در ارتباطات voip باید جیتر را کاهش دهیم،  تا مشکلی برای ارتباطات ما پیش نیاید. برای این مشکل از jitter buffer استفاده می شود. به طوری که کیفیت صدا بالاتر می رود. اما همیشه مشکل با jitter buffer حل نمی شود و کارساز نیست، و میزان جیتر بسیار زیاد می باشد. به طور کلی در جواب سوال jitter چیست، می توان گفت، زمانی که در تاخیر بسته ها، تفاوت ایجاد شد، jitter رخ می دهد.

jitter  چیست و چه راهکاری برای برطرف کردن آن وجود دارد؟

jitter  چیست و چه راهکاری برای برطرف کردن آن وجود دارد؟

در اکثر شبکه ها جیتر وجود دارد. و به طور ایده آل بهتر است این تاخیر ها زیر ۳۰ میلی ثانیه باشد. اما قبل از دادن راهکار، بهتر است متوجه شویم چه عواملی باعث جیتر می شود. در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

Network Congestion

زمانی که پهنای باند موجود در شبکه کم باشد و تعداد کاربران زیادی در حال استفاده باشند، در این صورت ترافیک ایجاد می شود.

کارایی پایین سخت افزار

تمام وسایل شبکه مانند سوئیچ ها و روتر ها ی قدیمی که کارایی بالایی ندارند نیز، باعث ایجاد جیتر می شوند. که این مشکل با نام  کارایی پایین سخت افزار شناخته می شوند.

اولویت بندی

زمانی که برای بسته ها، اولویت بندی اعمال نشود، احتمال رخ دادن جیتر بالا می رود.

اگر تمام این مواردی که در بالا برای شما توضیح دادیم، رعایت شود امکان رخ دادن جیتر در شبکه کم می شود. اما چندین راهکار برای برطرف کردن آنها وجود دارد که در ادامه برایتان ذکر می کنیم:

  • کابل اترنت را به روز کنیم
  • فرکانس کاری تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم
  • مصرفپهنایباندراکاهشدهیم
  • زمان آپدیت را به  خارج از ساعات کاری موکول کنیم
  • پهنای باند را تست کنیم
  • استفاده از jitter buffering پیشنهاد می شود

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که jitter چیست. حال به بررسی delay می پردازیم و تفاوت این دو را باهم مرور می کنیم

Delay چیست؟

Delay چیست؟

مدت زمانی که طول می کشد تا یک بسته از آدرس مبدا به آدرس مقصد برسد را delay  می گویند. میزان آن، به اندازه بسته، طول بسته، آدرس مقصد، بستگی دارد. در شبکه انواع مختلفی از delay وجود دارد مانند:

  • Propagation delay یا تاخیر انتشار
  • Transmission delay یا تاخیر انتقال
  • Processing delay، تاخیر پردازش
  • Queuing delay ، تاخیر صف بندی
  • Network delay
  • Codec delay

تاخیر در انواع مختلف می تواند کارایی کل شبکه را تحت تاثیر قرار دهد. تصویر فوق را در نظر بگیرید.

jitter  چیست؟

jitter  چیست؟

زمانی که یکی از کامپیوتر ها بسته ای را به مسیریاب b میفرستد. ابتدا این بسته به مسیریاب a داده می شود تا هدر بسته و آدرس مقصد شناسایی شود. اگر این مسیریاب در حال فرستادن بسته ای دیگر باشد. بسته شما در صف قرار می گیرد. این تاخیر همان تاخیر صف بندی می باشد.

زمانی را که مسیریاب a صرف شناسایی محتوای بسته می کند، یک تاخیری در حد چند میکرو ثانیه ایجاد می شود که به آن تاخیر پردازش می گویند. زمانی را که برای انتشار بیت ها از مسیریاب a  به b طول خواهد کشید، تاخیر انتشار گویند. تاخیر های مختلف، تاثیر مستقیم بر تاخیر کل گره خواهد داشتاکنون متوجه معنای delay  شدید، و همچنین  متوجه شدید jitter چیست.

حال متوجه تفاوت این دو تاخیر می شوید. به طور کلی: زمانی که طول می کشد تا  یک بسته از یک نقطه به نقطه ی دیگر  برسد را  DELAY  می گویند . و زمانی که  مقدار DELAY متغیر شود، در این صورت JITTER رخ خواهد داد. اما زمانی که طول می کشد تا Acknowledgement به مبدا برگردد و به اضافه زمان delay را latency می گویند. اما بسته هایی وجود دارند که هرگز به مقصد نرسیده اند، این بسته ها را packet loss می گویند.