تست فلوک در واقع یکی از دستگاه ها و ابزارهای برتر در زمینه اندازه گیری و عیب یابی پسیو شبکه های کامپیوتری به شمار می رود. این دستگاه قابلیت این را دارد که اطلاعاتی کامل و دقیق از متراژ کابل شبکه، سرعت شبکه کامپیوتری، محل دقیق قطعی کابل شبکه، کیفیت کابل کشی شبکه و غیره را در اختیار کاربران قرار دهد. کابل کشی صحیح و بدون عیب و نقص در شبکه های کامپیوتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اطمینان از نحوه کابل کشی و همچنین اطمینان از صحیح کار کردن شبکه و قطع نبودن کابل ها و رفع ایرادات به وجود آمده، شبکه کامپیوتری را با وسیله ای به نام تست فلوک مورد تحلیل و آنالیز قرار می دهند.

در حقیقت تسترهای بسیار زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها با توجه به نوع کارخانه سازنده، اطلاعاتی متفاوت را در اختیار افراد قرار می دهد و در حال حاضر بهترین تستر دنیا همین دستگاه تست فلوک است. این دستگاه تستر این قدرت و توانایی را دارد که کابل کشی شبکه کامپیوتری را به صورت کامل مورد بررسی خود قرار داده و اطلاعات ارزشمند به دست آورده را در خودش ذخیره و آن را در قالب یک گزارش کامل و صدالبته کتبی، در اختیار کارفرما قرار دهد.

دستگاه تست فلوک

دستگاه تست فلوک

تست ها و آزمایش هایی که به وسیله این دستگاه تستر انجام می شود به دو شکل صورت می گیرد که در زیر به آنها اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

تست فلوک چنل

چنل (channel) در واقع یکی از نمونه های بسیار ساده از آزمایش و تست کابل شبکه کامپیوتری است. در این روش ساده تنها کاری که بایستی انجام دهید این است که به دو سر کابل شبکه کیستون بزنید و با استفاده از پچ کورد کابل ها را به دستگاه تستر فلوک متصل نمایید

تست فلوک پرمنت

تست پرمنت به نسبت تست چنل یک مقدار دقیق تر و کامل تر است. برای انجام این آزمایش بعد از اینکه کابل را به کیستون متصل نمودید به وسیله ماژول های پرمننت یا به اصطلاح همان پرمنت که به نوعی به دستگاه تستر فلوک هم متعلق است، کابل را به دستگاه متصل کرده و آماده انجام تست فلوک می شویم.

متراژ قابل تست به وسیله دستگاه تست فلوک

متراژ قابل تست به وسیله دستگاه تست فلوک

متراژ استاندارد در این اندازه گیری هم برای حالت چنل و هم برای حالت پرمنت، در حدود ۹۰ متر طول کابل است و در این بین موردی که بسیار اهمیت دارد این است که این آزمایش را می توان برای متراژهای متفاوتی مورد بررسی قرار داد ولی به صورت کلی متراژ استاندارد برای اندازه گیری و تست فلوک همان ۹۰ متری است که به آن اشاره کردیم.

سوکت ها چه تأثیری در تست های فلوک می توانند ایجاد کنند؟

سوکت ها چه تأثیری در تست های فلوک می توانند ایجاد کنند؟

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که به هنگام سوکت زدن بایستی به صورت کامل دقت کنید. اگر سوکت به صورت درست و صحیح روی کابل نصب نشده باشد به طور حتم تست فلوک هرگز نمی تواند اطلاعاتی دقیق در اختیار شما قرار دهد. حتی اگر کابل ها هم دارای گارانتی و ضمانت باشند این مورد امکان پذیر نخواهد بود. پس به هنگام سوکت زدن بسیار دقت کنید.

چه اطلاعاتی بعد از هر تست فلوک دریافت خواهید کرد؟

چه اطلاعاتی بعد از هر تست فلوک دریافت خواهید کرد؟

پیشتر به این موضوع اشاره ای کوتاه کردیم که به وسیله این ابزار شما به راحتی می توانید تجهیزات شبکه به خصوص کابل ها را مورد آنالیز خودتان قرار دهید و به طبع اطلاعات بسیار زیادی را هم در این زمینه دریافت نمایید. از جمله این اطلاعات عبارتند از:

تست فلوک می تواند آزمایش هایی کامل و دقیق از تمامی لایه های فیزیکی شبکه کامپیوتری از کابل ها گرفته تا پچ کابل، پچ پنل، کیستون پریز و غیره را انجام و اطلاعاتی دقیق در اختیار شما قرار دهد.

  • اگر مایلید متوجه شوید که تجهیزات پسیو شبکه های کامپیوتری اصلی یا غیر اصلی هستند به وسیله تستر فلوک این مورد امکان پذیر خواهد بود.
  • متراژ دقیق کابل کشی شبکه به راحتی به وسیله این تستر قابل تشخیص است.
  • تمامی اشکالات، ایرادات و نواقص کاری که در پچ پنل ها و کیستون ها و تجهیزات شبکه وجود دارد به صورت کتبی بعد از این تست در اختیار کارفرما قرار داده می شود.
  • قطع بودن و یا ضعیف بودن نحوه اتصال رشته های کابل شبکه به کیستون به وسیله تستر فلوک قابل ارائه خواهد بود.
  • دستگاه تستر فلوک قادر خواهد بود هرگونه نویز و حتی محل دقیق آن را در مسیر کابل کشی تشخیص دهد.
  • در مسیر کابل کشی اگر بیش از اندازه کشش و یا خمشی به وجود بیاید به وسیله دستگاه تستر فلوک قابل تشخیص خواهد بود.
  • حتی میزان خلوص سیم مسی که در کابل های شبکه به کار رفته هم به وسیله این تست قابل تشخیص است.
  • بعد از تست شما به راحتی قادر خواهید بود مقاومت و میزان رسانایی کابل های شبکه را متوجه شوید.