همه ی افراد نمونه ای از روتر را در خانه های خود دیده اند. اما تفاوت بین روتر و مودم را نمی دانند. بیشتر افراد اطلاعاتی از روتر ندارند و نمی دانند روتر چیست و چه کاربردی در شبکه دارد. در این مقاله سعی داریم تا این موضوع را برایتان روشن کنیم.

قبلا برای برقراری ارتباط در یک مجتمع از سوئیچ ها استفاده می کردند. اما زمانی که شبکه ها در مکان های مختلف پخش شدند و فاصله ها زیاد شد، دیگر نمی توان از سوئیچ استفاده نمود. در اینجا روتر نقش اساسی دارد و در بین شبکه های مختلف ارتباط برقرار می کند. نام دیگری از روتر یا router همان مسیریاب است که شاید بارها به گوش شما رسیده باشد.

به طور کلی در جواب این سوال که router چیست و چه کاربردی در شبکه دارد باید بگوییم که روتر بسته ها که حاوی داده هستند را از یک شبکه گرفته و به مقصد می رساند. یا اینکه این بسته های حاوی داده را به اینترنت می فرستد. اگر داده ها در یک شبکه باشند و رنج IP آنها یکی باشد نیازی به استفاده از آن نیست. اما برای ارتباط بین شبکه های مختلف و اینکه داده ها در شبکه های مختلف انتقال داده شود به روترنیاز می باشد. گاهی وقت ها این دستگاه بین دو شبکه کوچک و محلی ارتباط برقرار می کند. اما زمانی هم وجود دارد که router در بخش وسیعی کار می کند. برای مثال در ارتباط شما با اینترنت و اطلاعاتی که از این سایت ها می گیرید نقش اصلی با روتر می باشد.

اتصال موبایل به اینترنت از طریق روتر

نحوه کار روتر چگونه می باشد

قبل از اینکه بخواهیم نحوه کار روتر را بیان کنیم باید بدانید که عملکرد آن در لایه سوم شبکه یعنی network انجام می پذیرد. این تجهیز توسط IP مسیریابی می کند. حال به بررسی وظیفه مودم در منزل شما می پردازیم. اساس کار مودم به این صورت می باشد که خطوط آنالوگ را به دیجیتال و برعکس انجام می دهد. و به هر شبکه یک آدرس IP اختصاص می دهد.

به طور خلاصه می توان گفت در داخل مودم، یک router وجود دارد که ارتباط شما با اینترنت و شبکه های دیگر را برقرار می کند. اما زمانی که این اطلاعات  به داخل کامپیوتر شما فرستاده می شود، توسط مودم به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شود. چون اطلاعات که وارد کامپیوتر می شود به صورت سیگنال های دیجیتال می باشند. شما در یک شرکتی کار می کنید که می خواهید به اینترنت هم متصل شوید، در این صورت هر سیستم کامپیوتر به  router وصل می شود. سپس یک کابل نیز از روتر به مودم متصل می شود، و هر کدام به برق متصل می شوند. در این صورت تمام کامپیوتر ها دارای اتصال به اینترنت می باشند.

وظایف روتر

وظایف روتر

از جمله وظایف روتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یکی از این موارد ارتباط بین شبکه های مختلف با رنج IP های مختلف می باشد(در حالی که سوئیچ بین اجزای داخلی یک شبکه ارتباط برقرار می کند).
  2. جلوی BROADCAST شدن یک پیغام را می گیرد. چون در سوئیچ یک پیغام که توسط یکی از دستگاه ها فرستاده می شود، برای تمامی دستگاه های موجود در شبکه فرستاده می شود تا مقصد پیغام مشخص گردد. اما در روتر این اتفاق نمی افتد و جلوی پیغام های BROADCAST گرفته می شود، می توان گفت که روتر مانند سد، در برابر این پیام های BROADCAST عمل می کند.
  3. اتصال چند شبکه مختلف را برقرار می کند.
  4. اگه در یه شبکه،پرینتر باشد  بین دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته بشود ، روتر تعیین میکند که چه کسایی به پرینتر دسترسی داشته باشن. در سازمان و شرکت ها بسیار کارامد است. البته دستگاه هست این وظیفه به صورت اختصاصی انجام بده به نام پرینت سرور می تونید بیشتر در مورد اش بخونید
  5. شکل اتصال کاربرها به شبکه، اعمال یک سری محدودیت‌ها و تنظیمات امنیتی مبتدی یا پیشرفته، تعیین سطح دسترسی برای کاربرها و … از جمله کارهایی هستن که شما به کمک روتر می تواند انجام بدهد .
  6. امکانان اتصال چند دستگاه به اینترنت و اشتراک گزاری اطلاعات و اشترک گزاری منابع ان ها
  7. در روتر امکانات دیگر مثل اولویت مصرف اینترنت یا محدودیت پهنای باند کابران

روش های مسیریابی با روتر

روش های مسیریابی با روتر

همانطور که در بالا برای شما توضیح دادیم کار روتر مسیریابی بین شبکه های مختلف می باشد. این مسیریابی توسط پروتکل های مختلفی از جمله LINK STATE و DISTANCE VECTOR انجام می پذیرد.

روش های مختلفی برای مسیریابی این دستگاه وجود دارد:

مسیریابی به صورت ایستا یا STATIC ROUTE

در مسیریابی به صورت ایستا یا STATIC ROUTE، به صورت دستی می توان تمام مسیر ها را برای تمام شبکه ها تعریف کرد. این کار توسط پشتیبان شبکه انجام می پذیرد. بدین ترتیب که در زمان کانفیگ کردن آن برای هر دستگاه مسیرهای خاص را تعریف می کند. برای رسیدن به هر شبکه از بهترین مسیر نوشته شده حرکت کند.

در این زمان اگر router بخواهد برای شبکه ی خاصی  بسته ای ارسال کند از همان مسیر تعریف شده، عملیات ارسال را انجام می دهد. در این روش مشکلی که به وجود می آید این است که اگر شبکه ی شما خیلی بزرگ باشد و تعداد نود های شبکه ها در آن زیاد شود، این کار خیلی زمان بر و طاقت فرسا می شود. چون برای تک تک این شبکه ها مسیر به صورت دستی تعیین می شود.

مسیریابی به صورت داینامیک DYNAMIC ROUTE

در این بخش به بررسی مسیریابی داینامیک که نام دیگر آن از مسیریابی پویا می باشد، می پردازیم. بدین صورت که مسیریابی برای هر شبکه توسط پروتکل های مسیریابی که در بالا توضیح کوتاهی برایتان دادیم، انجام می شود. این پروتکل ها نیز عملیات و کانفیگ کوتاهی نیاز دارد که در ابتدا باید برای آنها تنظیم شود. از جمله بهترین پروتکل های مسیریابی که خیلی زیاد استفاده می شوند، eigrp و ospf می باشند.

مسیریابی به صورت داینامیک DYNAMIC ROUTE

انواع روتر Router یا به عبارتی به چند دسته تقسیم می شود

  1. روترهای بی‌ سیم (Wireless)
  2. روتر های سیمی (Wired)
  3. روتر های مرکزی و مرزی (Core Routers and Edge Routers)
  4. روتر های مجازی

اگر می خواید بدونید فرق بین مودم و روتر چیست این لینک دنبال کنید

کلام آخر

روتر ها در برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. هر روتر دارای چندین درگاه یا همان INTERFACE می باشد که می تواند شبکه های مجزا را تشکیل دهد. روتر سیسکو یکی از بهترین و قوی ترین روترهای موجود محسوب می شود. یکی از بهترین برندها در زمینه تولید لوازم شبکه، سیسکو می باشد. یکی دیگر از روترهای بسیار معروف و با قیمت مناسب که در بازار موجود می باشد، میکروتیک هستند که، بسیار قدرتمندانه عمل می کنند.