ترانکینگ مجموعه‌ای از محفظه‌های دربسته، کانال‌ها و اجزایی است که به منظور سیم‌کشی و کابل کشی شبکه‌ کامپیوتری، برق، تلفن سانترال و … به کار می‌رود. مسیر و فضای به‌وجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب بودن کابل‌ها می‌شود و کابل‌ها را در برابر صدمات فیزیکی محافظت می کند. ترانکینگ جایگزین روش‌های سنتتی سیم کشی شده است، روش هایی که غیرقابل انعطاف بودند، اجرای سیم‌کشی در آن‌ها دشوار بود و به سختی می‌توانستیم آن‌ها را گسترش یا تغییر دهیم. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه‌ها جهت پیاده‌سازی شبکه‌های ساختار یافته می‌باشد.

جنس ترانک از PVC قوی و در بعضی از انواع آن ABS می‌باشد که در برابر حریق و آب نیز مقاوم است.

به دنبال بهترین خدمات راه‌اندازی و مشاوره شبکه هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
۰۲۱۹۱۰۱۷۶۰۶

مزایای ترانکینگ نسبت به روش‌های سنتی

  • ماژولار بودن: ترانکینگ انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی می‌توان تعداد کلید و پریزها و مکان آن‌ها را تغییر داد.
  • امکان مدیریت و مرتب‌سازی کابل‌ها
  • جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی، محافظت از کابل‌ها در برابر ضربه و افزایش عمر کابل‌ها و سیم‌ها
  • امکان استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف مناسب با دکوراسیون ساختمان
  • امکان سیم‌کشی همزمان سیستم برق، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های تلفن و سیستم‌های اطفاء حریق در مسیرهای مشترک
  • جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی و نویز حتی در صورت سیم‌کشی مشترک سیستم برق، شبکه و … (به وسیله پارتیشن)

انواع ترانکینگ

ترانکینگ در انواع دیواری، دفنی و ستونی توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود. همان‌گونه که گفته شد، مهم‌ترین مزیت ترانک ماژولار بودن آن است که باعث راحتی کاربری و دسترسی تمام کارکنان به پریزهای برق، شبکه و تلفن می‌شود و مقیاس‌پذیری خوبی دارد. در ادامه به معرفی انواع ترانک می پردازیم.

ترانکینگ دیواری:

از پرکاربردترین نوع ترانک‌ها می‌توان به ترانکینگ دیواری اشاره کرد. این نوع ترانک از متعلقات زیادی برخوردار است مانند: زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال بدنه، قطعه اتصال درب، بست انتهای ترانک، سه‌راهی و… . وجود این متعلقات در ترانکینگ باعث انعطاف‌پذیری در نصب شده و به زیبایی محیط کمک می‌کند.
از ترانکینگ دیواری می‌توان در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده کرد. از مزایای استفاده از ترانکینگ دیواری می‌توان به جداسازی کابل‌های برق و شبکه، نصب پریزهای برق، شبکه و تلفن بر روی ترانک و امکان اضافه و کم کردن پریزها اشاره کرد. این نوع ترانک در شاخه‌های دو متری تولید می‌شود و بهترین راه برای نصب آن پیچ و رول پلاک می‌باشد.
ترانکینگ‌های دیواری در اندازه‌های مختلف با توجه به استانداردهای شرکت تولیدکننده آن عرضه می‌شوند. از پرکاربردترین سایزها می‌توان به ترانکینگ ۵۰*۸۰، ۵۰*۱۰۰ و ۵۰*۱۵۰ اشاره کرد.
نکته: در برخی موارد اندازه ترانکینگ اندکی با این مقادیر تفاوت دارند، به طور مثال برخی شرکت‌ها ترانکینگ را در ابعاد ۵۰*۱۰۱ یا ۵۰*۱۰۵ تولید می‌کنند. دلیل آن را می‌توان جلوگیری از تولید ترانک تقلبی غیر مجاز (کپی شدن طرح توسط دیگران) و همچنین اختصاصی شدن طرح عنوان کرد. وقتی شرکتی ترانکینگ را در یک سایز اختصاصی تولید می‌کند، مصرف‌کننده مجبور است تمام متعلقات ترانکینگ را نیز از همان شرکت خریداری کند.

عرض (mm) ۱۵۰ ۱۰۰ ۸۰
ارتفاع (mm) ۵۰ ۵۰ ۵۰

ترانکینگ دفنی:

از این نوع ترانک می‌توان برای نصب کلیه سیستم‌های برق فشار قوی و فشارضعیف، شبکه و تلفن استفاده کرد. ترانکینگ دفنی به صورت توکار و یا زیر کفی کاذب قرار می‌گیرد، به صورتی که هیچ‌گونه دیدی نسبت به سیم‌ها و کابل‌ها وجود نخواهد داشت. این نوع ترانک به صورتی در کف جای‌گذاری می‌شود که فقط درب جعبه قابل مشاهده باشد. نوع دیگر این ترانک، ترانکینگ قابل رویت می‌باشد. این نوع ترانک دفنی دارای جعبه‌هایی با قابلیت جابجایی است. از مزایای این نوع ترانکینگ می‌توان به امنیت بالای کابل‌ها، مقاومت بیشتر نسب به انواع دیگر ترانکینگ، اضافه کردن تعداد پریزها و کابل‌ها و تغییر سریع در زیرساخت اشاره کرد.
ترانکینگ دفنی به دلیل کاربرد کم و قیمت بالا به صورت محدود تولید می‌شود. سایزبندی، نوع طرح و رنگ در این نوع ترانکینگ با توجه به استاندارد شرکت تولیدکننده متفاوت است. از ترانک دفنی بیشتر در زیرساخت‌های برق فشار قوی با حجم کابل بالا استفاده می‌شود.

ترانکینگ ستونی:

ترانکینگ ستونی در فضاهایی مانند اتاق‌های کنفرانس، همایش‌ها، محیط‌های آموزشی و فضاهای اداری کاربرد دارد. این نوع ترانکینگ در انواع مختلف دیواری و ایستاده، در طرح‌های مکعب مستطیل و دایره‌ای و در رنگ های مختلف (بسته به تولیدکننده) تولید و عرضه می‌شود. با استفاده از ترانکینگ ستونی می‌توانید کابل‌های شبکه، تلفن و برق خود را جمع‌آوری و مدیریت نمایید. از مزایای این نوع ترانکینگ می‌توان به محافظت از کابل‌ها در اثر ضربه، پارگی و پوسیدگی، کوتاه شدن کابل‌های زیر میز کاربر و در دسترس بودن اشاره کرد. طول و اندازه ترانکینگ ستونی با توجه به استاندارد شرکت تولیدکننده متفاوت می‌باشد.

تفاوت داکت و ترانکینگ

اندازه: با توجه به سایزبندی داکت و ترانک، از ترانکینگ می‌توان به طور همزمان برای مدیریت و توزیع کابل‌های شبکه، تلفن و برق در حجم‌های بالا استفاده کرد اما به دلیل سایزبندی کوچک‌تر در داکت‌ها این امکان وجود ندارد.
مقاومت۳جنس داکت و ترانک با توجه به شرکت تولیدکننده کاملا متفاوت است. ترانک نسبت به داکت از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار است. ترانک در انواع مختلف نسوز و ضد آب تولید می‌شود که در داکت‌ها این قابلیت وجود ندارد. در برخی ترانک‌ها از موارد Super PVC جهات افزایش مقاومت استفاده می‌شود.
یکپارچه‌سازی پریزهای شبکه، تلفن و برق: استفاده از پریزهای شبکه، تلفن و برق در داخل ترانک یک مزیت به شمار می‌آید که به یکپارچه‌سازی و نظم بخشی به زیرساخت کمک می‌کند. با توجه به کوچک بودن سایز داکت‌ها این قابلیت در داکت وجود ندارد. داکت‌ها تنها برای عبور کابل و سیم استفاده می‌شوند.
متعلقات و اتصالات: ترانک دارای متعلقاتی مانند سه‌راهی، زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال و بست انتهای ترانک می‌باشد که به نصب و راه‌اندازی سریع‌تر و زیباتر شدن کار کمک می‌کند.
قیمت: با توجه به جنس و ظاهر بهتر ترانک نسبت به داکت در نصب و راه‌اندازی زیرساخت‌های سازمان یافته قیمت داکت و ترانک کاملا متفاوت است؛ به صورتی که می‌توان گفت قیمت هر متر ترانیکنگ حدودا ۴ برابر هر متر داکت می‌باشد. علاوه بر این هزینه نصب و راه‌اندازی زیرساخت با استفاده از ترانک نیز بالاتر از داکت می‌باشد.
پیاده سازی سریع‌تر و راحت تر: با توجه به کلیه موارد ذکر شده می‌توان گفت برای نصب و راه‌اندازی هر نوع زیرساختی ترانک راه حل بهتری است؛ اما با توجه به تفاوت قیمت ترانک و متعلقات آن با داکت، بهتر است در مواردی از داکت استفاده کنیم. مزیت داکت نسبت به ترانک قیمت پایین‌تر و نصب سریع‌تر است.

انواع داکت دیواری

انواع داکت دیواری یکی از پرکاربردترین داکت‌ها در صنعت برق است و در برق‌کشی‌های تجهیزات شبکه و برق در منازل مسکونی، اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مراجعه به فروشگاه نت‌ران می‌توانید انواع داکت دیواری را مشاهده و اقدام به خرید کنید. همچنین برای خرید انواع داکت دیواری می‌توانید قبل از خرید با شماره‌های شرکت تماس گرفته و از راهنمایی مشاوران فروش ما بهره‌مند گردید.

اجزای ترانکینگ

منظور از ترانکینگ تنها یک محفظه یا کانال نیست بلکه از اجزای زیادی تشکیل شده‌است که عمل کابل کشی را آسان‌تر می‌کنند. در ادامه هر یک از اجزای ترانکینگ را شرح خواهیم داد:
ترانک: هرشاخه ترانک دو متر می‌باشد، ترانک‌ها به همراه درب هستند و درون هر یک از آن ها شـیارهایی جهـت ایجاد پارتیشن وجود دارد. فضای هر ترانک را می‌توان به وسیله پارتیشن، به یک تا چهار قسمت تقسیم کرد. ترانک‌ها در اندازه‌های ۸۰* ۵۰، ۵۰*۱۰۵، ۵۰*۱۵۰ و حتی ۵۰*۱۹۵ تولید می‌شوند.
پارتیشن: پارتیشن یکی از اجزای ترانکینگ است که مسیر عبور سیم برق، کابل شبکه و سایر سیستم‌ها را از هم جدا می‌کند. استفاده از پارتیشن باعث می‌شود که سیم‌ها و کابل‌ها (به خصوص سیم‌های برق) تداخل الکترومغناطیسی و نویز ایجاد نکنند و بر روی هم تأثیر منفی نداشته باشند.
درب ترانکینگ: بر روی هر شاخه ترانک یه درب قرار می‌گیرد که می‌تواند از نوع نرم یا سخت باشد. جدا کردن و نصب درب نرم نسبت به درب‌های سخت بسیار ساده‌تر است و حتی در صورت جدا شدن‌های مکرر نیز فرم خود را حفظ می‌کند. درب‌های نرم انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به راحتی از بدنه ترانک جدا می‌شوند، همچنین در گوشه‌ها و زوایا زیبایی بیشتری به ترانکینگ می دهند.
مسدودکننده (بست انتها): مسدودکننده جهت بستن ابتدا و انتهای ترانک استفاده می‌شود تا هم زیباتر به نظر برسند و هم ایمنی بیشتری داشته باشند.
درزگیر: جهت اتصال دو ترانک بکار می‌رود و هنگام قرارگیری دو ترانک در امتداد هم، برای پوشاندن محل قرارگیری و همچنین اتصال آن استفاده می‌شود. درزگیر شامل سه قطعه است که قطعه اصلی روی ترانک و دو قطعه دیگر در لبه‌های ترانک قرار گرفته و ترانک را زیباتر می‌کند.
زوایه داخلی: برای اتصال ترانکینگ در گوشه ۹۰ درجه داخلی دیوار بکار می‌رود.
زاویه خارجی: برای متصل کردن ترانکینگ در گوشه ۹۰ درجه بیرونی دیوار بکار می‌رود.
زاویه تخت: جهت اتصال ترانکینگ بصورت قائم در یک سطح صاف بکار می‌رود.
سه راهی: برای ایجاد انشعاب در مسیر ترانکینگ استفاده می‌شود.
کادر ماژول: کادر ماژول‌ها قطعاتی هستند به بدنه ترانک متصل می‌شوند تا کلید و پریزها درون آن جای بگیرند. کادر ماژول‌ها در انواع ۲ ماژول، ۴ ماژول، ۶ ماژول و ۸ ماژول تولید می‌شوند. پریزهای برق، شبکه و تلفن باریک با سایز استاندارد ۲۲.۵*۴۵ یک ماژول، و پریزهای پهن با سایز استاندارد ۴۵*۴۵ میلی متر، ۲ ماژول را اشغال می‌کنند.

شرکت‌های تولیدکننده داکت و ترانکینگ

شرکت‌های مختلفی در حوزه تولید داکت، ترانیکنگ و متعلقات ترانکینگ فعالیت می‌کنند که هر کدام از این شرکت‌ها با توجه به سیاست‌ها و خطوط تولید خود محصولاتی با جنس، طرح و اندازه های مختلف تولید می‌کنند. از جمله این شرکت‌های تولیدکننده می‌توان به شرکت‌های مشهور لگراند و اشنایدر، همچنین شرکت‌های ایرانی سوپیتا، البرز و دانوب اشاره کرد.