راه اندازی شبکه تلفن های اداری برای یک شرکت در بستر تلفن های سنتی هم بسیار هزینه بر و هم زمان بر می باشد. ولی راه اندازی مرکز تماس ویپ علاوه بر اینکه از لحاظ تکنولوژی قابل مقایسه با تلفن سنتی نمی باشد. دارای هزینه کمتر و زمان راه اندازی کوتاه تر هم خواهد بود. به همین خاطر اکثر شرکت های بزرگ و متوسط بعد اطلاع از مزایای مرکز تلفن ویپ به سمت نصب و اجرای این شبکه خواهند رفت.

به دنبال خدمات VoIP هستید؟

ما با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده و همچنین با تکیه بر اصل مشتری‌مداری مدعی ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به شما می‌باشیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

مرکز تماس ویپ

تجهیزات مورد نیاز راه اندازی مرکز تماس ویپ

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مرکز تماس ویپ به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند. و برای این منظور دو تیم مجزا لازم است. به همین خاط بایستی در انتخاب شرکت پشتیبان ویپ و تیم راه اندازی مرکز تماس ویپ بسیار دقت کنید.

تجهیزات مورد در بخش سخت افزاری

  • کابل شبکه

لازم به ذکر است برای راه اندازی این شبکه بر پایه اینترنت فقط نیاز به یک بار کابل کشی شبکه می باشد. و بعد از اتصال تمام تلفن ها به سرور اصلی دیگر نیاز به کابل کشی مجدد نمی باشد. و همین امر باعث کاهش چشمگیر هزینه پسیو شبکه خواهد شد.

  • سوکت شبکه

سوکت شبکه باید در هر اتاق یا کنار هر کاربری که باید به شبکه متصل باشد نصب شود. معمولا این سوکت ها از طریق پریز در اتاق های شرکت ها کار گذاشته می شود و از طریق کابل شبکه می تواند به کاربر متصل شود.

  • پنل های منظم سازی

برای انجام این کار ممکن است لازم باشد چندین کابل از یک محل عبور کند و اگر این کابل ها در معرض دید باشد منظره بسیار بدی به ویژه در محیط کار ایجاد خواهد کرد. برای این منظور از پچ پنل استفاده می کنند که کابل ها به صورت مخفی درون این کانال ها قرار گرفته و دیده نمی شوند.

  • سوئیچ

این وسیله جهت اتصال کابل ها به هم و اتصال به یک منبع مشترک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • رک

رک ها به منظور محافظت و نصب تجهیزاتی مانند سوئیچ و پنل در یک محل مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.

  • پچ کورد

این وسیله جهت اتصال پچ پنل به سوئیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سرور ویپ

مهمترین وسیله برای راه اندازی این مراکز تماس، سرور ویپ می باشد. ولی در صورتی که در شرکت شما سروری برای منظورهای دیگر نصب شده باشد به راحتی می توان برای این منظور هم استفاده کرد. و در هزینه ها صرفه جویی کرد. اما در صورت نبود باید یک سرور متناسب با تعداد کاربران نصب شود. برای شرکت هایی که کاربران آنها بین ۴ تا ۱۰ نفر می باشد حتی می توان از سیستم های معمولی هم به عنوان سرور استفاده کرد.

  • دروازه یا به اصطلاح گیت وی

این وسیله برای اتصال خطوط آنالوگ تلفن به سرور راه اندازی مرکز تماس ویپ مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده وبه سرور مدیریت ارسال میکند

  • روتر

این وسیله برای تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال و تبدیل دوباره سیگنال دیجیتال به آنالوگ مورد استفاده قرار میگیرد. البته امروزه مخابرات با در اختیار قرار دادن خطوط ۴ و ۵ سیمی این مشکل را رفع کرده است. در صورت استفاده از این خطوط نه نیاز به روتر و نه نیاز به گیت وی دارید.

  • تلفن های اینترنتی

برای استفاده و راه اندازی مرکز تماس ویپ می توانید از انواع تلفن های موجود استفاده کنید. البته می توان با نصب نرم افزار مخصوص این تلفن ها بر روی کامپیوتر و استفاده از هدست ازخرید این تجهیزات صرف نظر کرد و میزان هزینه ها را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. همچنین در صورتی که در شرکت شما تلفن سانترال نصب شده و موجود باشد از همان تلفن های معمولی هم برای این منظور استفاده کرد.

نرم افزارهای مورد نیاز راه اندازی مرکز تماس ویپ

نرم افزارهای مورد نیاز مرکز تماس ویپ

  • اینترنت

مرکز تماس ویپ همانطور که از نام آن مشخص است، برای راه اندازی نیازمند اینترنت می باشد. بدون اینترنت و شبکه آن استفاده از این نوع تلفن معنایی نخواهد داشت. هرچه سرعت اینترنت بالاتر باشد قدرت انتقال از سرور و و هدایت تماس ها بهتر خواهد بود. البته با سرعت کم اینترنت هم به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

  • نرم افزار ویپ کال

برای این مورد نرم افزار های آماده در بازار موجود است. و بسیاری از این نرم افزار ها با نصب ساده و در صورت عدم نیاز به اتصال سرور به نقاط دیگر در بستر شبکه و حتی بدون نیاز به اینترنت کار می کنند. ولی برخی از شرکت ها نیاز به یک نرم افزار قوی و شخصی سازی شده می باشند. در این صورت باید یک تیم برنامه نویس قوی ابتدا خواسته های صاحب شرکت را در نظر بگیرد و برنامه ای متناسب با آن بنویسد.

  • برنامه های کنترلی

این برنامه ها معمولا برای ضبط و نگهداری تماس ها مورد استفاده قرار میگیرند. این نرم افزارها فایل های صوتی را برای هر مدت زمانی که تعیین کرده اید ضبط نگهداری و زیپ خواهند کرد.

  • نرم افزار های هدایت تماس

در راه اندازی مرکز تماس ویپ شما نیاز به چند شماره تلفن مختلف نخواهید داشت. این نرم افزار در صورت تماس با هریک از خطوط شما تماس ها را به شمار ه تلفن و خطوط آزاد  شما انتقال داده و شما هیچگاه تلفن اشغال نخواهید داشت.

 در انتها

مرکز تماس ویپ در مجموع و با احتساب تجهیزات مورد نیاز برای نصب و راه اندازی شبکه نسبت به تلفن های سنتی مقرون به صرفه می باشد. و باید این را در نظر گرفت که این مرکز تماس قابلیت ارتقا و آپدیت شدن بدون تعویض تجهیزات و تنها با تعویض و یا آپدیت کردن برنامه نرم افزاری را خواهد داشت.